In week 51 staan drie fietsproducten in de spotlight: de Wattbike Proton smartbike, een pakket sportvoeding van Amacx en een op maat gemaakte zadel van Posedla. In Gezien & Getest lees je wat onze redactie opviel.
EVEN INSTALLEREN EN RIJDEN MAAR, WATTBIKE PROTON
Getest door Herman van Tilburg
Wattbike was al een bekende speler in sport- en spinningscholen, maar heeft nu ook twee smartbikes: het topmodel Atom (2.999 euro) met een vermogensnauwkeurigheid van zo’n 1 procent en een maximaal vermogen van 2.500 watt, en de Proton (2.390 euro) met dezelfde vermogensnauwkeurigheid,
maar een maximum van 1.800 watt. Ik testte laatstgenoemde smartbike.
Met de Proton haal je een compacte trainer in huis: hij is iets meer dan een meter lang, met wieltjes aan de voorkant waardoor hij makkelijk te verplaatsen is, en foolproof in gebruik. Binnen vijftien minuten had ik hem up and running. Via de Wattbike-app is het eenvoudig om de trainer aan te melden en te koppelen. Ook de integratie met Zwift, MyWhoosh en Rouvy werkt snel en probleemloos, net als het koppelen van mijn hartslagmeter.

Een sterk punt is de verstelbaarheid van zadel en stuur, met duidelijke millimeteraanduidingen. Door de lange zadelpen is hij geschikt voor renners van 137 tot 198 centimeter. Daarnaast is de standaard tablethouder handig. Bij aanschaf kun je kiezen tussen een zacht, breed zadel of traditioneel race-exemplaar. De Proton maakt, net als de duurdere Atom, gebruik van elektromagnetische weerstand. Je kunt trainen in de ERGO-modus of, zoals ik deed, gebruikmaken van digitale versnellingen (virtueel schakelen via de rechtershifter).
Het rijgevoel en de weerstand vond ik vergelijkbaar met die van andere trainers in het hogere segment. Wat betreft de hardware zou ik persoonlijk het stuur voorzien van een dikker stuurlint voor meer comfort en mijn eigen zadel monteren; het meegeleverde racezadel is vrij hard en lang, vooral na twee uur in een statische houding. De standaard cranklengte van 170 millimeter, in combinatie met mijn eigen racepedalen, vind ik persoonlijk prettig. Een belangrijk punt is het geluid: de trainer is vrij aanwezig en produceert een hoge toon. Reken op een geluidsniveau van 70 tot 80 decibel.

De 48 kilo wegende Proton blijft stabiel op zijn plek, en voelt tijdens het fietsen nog enigszins beweeglijk aan, wat de rijervaring ten goede komt. Al met al levert Wattbike hiermee een rijervaring die vergelijkbaar is met de duurdere indoortrainers, en de installatie en afstelling voor verschillende rijders is appeltje-eitje!
Meer info vind je op de site van Wattbike.
HOLLANDSE KOST, TRY OUT BUNDLE
Getest door Michael Kerkhof
Als ik vroeger sportvoeding nodig had, kwam ik steevast uit op duursport.nl. Op die site kon je niet alleen kiezen voor grote fabrikanten, maar ook voor het huismerk Amacx. Kleine jongens worden groot: inmiddels gebruiken de beste wielrenners op deze aardbol, denk aan Jonas Vingegaard en zijn ploegmaten, Amacx producten. Ik probeerde een pakket die 29,95 euro kost van dit Nederlandse merk.
Feitelijk heeft Amacx twee ‘lijnen’. Aan de ene kant heb je de Energylijn, aan de andere kant de Turbo-lijn. Het verschil heeft te maken met de optimale verhouding tussen glucose en fructose. Het lichaam kan 60 gram glucose per uur opnemen, maar aanvullend ook nog 30 gram fructose om uiteindelijk tot 90 gram
koolhydraten te komen. Eigenlijk zijn beide lijnen zo gemaakt dat je aan voeding van bijvoorbeeld alleen de Energy-lijn genoeg hebt om aan die 90 gram te komen. Hoe? De gelletjes, repen en andere producten zitten allemaal vol met 30 gram koolhydraten. Hierdoor hoef je niet uit te rekenen of je wel voldoende binnenkrijgt.


Die vlieger gaat ook op voor de Turbo-lijn, waarbij Amacx gebruikmaakt van de zogeheten 1:0,8-ratio en je tot wel 120 gram koolhydraten op kunt nemen (wanneer je getraind bent, dat wel). Voor ons gewone stervelingen is dit laatste misschien niet bijster interessant, voor de profs wel. Een gel of reep uit de Turbo-lijn bevat 40 gram koolhydraten. Hoe smaakt het? Prima, alleen waren de nougatrepen wel heel lastig op te eten omdat de verpakking was vastgesmolten aan de reep. Een kleinigheidje, want verder valt er weinig te klagen. De moeite van het uitproberen waard.
Meer info vind je op de site van Amacx.
Maatwerk onder je kont, POSEDLA JOYSEAT 3.0
Getest door Ronald Brouwer
Posedla-zadels worden niet zomaar uit de fabriek gehaald, maar gemaakt op basis van een afdruk van jouw eigen zitvlees. Met behulp van 3D-printtechnieken en aandacht voor jouw individuele behoeften maakt het merk, op papier, het voor jou ideale zadel. Of dat ook in de praktijk het geval is, probeerde ik uit met de Joyseat 3.0.


Het bestelproces van een Posedla-zadel begint met het maken van een afdruk van je achterwerk in foam, waar je vervolgens foto’s van maakt die je moet uploaden. Daarna vul je een vragenlijst in met je persoonlijke voorkeuren op het gebied van bijvoorbeeld flexibiliteit, fietshouding, type ritten en kleurstelling. Posedla licht goed toe hoe jouw keuzes het eindresultaat beïnvloeden, zodat je een zadel krijgt dat echt aansluit bij je wensen.
Na het invullen van de vragenlijst ontvang je een track-and-tracelink om het productieproces van je zadel te volgen. Afhankelijk van je keuzes duurt de levering twee tot zes weken. Er zijn drie modellen beschikbaar: Plus (389 euro), Pro (489 euro) en Ultra (589 euro), die verschillen qua gewicht en materiaal. Ik testte de middelste. De levering is goed verzorgd: bij het uitpakken vind je naast het zadel een kaartje met specificaties, een handgeschreven boodschap met datum en namen van de makers en een certificaat met details van je zadel. Dit geeft het geheel een persoonlijk tintje.

De montage verloopt soepel. Tijdens de eerste ritten valt direct op dat mijn zadel smaller is dan waar ik tot nu toe op reed, wat zorgt voor minder druk op gevoelige plekken. Ook geeft het zadel meer grip, waardoor je stabiel blijft zitten. Of dit op de lange termijn ook prettig is voor je fietskleding moet nog blijken, maar de eerste indruk is positief. Al met al biedt Posedla een prachtig, persoonlijk product en een uitstekende gebruikerservaring, al is de prijs fors. Op functionaliteit scoort echter hoog en de uitstekende persoonlijke benadering maakt het tot een bijzonder aankooptraject.
Meer info vind je op de site van Posedla.


