In Alkmaar presenteerde Koga-Miyata vandaag eindelijk het nieuwe baanframe van Theo Bos. Het frame, Kimera genaamd, moet de meervoudig wereldkampioen en Olympisch medaillewinnaar helpen aan Olympisch goud in 2008.

Na de Olympische Spelen van 2004 in Athene heeft Koga besloten haar originele doelstelling, het maken van ’s werelds beste frame, nieuw leven in te blazen. Door het sponsoren van Theo Bos kon van zijn expertise gebruik gemaakt worden bij het bereiken van dit doel. Koga heeft voor de ontwikkeling samengewerkt met verschillende Nederlandse partners, zoals TNO Sports, het Nationaal Aerospace Laboratory, DSM en Infinious. Er is niet alleen gekeken naar de stijfheid van het frame, ook de aerodynamica van de fiets en de optimale zithouding van de rijder zijn onderzocht.
Uiteindelijk is de Kimera het resultaat. Het frame is 9,7 procent aerodynamischer, de nieuwe lak met aerodynamische textuur levert maximaal 7,5 procent snelheidswinst op en de geoptimaliseerde zithouding maximaal 4 procent, aldus Koga.
De stijfheid is met 100 tot 150 procent verbeterd ten opzichte van het oude frame bij gelijkblijvend gewicht.

De Kimera komt er in twee uitvoeringen. De Theo Bos Special is – de naam zegt het al – speciaal voor de sprintkoning gemaakt. In dit frame zijn zadelpen en zadel ge├»ntegreerd. Het materiaal (en gewicht) dat hierbij is bespaard, is op andere plaatsen toegevoegd om de torsiestijfheid en de bracketstijfheid van het frame te verhogen. Het baanframe moest 2,5 kg wegen om in combinatie met afmontageonderdelen als stuur, wielen en crank aan de door de UCI verplichte 6,8 kg voor de complete fiets te komen.

De tweede uitvoering van de Kimera is de ‘normale’ versie. Hierbij zijn het zadel en de zadelpen niet ge├»ntegreerd met het frame. Het gewicht van dit frame bedraagt 2,0 kg.

Meer informatie in Fiets 1-2007 en op www.koga.com