De extra informatie bij ‘Het Duel’ uit Fiets 4 tussen de Koga Superwinner en de Cannondale Road Warrior kun je hier lezen.


Het is zeker niet de eerste keer dat fabrikanten ‘comfort’ racers uitbrengen. In FIETS 2001 nummer 10 stond een test van ondermeer een Koga SuperWinner-C en de Cannondale Road Warrior 700. We citeren:

‘De C in de Koga SuperWinner-C staat voor comfort. En dat komt tot uitdrukking in de 3,5 centimeter doorgetrokken balhoofdbuis, de iets aflopende bovenbuis met de naar het zadel toe afgeplatte bovenkant, het crankstel met drie bladen en de carbon voorvork. Dat klinkt prettig. Ook de aanblik van het krap 1600 gram lichte 7005 aluminium frame is aangenaam, met zijn zwarte en zilvergrijze kleuren, het mooi afgewerkte laswerk en kunstig opengewerkte achterpatten. Voordeel van de doorgetrokken balhoofdbuis is dat je geen of in ieder geval minder vulringen tussen balhoofdstel en stuurpen hoeft te monteren. Hoe minder vulringen, des te kleiner de kans op ‘wrikken’ en kraken. Bovendien oogt het veel strakker’(..)
Niemand zal een hekel aan de Koga SuperWinner-C hebben. Want de rustigere geometrie en langere wielbasis maken deze racefiets tot een comfortabele allemansvriend. Hij is niet nerveus, altijd relaxed. Hij is het braafste jongetje van de klas. De Koga rijdt lekker. Op een hobbelige ondergrond kun je hem goed in bedwang houden, terwijl snelheid maken en behouden op het vlakke geen enkel probleem is. Voor snel klimmen voelt de fiets echter wat traag, wat mede wordt veroorzaakt door het gewicht van 9,7 kilogram. Voor supersnel bochtenwerk is de SuperWinner eveneens niet de eerste keuze’.


‘De basis van de Cannondale RoadWarrior 700 is aan de ene kant zeer vertrouwd en aan de andere kant verrassend nieuw. Vertrouwd is het basismateriaal. Het CAAD 6061-T6 aluminium wordt al jaren door Cannondale geleverd. Nieuw is dat Cannondale een aflopende bovenbuis nu ook toepast in een ‘mannenfiets’. Tot voor kort gebruikte Cannondale die alleen bij zijn racefietsen voor vrouwen, daar in combinatie met 26 inch wielen. Bij deze Road Warrior loopt de bovenbuis zo’n vijf centimeter af. Daardoor kun je makkelijk een verende zadelpen monteren. De fiets is er niet in traditionele maten, alleen in S, M, L en XL. Onze gele Road Warrior in de maat L weegt compleet zonder pedalen 9,1 kilogram. Het frame weegt 1550 gram en de oversized carbon Time Slice voorvork 550 gram. (…) De Road Warrior heeft een stabiel rijgedrag, net als de normale Cannondale racers. De geometrie is beproefd en frame en onderdelen vormen een harmonieus geheel. Tja, eigenlijk is de R700 een wolf in schaapskleren. Het enige dat <I>hard core<P> rijders kan storen, is de langere balhoofdbuis. Die is plusminus drie centimeter langer, dat wil zeggen achttien centimeter in plaats van de gebruikelijke vijftien centimeter die hoort bij deze maat. Daardoor zit je minder diep’.


Anno 2006 brengen ook Giant en Specialized  ‘comfort’ racers. Bij Giant is dit de SCR-serie: twee modellen, de 1.0 en de 2.0. Iets comfortabele geometrie, langere balhoofdbuis en een iets gekanteld frame ( minder steile zitbuishoek). De prijs € 1899,- voor de 2.0 en € 2399,- voor de 1.0. De Specialized Roubaix-modellen zijn ontworpen voor de veeleisende toerder die wel een racefiets wil, maar niet met de neus op het stuur wil zitten. Drie modellen van € 1770,- tot € 2700,-. In FIETS 2006 nummer 3 werd de Roubaix-Elite getest.