Gezien in de Tour tijdens de tijdrit: renners die elektronisch schakelen. Het grote voordeel van elektronisch schakelen is dat je op meer plekken schakelsystemen kunt plaatsen. Zoals op de foto, als je kijkt naar de knopjes op de uiteinden van de stuurgrepen.

De wielersport is zonder twijfel één van de meest conservatieve sporten. Waarom zouden we van het mechanische schakelen afstappen als dat nog gewoon goed werkt? Een goed afgesteld systeem met een metalen kabeltje werkt immers ook feilloos. Maar met de komst van ‘electronische groepen’ ontstaat de mogelijkheid om op meerdere plaatsen te kunnen schakelen. Waar je met een conventionele groep maar op een plaats kunt schakelen kun je bij een elektrisch systeem vrijwel onbeperkt knoppen toevoegen.

Vooral voor tijdritfietsen is dit interessant, op dit moment heb je daar namelijk het probleem dat je alleen kunt schakelen als je op het stuur ligt. Even een tandje bij schakelen terwijl je aanzet en de basebar vast houdt gaat nu dus niet. Met een elektronisch groep kan je twee knopjes op de basebar plaatsen zodat je ook daar kunt schakelen.

Bij Shimano hebben ze een prototype gemaakt wat op dit moment door profs wordt uitgetest. Samen met het feit dat de afstelling van een elektronisch systeem veel minder snel zal verlopen, heeft elektrisch schakelen dus zeker voordelen. Of die voordelen op wegen tegen de nadelen blijft afwachten tot de groepen beschikbaar worden voor de gewone man op de fiets. 1 augustus komt Shimano met meer informatie over de elektrische Dura Ace groep (7970).