Deze week in de spotlight: FFWD, Vredestein, Topeak en Fizik. In de rubriek ‘Gezien & Getest’ van Fiets Magazine nemen we de nieuwste fietsproducten onder de loep, van onderdelen en accessoires tot kleding en opvallende gadgets. Ontdek welke producten eruit sprongen en wat onze redacteuren getest hebben!
DRIFTIGEWIELEN, DRIFT CONTROL en de DRIFT PACE
FFWD uit Zwolle heeft de DRIFT-gravelwielen al een poosje in het assortiment. Dus was het hoog tijd voor een opfrisbeurtje. Dat deden ze meteen met twee nieuwe uitvoeringen, de DRIFT CONTROL en de DRIFT PACE. De interne breedte van de hookless velgen is groter geworden, naar 28 millimeter. De CONTROL is een 36 mm hoge velg, de PACE doet het met 48 mm.


Gebleven zijn de messing spaaknippels en de sterke spaken. Toch zijn ze lekker licht. 1380 gram voor de CONTROL-versie en 1450 gram voor de hogere PACEwielset. Gewogen met DT Swiss DT240-naven. De nieuwe wielsets zijn, met hun schitterende (letterlijk) logo’s te koop voor 1.499 euro voor een set met FFWD-naven. Met DT240-naven komen ze jouw kant op voor 1.790 euro.
Meer info vind je op de site van FFWD.
GETEST (TE)VREDESTEIN, Vredestein Tyresealant
Getest door Edwin Haan
Toen ik een tijdje terug een set van de nieuwste racebanden van Vredestein kreeg toegestuurd (de nieuwe Superpasso Pro, review in Fiets #6) zaten er ook twee flesjes latex sealant bij. Met 150 milliliter per stuk, veel te veel voor twee 28 millimeter racebandjes. Ik heb dan ook wat gebruikt voor een setje nieuwe gravelbanden. Het is fijn spul! Even goed schudden voor gebruik om te zorgen dat de vezels die moeten helpen om gaatjes te dichten ook meekomen. Er zit geen ammoniak in en de particles zijn biodegradable… mooi woord voor niet al te slecht voor het milieu.


Op het dopje zit een handige uitsparing die je kunt gebruiken om een ventielkern te verwijderen. Dan zou je de latex via het ventiel in je band moeten kunnen spuiten, maar dat wordt toch vaak geknoei. Ik giet het dus liever in een nog niet helemaal gemonteerde band via de zijkant. Alle banden die ik gebruikte waren makkelijk luchtdicht te krijgen. Dat heeft ook deels met de band te maken, maar het verschilt wel qua latex. Met 150 milliliter kun je vijf racebanden of, ruimschoots, drie gravel- of MTB-banden vullen.
Na twee tot drie maanden even checken of er nog genoeg in je band zit en of de mix nog goed is. In mijn geval zag het er na twee maanden nog prima uit! Ik ben dus teVreden(stein) en als mooi Nederlands bedrijf in zwaar weer geef ik ze graag een steuntje in de rug. Een flesje haal je in de winkel voor 12,95 euro.
Meer info vind je op de site van Vredestein.
MULTIFUNCTIONELE BIDONHOUDER, Topeak Ninja Master+ bidonhouder
Topeak levert deze Ninja Master+ bidonhouder voor slechts 9,95 euro en dan zitten er ook nog twee bandenlichters aan de zijkant verborgen. Dat is slim én betaalbaar. Op de lip onderaan, die de bidon moet tegenhouden, kun je nog extra’s monteren zoals een multitool of CO2 -kit. Die moet je er wel los bij kopen, het blijft geen feest.
Meer info vind je op de site van Topeak.


Koele klittenbandschoen, Fizik Vento Powerstrap Aeroweave
Getest door Herman van Tilburg
Zit je in kamp BOA, veter of klittenband? Zelf zou ik voor BOA kiezen, simpelweg omdat ik de meeste van mijn kilometers wegtrap op schoenen met een dubbele BOAsluiting. Maar nu heb ik voor het eerst zo’n driehonderd kilometer gefietst op een ‘klittenbandschoen’: de Vento Powerstrap Aeroweave van Fizik met een prijs van 350 euro. Aeroweave verwijst naar de stof van het bovenwerk van de schoen, die gemaakt is van geweven nylonvezels. Dit materiaal maakt dat dit hun meest ademende schoen tot nu toe is, die slechts 184 gram weegt (per schoen). Ze zijn voorzien van een carbon zool met een stijfheidsindex van 10 op 10.

De Powerstrapconstructie bestaat uit een dubbele doorlopende band die zich rond de voet wikkelt en zo zorgt voor een stevige omsluiting. Zoals je misschien van Fizik gewend bent, valt de schoen wat smal. Ik draag maat 43, een halve maat groter dan mijn normale schoenmaat. De schoen voelt comfortabel aan: geen harde elementen en voldoende ruimte bovenin voor de nodige bewegingsruimte. De klittenbandsluitingen werken verrassend goed. Je trekt de schoenen makkelijk aan en uit, en dankzij de twee sluitingen kun je ze vrij nauwkeurig op spanning zetten. Die spanning blijft bovendien goed behouden tijdens het fietsen, ook tijdens sprintjes. En dankzij de stijve zool is dit absoluut geen slap schoentje.

Op warme dagen zal de open structuur van de schoen ongetwijfeld bijdragen aan extra ventilatie. Of ik er echt koelere voeten van kreeg dan met een dichte schoen durf ik niet met zekerheid te zeggen. Als het regent krijg je natte voeten door die open structuur. De hamvraag: kamp BOA of klittenband? Ik ben verrast hoe goed en makkelijk klittenband werkt. Het roept een nostalgisch gevoel van mijn kindertijd op. Maar de spanning tot in detail kunnen afstellen, dat kan toch echt alleen met een BOA-systeem. Buiten dat is dit een echte, lichte raceschoen: zomers, stijlvol, maar eentje die je beter opbergt als de herfst zich aandient.
Meer info vind je op de site van Fizik.


