In week 41 zetten we drie fietsproducten in de spotlight: Hydration Vest van Canyon, Proxima-wielset van Ursus en Hydrofinish van Grezzy+. Lees in Gezien & Getest wat onze redactie opviel.
Bidonaangever niet meer nodig?, Millet X Canyon Hydration Vest
Getest door Herman van Tilburg
Doe mee aan een willekeurige UCI-gravelrace en je ziet drinkrugzakken in allerlei soorten en maten. Ook ik droeg tijdens flink wat van die wedstrijden zo’n zak met water op mijn rug, hoewel het idee van een bidonaangever mij toch aantrekkelijker leek (maar die luxe had ik helaas niet). Zo’n drinkrugzak voel je namelijk wel, vanwege het gewicht, maar vooral door de warmte die hij op je rug vasthoudt. Maar daar is nu verandering in gekomen. Ik kon namelijk de 2 liter rugzak van Millet X Canyon testen, een samenwerking tussen de fietsenfabrikant en de Franse outdoorspecialist.
Het is eigenlijk niet echt een drinkrugzak, maar eerder een soort vest dat je vrij hoog draagt. Dat is direct een sterk punt, omdat hij ten opzichte van de traditionele drinkrugzakken een stuk compacter is. Je houdt je onderrug vrij en hij is behoorlijk licht: slechts 450 gram. De draagbanden voelen prettig aan en dankzij twee bandjes en een goedwerkende sluiting breng je hem eenvoudig in de door jou gewenste positie. Je vult hem eenvoudig met 2 liter drinken.


De drinkslang wordt via klemmetjes (van kunststof) strak richting je mond geleid. Tijdens zware inspanning werkt dat goed, hoewel ik liever zou zien dat de drinkslang via magneetjes wordt vastgehouden in plaats van klemmetjes. Dat zou naar mijn idee net wat minder moeite kosten.
Het vest blijft urenlang goed op zijn plek zitten, voelt prettig en doordat het goed ademt (en je onderrug vrij houdt), vind ik het een grote vooruitgang ten opzichte van een traditionele drinkrugzak. Naast de vochtvoorziening zijn er twee meshzakken, een zak met een rits aan de voorkant en een gesloten zak op de achterkant. Handig voor gelletjes, repen en wat materiaal voor pech onderweg. Voortaan ga ik met dit vest de gravelpaden op en kijk ik niet meer zo jaloers naar al die bidonaangevers. Het vest kost 172,95 euro en is leverbaar in twee maten: S/M en L/XL.
Meer info vind je op de site van Canyon.
Dubbel prima, Ursus Proxima 50 Team Edition
Getest door Ronald Brouwer
Ursus is een Italiaans merk dat hoogwaardige fietsaccessoires maakt, en dan met name wielen. Ze combineren vakmanschap, innovatie en oog voor detail. Hun producten staan bekend om betrouwbaarheid en prestaties, zowel op het asfalt als op onverhard terrein. Hun goede reputatie blijkt onder meer uit het feit dat Team Picnic PostNL op hun Proxima-wielen rijdt. Ik heb de Proxima 50 Team Edition-wielen getest. Deze hebben een 50 millimeter hoog aerodynamisch profiel, maar dit model is ook leverbaar in 35, 40 en 60 millimeter hoge varianten. In alle uitvoeringen zijn de wielen tubeless ready.


De velg is opgebouwd uit Italiaans carbon, dat zorgt voor stevigheid en een relatief laag gewicht. Zo weegt de 35 millimeter versie slechts 1350 gram. De 50 millimeter exemplaren die ik testte, wegen ongeveer 1470 gram per set. Daarmee bieden ze een goede balans tussen aerodynamica en gewicht.

De wielen, afgemonteerd met 24 Sapim CX-Ray-spaken, zijn stijf en reageren direct op stuurbewegingen. Ze zijn verder voorzien van keramische lagers. Dat maakt ze niet alleen bijzonder soepel, maar ook gemakkelijker in onderhoud: keramische lagers hebben iets minder aandacht nodig.
Mocht het toch nodig zijn om onderhoud aan de lagers te plegen, dan maakt het innovatieve U-presssysteem van Ursus dat ook eenvoudig. Je kun namelijk zonder speciaal gereedschap alle lagers vervangen. De velgen hebben een interne breedte van 23 millimeter en een externe breedte van 30 millimeter. Ik heb ze bereden met zowel met wegbanden als gravelbanden, en in beide gevallen doen ze precies wat je mag verwachten. Alles bij elkaar een prima wielset met een gangbare prijs van 1750 euro.
Meer info vind je op de site van Ursus.
Als nieuw, GREZZY+ HYDROFINISH FORMULA 500 ML
Getest door Edwin Haan
In een ver verleden liet ik eens een fiets professioneel schoonmaken en behandelen met loeiduur hydrofobisch spul, dat met een airbrushpistool werd aangebracht. Ik wist niet wat ik zag. Mijn fiets hield hierna minder vuil vast; als ik hem na een rit afspoot, zag ik het water er haast vanaf stuiteren. Kan zoiets ook uit een spuitbus van 10,95 euro komen?
Grezzy+ gaf me hoop door ‘hydrofinish formula’ op hun spuitbus te zetten. Maar helaas, het effect is niet echt vergelijkbaar. Nu is hydrofinish ook iets anders dan hydrofobisch, maar een mens mag toch hopen? Wat dit spul wel doet, is oppervlaktes mooi laten glanzen. Dof geworden kunststof delen gaan weer glimmen, je frame lijkt ook net wat meer glans te krijgen en het is overal op te gebruiken, behalve op remblokken en -schijven. Carbon velgen geef je er bijvoorbeeld ook een mooie glanslaag mee.


Daarmee wil ik niet zeggen dat het helemaal niet hydrofobisch werkt. Als je een schone fiets ermee inspuit, het even een klein beetje laat inwerken en vervolgens met een droge doek napoetst, zie je een beetje hetzelfde effect als bij de dure behandeling. Water stroomt net wat sneller weg, waardoor vuil ook net wat minder tijd krijgt om te hechten. Dat voel je ook als je er met je vinger overheen gaat. Ik deed als test eerst de helft van mijn bovenbuis en het voelde, en klonk zelfs, anders, gladder. Mooi spul voor wie zijn fiets er lang als nieuw wil laten uitzien. Je doet ook best lang met zo’n spuitbus van een halve liter.
Meer info vind je op de site van Grezzy+.


