Niki Terpstra’s Specialized S-Works Roubaix SL4
Fietsredactie ism Future
14 april 2014
Voor het eerst in dertien jaar wist een Nederlander weer eens een grote klassieker te winnen. Niki Terpstra won Parijs-Roubaix op een Specialized S-Works Roubaix SL4. Een fiets die speciaal voor de kasseienklassieker is ontworpen. Niki Terpstra’s Specialized S-Works Roubaix SL4 is iets anders dan het model dat ook in de winkel verkrijgbaar is. Hoewel alle technische snufjes hetzelfde zijn, is de geometrie van de fiets aangepast aan de behoefte van onze landgenoot. Terpstra kan met zijn geometrie diep zitten.De S-Works Roubaix SL4 is ontworpen om de schokken van de kasseisen zoveel mogelijk te dempen, zonder dat dit ten koste gaat van de snelheid. Hiervoor heeft Specialized het Zertz systeem ontwikkeld. Dit dempingssysteem is zowel in de voor- als in de achtervork geplaatst. Terpstra reed ‘de Hel’ met zeer brede FMB/Specialized tubes: 30 mm! De banden passen maar nauwelijks in de fiets. Voor reed hij met 28mm brede tubes. De banden zitten gelijmd op Zipp 303 carbon wielen. SRAM levert de Red 22 groep. De cranks zijn Specialized S-Works. Het stuur, de stuurpen en zadelpen zijn van Zipp: Zipp SLSpeed. Veel renners kiezen in Parijs-Roubaix voor een dubbele laag stuurlint. Tersptra heeft aan één stuurlint genoeg. Hij rijdt met een Specialized Chicane zadel en Look KéO Blade 2 pedalen. De bidons zitten in bidonhouders van Tacx: de Tacx Tao.Foto’s: © James Huang (Future Publishing)/ Cor Vos
Fietsredactie ism Future
14 april 2014
Gerelateerd nieuws
Mountainbiketest | Specialized Epic HT, weet nergens echt kleur te bekennen
25 november 2024 - Nieuws
Mountainbiketest | Specialized Chisel Comp, lijkt sterk op de bekende carbon variant
11 oktober 2024 - Nieuws
Nieuwe Specialized Stumpjumper 15, met Genie shocks en aanpasbare geometrie
2 juli 2024 - MTB nieuws