Vittoria Corsa en Rubino 2016 racebanden
Mathijs Wagenaar
25 augustus 2015
Niet langer een trend maar een gegeven: de 25 millimeter raceband is de ‘nieuwe’ standaard. Daarnaast zien we de nodige ontwikkelingen in tubeless racebanden. Niet vreemd, want een band bepaald voor een groot gedeelte de uiteindelijke rijeigenschappen van een fiets.Zo introduceerde Schwalbe al haar nieuwe Pro One tubeless banden (in FIETS 9 een test) en kregen we alvast het nieuws van Vittoria te pakken. Daarnaast hoorden we in de wandelgangen dat Vredestein een binnenbandloze band gaat brengen. Er valt dus steeds meer te kiezen! We spraken voor de officiële Eurobike introductie van Vittoria 2016 producten met marketingmanager Frank Levering. Naast een vereenvoudigd assortiment met de Corsa en Rubino als product-families is het grootste nieuws bij Vittoria de tubeless raceband.Corsa
De Corsa Speed is voorzien van Graphene (G+) wat mede zorgt voor een laag gewicht en de gewenste sterkte. Met katoen aan de zijkant heeft de snelle band een stijlvol klassiek uiterlijk. De Corsa Speed brengt voor een 23 millimeter band slechts 205 gram op de weegschaal. De lichtste tubeless raceband in zijn klasse dus.Daarnaast is er ook een tube versie voorzien van Graphene die 220 gram in een 23-er brengt. De ‘gewone’ Corsa is een band die vooral duurzamer is in vergelijking met de ‘Speed’ variant. Deze band komt er in 23, 25 en 28 breedte in respectievelijk 235, 240 en 265 gram. Rubino
Met een Pro Speed, Pro, Pro Control en Endurance wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt in inzet. Of je nu gaat voor probleemloze kilometers – Endurance- of juist snelheid – Pro Speed-, in deze productlijn kun je een goede keuze maken. De Pro Speed en de Endurance zijn er in eerste instantie ‘alleen’ in een 23mm en 25mm. Ook goed om te zien in de 25-er maat zijn er nu ook volop in kleurtjes.Nog wat getalletjes: de Pro Speed in 25 weegt slechts 190 gram! Rubino Pro in de drie verschillende breedte maten: 225, 235 en 245 gram. De nat weer band -Pro Control- is minder afgetraind maar ook op robuustheid ontworpen. Voor een 25 mm band stopt de weegschaal bij 320 gram.Mountainbike
Voor mountainbiken is er de vernieuwde Mezcal voorzien van Graphene. Met een lager profiel en een vernieuwd karkas moet de rolweerstand verlaagd zijn. Niet in de +maat maar wel voor 650B en 29er in 2.1″ en 2.25″. Voor de E-MTB is er de E-Barzo. Door de hulpmoter komt er een enorm moment op het bandenprofiel waardoor een profiel nogal snel slijt. Dit moet de E-Barzo – alleen in 650B x 2.1- voorkomen.www.vittoria.com
De Corsa Speed is voorzien van Graphene (G+) wat mede zorgt voor een laag gewicht en de gewenste sterkte. Met katoen aan de zijkant heeft de snelle band een stijlvol klassiek uiterlijk. De Corsa Speed brengt voor een 23 millimeter band slechts 205 gram op de weegschaal. De lichtste tubeless raceband in zijn klasse dus.Daarnaast is er ook een tube versie voorzien van Graphene die 220 gram in een 23-er brengt. De ‘gewone’ Corsa is een band die vooral duurzamer is in vergelijking met de ‘Speed’ variant. Deze band komt er in 23, 25 en 28 breedte in respectievelijk 235, 240 en 265 gram. Rubino
Met een Pro Speed, Pro, Pro Control en Endurance wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt in inzet. Of je nu gaat voor probleemloze kilometers – Endurance- of juist snelheid – Pro Speed-, in deze productlijn kun je een goede keuze maken. De Pro Speed en de Endurance zijn er in eerste instantie ‘alleen’ in een 23mm en 25mm. Ook goed om te zien in de 25-er maat zijn er nu ook volop in kleurtjes.Nog wat getalletjes: de Pro Speed in 25 weegt slechts 190 gram! Rubino Pro in de drie verschillende breedte maten: 225, 235 en 245 gram. De nat weer band -Pro Control- is minder afgetraind maar ook op robuustheid ontworpen. Voor een 25 mm band stopt de weegschaal bij 320 gram.Mountainbike
Voor mountainbiken is er de vernieuwde Mezcal voorzien van Graphene. Met een lager profiel en een vernieuwd karkas moet de rolweerstand verlaagd zijn. Niet in de +maat maar wel voor 650B en 29er in 2.1″ en 2.25″. Voor de E-MTB is er de E-Barzo. Door de hulpmoter komt er een enorm moment op het bandenprofiel waardoor een profiel nogal snel slijt. Dit moet de E-Barzo – alleen in 650B x 2.1- voorkomen.www.vittoria.com
Mathijs Wagenaar
25 augustus 2015
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar