1996. Ze doken ineens op: de Total Compact Road van Giant. Groen en blauw geanodiseerde ‘kinder’ fietsen volgens sommigen. Giant was de eerste die -op grote schaal- met ‘sloping’ top tube kwamen, de eerste keer dat de renners van Once aan de start stonden werden de fiets geweigerd door de UCI.

2016

Later kwam het allemaal goed; nu is een racer met een rechte bovenbuis een zeldzaamheid. De TCR heeft aan de wieg gestaan van allerlei ‘revolutionaire’ ontwikkelingen zoals de lange zadelpen, het balhoofdsysteem, de maatvoering en het gewicht van een aluminium frame. De TCR is ondertussen overgeschakeld van aluminium naar composiet. Voor 2016 voert Giant de nieuwe TCR in verschillende uitvoeringen: Advanced SL, Advanced Pro en Advanced. De eerste heeft een ISP, de andere twee een ‘losse’ zadelpen. Deze nieuwe ‘driehoekige ‘Variant’ heeft een interne klem; gelijk aan de Defy Advanced modellen. Voor de Advanced SL heeft Giant een nieuwe ISP ontwikkeld: iets smaller, een wat meer vloeiende aansluiting op de staande buis waardoor de schokken minder doorkomen. De TCR heeft nog steeds de features als PowerCore bracket met PF86 lagers en licht aangepast MegaDrive oversized balhoofdbuis met een bijpassende 1, 5 inch stuurpen.  Een Advanced SL frame weegt volgens opgave 856 gram in een maat M ( er zijn zes maten van XS tot XL). Nieuw: de Advanced SL voorvork. 30 gram lichter dan de oude. Een aantal coureurs van Giant-Alpecin rijden al met de nieuwe TCR.

 

Wielen en zadels

Naast het frame heeft Giant de wielsets aangepakt: zes typen van SLR0 tot SL1Aero. Nieuwe naven, andere velgen, DT spaken. En alle wielen zijn compatible met tubeless banden. Giant gebruikt –uiteraard- de wielset in haar eigen fietsen, maar je kunt als klant ze ook los kopen. Dat gaat ook op voor de nieuwe collectie Contact zadels: drie collecties, verdeeld over ‘Forward’, ‘Neutral’ en ‘Upright’. En dan te koop in SLR en SL versies. Meer info en een eerste test in FIETS 8.