Voor iedereen die het nog niet wist; er is al een tijdje een gewichtsoorlog gaande op het gebied van mountainbikewielen. Hoofdrolspelers DT en Notubes krijgen nu concurrentie uit onverwachte hoek.

Velgen:
Met de introductie van de XCR Pro heeft Alex op slag de lichtste mountainbikevelg op de markt.
Notubes heeft de ZTR Olympic die rond de 345gram weegt, een erg geliefde velg in kringen van wedstrijdrijders.
DT heeft de XCR330 die, zoals de naam al zegt rond de 330gram weegt. Om dit gewicht te bereiken heeft DT een volledig carbon velg ontwikkeld die we bijna alleen terug zien in hyper-topmodellen en bij gesponsorde rijders.
Nu claimt Alex dus een gewicht van slechts 300 gram, en dat voor een ‘gewone’ aluminium velg!

Nouja, gewoon, de XCR Pro is gemaakt van Scandium, een aluminium legering met een kleine hoeveelheid Scandium. Het gebruik van zo’n legering kan inderdaad heel zinvol zijn voor een lichtgewicht velg. Door het toevoegen van scandium kan het aluminium verder worden uitgerekt tijdens het trekken van het profiel waardoor een nog dunnere wand ontstaat. Wel is het zo nog moeilijker een betrouwbaar te lassen om de velg ‘rond’ te maken. Een gewicht van 300 gram is zoveel lichter dan wat de concurrentie biedt dan de prijs van 149 euro relatief meevalt.
(Foto Alex XCR Pro)

Aclass gebruikt de nieuwe Alex velg voor de VXD1 wielset. In combinatie met DT Aero spaken en eigen naven komt het totaal gewicht van een set op 1350gram. De prijs van deze set bedraagt 999 euro.
(foto:Aclass VXD1 wielset)

Nieuwsgierig als we zijn logden we in op de online wielrekenmachine van DT (http://www.dtswiss.ch/SpokesCalc) en voerden alle bekende gewichten in. Zo konden we snel een aantal superlichte combinaties maken.
De combinatie van Notubes velgen met DT 240 naven en 32 DT Aero spaken is relatief degelijk en betaalbaar en wordt dan ook veel gebruikt. Zo’n set weegt ongeveer 1470 gram.
Vervangen we de naven door kostbare DT190’s dan zakt het gewicht naar 1300 gram.
Monteren we de enorm dure DT XRC330 velgen, en monteren we nog slechts 28 spaken per wiel dan daalt het gewicht naar nog maar 1240gram. DT geeft voor deze set 1236 gram op, het is daarmee de op het ogenblik de lichtste set op de markt.
Met gebruik van de nieuwe Alex velgen zou het gewicht van een wielset nog verder omlaag kunnen naar een ongelooflijk lage 1193 gram!
Dat de nieuwe Aclass wielset toch nog 1350 gram weegt ligt dus niet aan de velgen, de grammen zitten dit keer puur in de naven.
(Het gewicht van de Alex velg is opgegeven door de fabrikant, zodra een set beschikbaar is laten we weten wat onze eigen weegschaal aangeeft.)

Toch is het enorm knap dat een wielset van 1350 gram onder de duizend euro kost. De VXD1 set is immers, ook met eigen naven, één van de aller lichtsten op de markt. Of de grammen het waard zijn kun je lezen in het januarinummer van Fiets maar zeker is dat importeur Rivo Sports een bijzonder product in het assortiment heeft.