In week 49 staan vier fietsproducten in de spotlight: de Thule Roundtrip-fietskoffer, een van Rysel-regenjas, de MET-helm van Tadej Pogačar en lampjes van BBB. In Gezien & Getest lees je wat onze redactie opviel.
PAK JE FIETS EN VLIEG, THULE ROUNDTRIP
Getest door Edwin Haan
Een mooie meerdaagse fietsreis gaf me de kans deze nieuwe fietskoffer van Thule, de RoundTrip, uit te proberen. Toen de koffer werd bezorgd, dacht ik eerst dat er een foutje gemaakt was. Zo’n kleine doos voor een complete fietskoffer, dat kon toch niet kloppen? Toch wel! De onderkant is van hardmateriaal, die is niet op te vouwen, maar je kunt hem wel zo’n beetje vier keer zo laag maken dan wanneer er een fiets inzit. De zijwanden van stevig zeildoek en polyester zijn namelijk opvouwbaar.

Dat scheelt veel bergruimte als je hem niet gebruikt, slim. De tweede verrassing: de lichtmetalen stangen die meegeleverd worden, blijken als onderstel te kunnen fungeren. Daarmee kun je de onderkant van de koffer ombouwen naar werkplaatsstandaard. Ook slim! Je kunt het deel waarop je je fiets vastzet uit de koffer halen. Je voorvork bevestig je met je eigen steekas, met een snelspanner rondom het bracket zet je de fiets vervolgens stevig vast. Dat kun je gemakkelijk buiten de koffer doen. Er wordt bescherming meegeleverd voor je achterderailleur, zadel(pen) en stuur.
Je wielen steek je vervolgens goed beschermd in beide zijkanten van de koffer, daarna is het een kwestie van dichtritsen en klaar ben je. Nog zo’n slimmigheidje zijn de wieltjes. Twee vaste aan één kant in de bodem en aan de andere kant een afneembare die draaibaar is. Met die drie wielen kun je de fietskoffer met één hand meenemen, hij rolt soepel naar de band voor afwijkende bagage. Daar trek je dat losse wieltje eruit, stopt hem in de koffer en dan ligt je fiets als het goed is nog eerder in het vliegtuig dan jij erin zit.

Niks te verbeteren? Nou, de lange ritssluitingen maken onderaan een bochtje, dat gaat altijd wat minder soepel dat wanneer zo’n rits in een rechte lijn loopt. En de tas weegt 12,5 kilo. Als je daar het gewicht van je fiets bij optelt, tikt dat behoorlijk aan als je maar 23 kilo mee mag nemen. Ik liet de buizen voor de werkplaatsstandaard daarom thuis, kon ik in plaats daarvan mooi wat gereedschap en fietsschoenen in de tas stoppen, want daar was nog zat ruimte voor. De Thule Roundtrip kost 799,99 euro en er is ook een model voor de MTB.
Meer info vind je op de site van Thule.
Net niks, Van Rysel Ultralight RR900
Getest door Jesse Kraal
Wie in de herfst kilometers wil blijven maken, zal zo nu en dan bij twijfelachtig weer op de fiets moeten stappen. Decathlon schiet ons te hulp met deze Van Ryselregenjas met een prijskaartje van 44,99 euro. Dit jasje stelt niet veel voor en dat is geen commentaar, maar juist een sterk punt: opgevouwen is hij klein genoeg om in een achterzak te stoppen.


Vanwege het gewicht hoef je hem ook niet thuis te laten, 138 gram is ongeveer net zoveel als vier energiereepjes. Ondanks het lichtgewichtmateriaal voelt dit jasje niet fragiel, zo zijn alle stiksels dubbel uitgevoerd. Je kunt hem ook als windstopper gebruiken, maar doordat de stof niet ademt wordt de binnenkant al snel behoorlijk vochtig. En dat vocht wilden we nu juist buiten houden. Los daarvan: een puik regenjasje.
Meer info vind je op de site van Van Rysel/Decathlon.
Zonder plukje, MET Trenta Mips
Getest door Herman van Tilburg
Als de camera op Tadej Pogačar inzoomt, valt steevast één detail op: het eigenwijze plukje haar dat uit een van de ventilatiegaten van zijn MET Trenta wappert. Mooi of niet, het levert het Italiaanse helmenmerk wel elke keer gratis publiciteit op. Pogačar zelf rijdt trouwens met de MET Trenta 3K Carbon, een uitvoering die 350 euro kost en ongeveer 25 gram lichter is dan mijn testhelm, de ‘gewone’ Trenta MIPS.
Voor mij was dit de eerste kennismaking met MET, en die viel bepaald niet tegen. De matgrijze helm, die 260 euro kost, voelt robuust maar tegelijkertijd opvallend licht aan. In maat medium tikte hij op mijn weegschaaltje slechts 259 gram aan, waarmee het een van de lichtste helmen is die ik in de afgelopen jaren heb getest. En dat mét het MIPS-veiligheidssysteem.


Het Safe-T Orbital Fit System (simpel gezegd: de draaiknop achterop) maakt het afstellen eenvoudig. Ik kan de helm precies zo strak zetten als ik prettig vind, terwijl het binnenwerk overal zacht en comfortabel aanvoelt. De verstelbare riempjes bij kin en oren doen hun werk goed, al moet ik bij het opzetten telkens checken of ze bij mijn oren goed zitten. De negentien ventilatiegaten zorgen verder voor ruim voldoende koeling als het warm is, vergelijkbaar met concurrenten in dezelfde prijsklasse. Voor een vleugje aerodynamica is aan de achterzijde een Kammtail-profiel aangebracht. Er bestaan helmen die nog aerodynamischer zijn, maar die leveren vaak wat in op ventilatie.
Ook zonder het kenmerkende plukje haar van Tadej is de MET Trenta MIPS een lichte, goed ventilerende en comfortabel zittende helm. Het prijskaartje is stevig, maar er zijn duurdere merken met vergelijkbare eigenschappen. Met wat zoekwerk is deze Italiaanse helm bovendien voor flink wat minder dan de vraagprijs te vinden.
Meer info vind je op de site van MET.
VERSTOPT LAMPJE, BBB Slice 30
De Slice 300-koplamp van BBB draai je gewoon op je fietscomputerhouder. En die fietscomputer monteer je dan weer bovenop de lamp. Zo heb je een compact geheel, terwijl je dankzij een lichtopbrengst van 300 lumen toch een stuk zichtbaarder wordt op donkere dagen. De koplamp kost 42,95 euro.


Gecombineerd met het Signal 80-achterlicht op je zadelpen, ziet niemand je meer over het hoofd. Als combi kost deze extra veiligheid je net geen acht tientjes.
Meer info vind je op de site van BBB.


