Pas op de Francaise Jeannie Longo vandaag in de tijdrit. Ze pakt dankzij Lew uit met een bijzonder setje tijdritwielen.

Jeannie Longo reed zowel het Frans kampioenschap op de weg als in de tijdrit al met Lew-wielen. Beide wedstrijden sloot ze winnend af. In de wegrit gebruikte ze ‘standaard’ Pro VT-1 wielen, maar met minder dan 1000 gram voor de wielset zijn het vrij bijzondere wielen.

In de tijdrit reed ze echter met een speciaal voor haar gemaakt voorwiel. Het voorwiel had maar tien dunne spaken die de Lew-velg met een Extralite-naaf verbonden. Qua aerodynamica waarschijnlijk een van de beste wielen en dat met een gewicht van maar 320 gram. Ter vergelijking: een gemiddeld voorwiel weegt ongeveer 2 tot 2,5 keer zoveel.

Voor de Olympische spelen heeft Lew een wiel gebouwd met maar 8 spaken, wat dus nog aerodynamischer zou moeten zijn. Voor de duurzaamheid van de wielen zal het niet best zijn dat er nog twee spaken minder in zitten, maar daar zijn de wielen niet voor gemaakt. Ze hoeven in principe enkel de Olympische tijdrit te overleven.

Met alleen een aerodynamisch voorwiel ben je er nog niet. Een goed disc-wiel is ook een vereiste om voor de medailles mee te kunnen doen. Longo zal met een nieuw wiel van Lew rijden, “Disc Cranked Arrow” genaamd. Het wiel is gemaakt van een standaard Lew-velg en dichtgemaakt met een combinatie van carbon en boron. Die laatste combinatie wordt bij meerdere producten van Lew gebruikt, wat steeds weer resulteert in zeer lichte producten die nog wel stijf zijn. Lew claimt dat het wiel sneller is dan de dichte wielen van Zipp.