Pinarello heeft zijn F-serie vernieuwd, die veel raakvlakken heeft met Pinarello’s topmodel, de Dogma F. Met vijf nieuwe modellen, de F9, F7, F5, F3 en F1, is de racefiets volgens het Italiaanse merk vooral bedoeld voor fietsers die een prestatiegerichte fiets zoeken, maar tegen een toegankelijkere vanafprijs dan de Dogma F.

De vernieuwde F-serie is op een groot aantal punten aangepakt. Zo is de headset lichter en voorzien van verbeterde interne kabelgeleiding, terwijl de aerodynamica van de headtube en downtube is geoptimaliseerd. De ONDA-vork heeft een slanker ontwerp gekregen en is zowel de aerodynamica als de wendbaarheid verbeterd, wat vooral merkbaar is tijdens het afdalen.

Volgens Pinarello is er op het gewicht van de frameset 200 gram bespaard ten opzichte van zijn voorganger, terwijl hij slechts 100 gram zwaarder is dan zijn duurdere broer, de Dogma F. Het topmodel van de F-serie, de F9 met Shimano Dura-Ace Di2, weegt 7,4 kilo.

Daarnaast beschikt de vernieuwde F-serie over een geüpdatete Talon Fast geïntegreerde cockpit, die lichter is en waarbij de ergonomie verbeterd is. De nieuwe Compact Aero KEEL bottom bracket zorgt voor extra stijfheid en biedt ruimte voor banden tot 32 millimeter.

De F-serie is opgebouwd uit verschillende soorten carbon, afgestemd op de behoeften van verschillende fietsers. De F9 en F7 zijn gemaakt van T900-carbon, ideaal voor competitie dankzij de balans tussen gewicht, stijfheid en responsiviteit. De F5 en F3 gebruiken T700-carbon, vergelijkbaar maar met meer nadruk op comfort, terwijl de F1 is opgebouwd uit T600-carbon voor renners die vooral lange ritten maken en comfort belangrijk vinden.

De F-serie is leverbaar in de volgende modellen:

  • F9, €11.000: SHIMANO Dura-Ace Di2 2×12 DB en MOST Ultrafast 45 DB, 7,40 kg.
  • F7, €7.900: SHIMANO Ultegra Di2 12v, SRAM Force AXS 2×12 en MOST Ultrafast 45 DB, 7,8 kg.
  • F5, €5.500: SHIMANO 105 Di2 2×12 DB en MOST Ultrafast 45 DB, 8,25 kg.
  • F1, €3.400: SHIMANO 105 2×12 DB en SHIMANO WH RS-171.

Binnenkort hopen we de F-serie uitgebreid te kunnen testen en zijn we benieuwd hoe dicht het rijgedrag bij dat van de Dogma F in de buurt komt.

Meer informatie vind je op de website van Pinarello.