Scott komt volgend seizoen met een nieuwe dubbelgeveerde mountainbike, de Spark. En net als bij de zojuist getoonde superlichte Addict-racefiets, laat Scott zien dat het de verwerking van carbon tot frames erg goed beheerst. Een Spark-frame blijft inclusief demper ruim onder de 2 kg.

Toegeven gaat Scott het niet zo snel, maar een belangrijke reden dat de Spark geleverd gaat worden, is de Amerikaanse markt. Omdat de huidige dubbelgeveerde MC en RC gebruikmaken van een ‘Horst-link’ – het draaipunt op de liggende vork – moeten daarvoor op de Amerikaanse markt licentiekosten worden afgedragen aan concurrent Specialized. De Spark omzeilt dit patent, omdat Scott gebruikmaakt van een enkeldraaipunt-veersysteem.
Het gehele frame van de Spark is van carbon, inclusief de uitvalpatten. Inclusief de demper is het gewicht van het frame 1790 gram, een absolute recordwaarde. Opvallend is de doorgetrokken zadelpenbuis. Hierdoor bespaart Scott nog eens 100 gram bij de zadelpen.
Net als bij andere dubbelgeveerde Scott-mountainbikes beschikt de Spark over een eigen schokdemper. Met een knop op het stuur valt de veerweg te variëren van 110 millimeter tot 70 millimeter of lock-out.
Alleen het topmodel beschikt over de doorgetrokken zadelpenbuis. Een compleet afgemonteerde uitvoering met de 2007 Shimano XTR-groep komt op 9,7 kilogram. Op de Eurobike-show in Friedrichshafen begin september krijgt de pers en het publiek de Spark te zien.