Waar 20 jaar geleden vrijwel ieder racefietsonderdeel nog uitwisselbaar was met een toenmalige mountainbike, daar is momenteel weinig meer om te zetten. En volgens de berichten zal de voornaaf het volgende onderdeel zijn wat niet meer uit te wisselen is.

De inbouwbreedte van de achternaaf is bij een mountainbike (135mm) al breder dan bij een racefietsnaaf (130mm). De voornaaf is tot nu toe nog steeds bij beide 100 millimeter breed. En als je even door de eventuele schijfremopname heen kijkt kun je een mountainbikenaaf gewoon op een racefiets gebruiken. Maar dat lijkt te gaan veranderen. In de wandelgangen horen we dat enkele vorkfabrikanten bezig zijn met een nieuwe steekas-standaard voor crosscountryvorken. De bedoeling is om de vorken stijver te maken, waardoor weer gewicht gewonnen kan worden.

Het zou gaan om een 15 millimeter steekas-systeem. Dat wijkt af van de 20 millimeter (foto is de 20mm Maxle-as van RockShox) die nu gangbaar is bij downhillvorken. De reden voor een afwijkende standaard is dat de vorkfabrikanten bang zijn dat er anders stevige downhillwielen in de lichte crosscountryvorken geplaatst gaan worden, waarna er té ruig mee gereden gaat worden. De nieuwe standaard lijkt succes te gaan hebben, want fabrikanten die meegaan zijn in ieder geval FOX, Marzocchi en… Shimano. We moeten echter nog wachten tot begin volgend voorjaar voor we prototypes zullen zien verschijnen. En productierijpe modellen worden pas voor modeljaar 2009 verwacht.