De verkoop van nieuwe fietsen is vorig jaar met 7 procent gegroeid tot 1,32 miljoen eenheden. De Nederlandse consument kocht niet alleen meer, maar vooral duurdere fietsen. Nederlanders gaven in 2006 ruim 770 miljoen euro uit aan nieuwe fietsen, waarvan 90 procent werd besteed bij de vakhandel, aldus RAI Vereniging en BOVAG Tweewielerbedrijven.

De cijfers, afkomstig van GfK Panel Services Benelux die de fietsmarkt in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG Tweewielerbedrijven in kaart heeft gebracht, laten duidelijk zien dat Nederlanders bereid zijn weer flink in de buidel te tasten als het om fietsen gaat. Vorig jaar zijn in totaal bijna twee miljoen nieuwe en gebruikte fietsen aangeschaft. Vooral de elektrische fiets stijgt snel in populariteit. Elf procent van de bestedingen wordt aan de elektrische fiets uitgegeven. De vakhandel is en blijft met een marktaandeel van 78 procent het favoriete kanaal als het om de aankoop van een nieuwe fiets gaat. De consument krijgt goede service, kwaliteit en het juiste koopadvies bij de fietsvakhandel. De cijfers tonen ook aan dat de fiets steeds populairder wordt in het woon-werkverkeer. Mensen kiezen daarbij niet alleen voor een betrouwbare, veilige en comfortabele fiets, maar ook voor een fiets die er aantrekkelijk uitziet. De meeste fietsen worden verkocht in de prijsklasse van 500 tot 700 euro.

De stadsfiets of citybike is met een aandeel van 59 procent het meest populair, gevolgd door de hybride fiets (15%) en de kinderfiets (15%). Het onderzoek verschaft tot slot interessante informatie over het profiel van de Nederlandse fietskoper. Die is in de helft van alle gevallen tussen de 30 en 44 jaar. Opmerkelijk is dat de hybride of tracking fiets vooral in de belangstelling staat bij kopers in de leeftijdsgroep tussen de 45 en 64 jaar. Dat er ook veel gebruik wordt gemaakt van de fiets in Nederland blijkt uit de vervoersprestatie van de fiets die goed is voor maar liefst 14,4 miljard kilometer (bron: CBS). Die afstand is te vergelijken met 16.000 retourtjes naar de maan.