In 2002 had de Duitser Günther Mai al eens het wereldrecord op z’n naam staan met een Agresti-frame van aluminium Deda U2 buizen. Zes jaar na dato moet je al bijna goed zoeken of nog een stukje metaal terug te vinden aan de lichtste fietsen, zo ook bij deze fiets van Mai, die waarschijnlijk de lichtste racefiets ooit is.

De basis van de fiets is een frame van Marc Siebert, de man achter Spin-fietsen. De wielen zijn het grootste verschil met de fiets die Mai op Eurobike had staan, toen wogen de wielen van LEW nog meer dan 800 gram (een lichte wielset met aluminium velgen weegt al gauw 2x zoveel). Maar na die tijd kwam Carbonsports met de ‘Challenge 700’ wielset, waardoor Paul Lew niet meer de lichtste wielset had. LEW kwam met een nieuwe wielset: de LEW Pro VT-1 Custom Boron. Van deze wielset heeft Mai nog 32 gram af gekregen door de body uit te boren.

Voor de rest bestaat de fiets uit diverse onderdelen van Duitse fabrikanten van tuningonderdelen die zo mogelijk nog lichter gemaakt zijn. Heel erg voldoet de fiets niet aan de huidige maatstaven met buiscommandeur en 6 kransjes achter. Maar ondanks dat de betrouwbaarheid en duurzaamheid niet erg geweldig is fietst Günther Mai er wel gewoon mee. En nu wil je het gewicht natuurlijk weten: 3,2 kilo!!!!


Bron: http://www.light-bikes.de/website/new/category/light-bikes