Deze week in de spotlight: de E-pompjes van Silca, het nieuwste SQlab-zadel, Drivetrain Detox van Dynamic en een lichtgewicht fietsbril van Koo. In de rubriek Gezien & Getest van Fiets Magazine nemen we de nieuwste fietsproducten onder de loep. Ontdek welke items écht indruk maakten op onze redacteuren.
E-pompjes zijn trending, Silca Elettrico Micro en Ultimate
Getest door Edwin Haan
Silca stuurde ons twee elektrische pompjes toe, de Elettrico Micro die 139 euro kost en de Elettrico Ultimate die 179 euro kost. Helemaal trending de laatste tijd, kennelijk is met de hand pompen niet meer van deze tijd. De Ultimate is voorzien van een klein lcdscherm waarop je kunt zien waarmee je bezig bent. Deze heeft dan ook wat meer knopjes dan de Micro. Daarmee stel je in wat je gewenste bandendruk is (in bar of psi), waarna je op het scherm ziet hoe de druk oploopt.
Beide pompjes laad je op via USB-C en krijgen een kort rubber slangetje en een draaikop voor op het ventiel meegeleverd. De Micro heeft een accu groot genoeg om drie CO2- patronen te vervangen. Hij weegt 111 gram en opladen duurt 25 minuten.
De Ultimate weegt het dubbele, maar kan dan ook negen CO2-patronen vervangen. Opladen duurt hiermee een uur. Beide modellen passen wel in je zadeltas. Ze maken allebei ontzettende herrie tijdens het pompen én ze worden flink warm, vooral bij het ventiel. Weer eens wat anders dan de ijsafzetting op een CO2-patroon.


Mijn eerste gevoel bij de komst van dit gadget was niet direct positief. Weer een accu in het milieu, weer lichaamskracht vervangen door luie elektronica. Maar zoals bij de meeste moderniteiten wen je er toch aan. CO2-patronen zijn ook niet heel milieuvriendelijk en handpompjes bepaald niet snel. Een lege 28 millimeter raceband pompte ik met de Micro op naar 5 bar in 1.20 minuut. Meer druk kan de Micro ook niet leveren.
De Ultimate doet hetzelfde in 40 seconden, die is dus een stuk sterker en kan dan ook doorpompen tot 6,8 bar. Die brengt een 45 millimeter gravelband 34 seconden op 2,1 bar. De tijd is gemeten inclusief het vastdraaien van het slangetje op het ventiel, ook al kun je bij Presta-ventielen ook het slangetje achterwege laten. Ik vind die flexibiliteit wel handig.
Een CO2-patroon is sneller, maar hoeveel haast heb je? Beide pompjes zijn prachtig gebouwd, met fraai cnc-gefreesd aluminium. Zoals ik van Silca gewend ben, is het heel high-end spul met een high-end prijs. Er gaat nog steeds niets boven een goede vloerpomp, maar die neem je onderweg niet makkelijk mee. Als alternatief voor CO2-patronen zijn deze elektrische minipompjes dus stiekem best handig. Maar of je een klein vermogen voor de Silca-versie wilt uitgeven of liever voor een betaalbaarder model van een concurrent wilt gaan… dat is aan jou!
Meer info vind je op de site van Silca.
Meten is weten, SQlab 612 Ergowave R S-Tube
Korter, smaller, lichter, sneller: dat zijn de kenmerken van het 612 R S-Tube-zadel van SQlab. Het is een uitvoering voor racers, met minimale padding en een vorm die de gevoelige delen ontziet. Het zadel is leverbaar in verschillende breedtematen (12, 13 en 14 centimeter) en kost net geen 150 euro. Het smalste zadel weegt slechts 125 gram.

De verhoogde achterkant van het zadel biedt het zitvlak extra ondersteuning, waardoor de krachtoverbrenging volgens SQlab efficiënter wordt. De sterke taillering en smalle neus zorgen voor meer bewegingsvrijheid voor de bovenbenen, terwijl de ERGOWAVE-vorm de druk op gevoelige delen vermindert.


Om erachter te komen welke maat je nodig hebt, kun je een zadelmeting voor thuis bestellen voor 9,95 euro. Als je vervolgens daadwerkelijk een SQlab-zadel koopt, krijg je een tientje korting.
Meer info vind je op de site van SQlab.
F*CK DIRTY BIKES, Dynamic Drivetrain Detox
Getest door Ronald Brouwer
Dynamic is een bedrijf dat zich specialiseert in schoonmaak- en smeermiddelen voor de fiets. Hun bedrijfsmotto is: F*ck dirty bikes. Het is hun missie om ervoor te zorgen dat jij alles hebt wat nodig is om je fiets perfect voor te bereiden voor je volgende avontuur. Dat ene biertje minder en die intervaltrainingen zal je zelf moeten doen!
Hun Drivetrain Detox is een biologisch afbreekbare vet- en vuilverwijderaar die te koop is in een spuitfles van 1 liter of een jerrycan van 5 liter. Ik heb de spuitfles waar je verrassend lang mee doet. Schoonmaken is vrij simpel. Ik zet mijn fiets op een montagestandaard en maak met een tuinslang de ketting, cassette en crank nat. Vervolgens pak ik de spuitfles en terwijl ik de crank ronddraai spuit ik de cassette en het voorste kettingblad in met de Drivetrain Detox.
Het spul schuimt goed en de ketting wordt dan ook direct bedekt met een laagje schuim. Als alles goed in de sop staat laat je het even een paar minuten intrekken terwijl je een tandenborstel, afwasborstel of andere schoonmaakborstel pakt.



Als het spulletje er even opzit, pak je de borstel en laat je met je ene hand de crank draaien terwijl je met de andere hand de borstel over de cassette en ketting haalt. Je ziet de boel opglimmen waar je bij staat. Als je alles hebt gehad, spuit je de boel weer af de tuinslang. Ik herhaal het proces vaak twee keer en spoel het borsteltje tussendoor even uit.
Het resultaat is echt fantastisch en schoonmaken is nog nooit zo makkelijk geweest. Daarna even in de wax/olie zetten en klaar ben je! Ik schat dat de literfles, die 24,95 euro kost, zo’n 30 à 40 poetsbeurten meegaat
Meer info vind je op de site van Dynamic.
Stijlvolle bril, Koo Nebula
Een frame van slechts 21 gram, zes kleuren en gemaakt in Italië: dit is de nieuwste fietsbril van KOO, de Nebula. De Zeiss-lenzen zijn van Toric-nylon, dat zorgt voor veel contrast en helderheid. Er zijn ook spiegel- en photochromatische lenzen. Het neusstuk is van rubber en kan vervangen worden.


De bril is verkrijgbaar in zes verschillende kleurencombinaties met bijzondere namen als Chocolate Matt Rose Gold, Vanilla Matt Dark Gold en Iris Matt Super Pink. De Koo Nebula is nu verkrijgbaar vanaf
180 euro.
Meer info vind je op de site van Koo.


