Deze week in de spotlight: Wahoo, Specialized, Thule en Tymeware! In de rubriek ‘Gezien & Getest’ van Fiets Magazine nemen we de nieuwste fietsproducten onder de loep, van onderdelen en accessoires tot kleding en opvallende gadgets. Ontdek welke producten eruit sprongen en wat onze redacteuren getest hebben!
KLEINE JONGEN, FLINKE UPDATE, WAHOO ELEMNT BOLT 3
Getest door Edwin Haan
Het was, na vooral de Karoo en Garmin Edge 520 gebruikt te hebben, wel weer even wennen: een fietscomputer met zo’n klein schermpje als deze Wahoo Bolt 3. Maar het heeft ook wel wat, want op het display van 2,3 inch past eigenlijk alle info die je nodig hebt en het smoelt toch beter dan zo’n halve smartphone op je stuur.
Het blijft trouwens bijzonder dat fietscomputers, in tegenstelling tot smartphones, nog steeds zo’n brede ongebruikte rand hebben. Bij de Bolt 3 had met name onderaan best een stukje extra TFT-scherm mogen zitten. Onder de meeste omstandigheden is het scherm fijn afleesbaar, behalve recht tegen de zon in. In enkele situaties zag ik zelfs niets. Bij de eerdergenoemde modellen was het zicht onder dergelijke omstandigheden ook minder, maar kon ik in elk geval íets zien.


De Bolt 3 kost afgerond 330 euro en is bedoeld als trainingscomputer. Ben je vooral geïnteresseerd in navigeren, dan is de grotere Elemnt Roam geschikter. De bediening gaat met knopjes (dus geen touchscreen), zes stuks zitten erop. Dat bedienen gaat heel goed, lekker intuïtief en met fijne feedback van de knoppen. Alle info die je nodig kunt hebben, vind je op deze Bolt. Navigeren gaat soepel en snel, sensoren koppelen werkt als een zonnetje, je kunt trainingen uitvoeren, live segmenten aanvallen, verzin het maar. Zelfs je Spotify-lijst kun je ermee bedienen. Ook de Summit-functie, waarmee je klimprofielen ziet, is fijn.


De accu zou twintig uur moeten meegaan. Dat heb ik niet gehaald, maar ik kwam een heel eind. Het is uiteraard ook erg afhankelijk van wat je er allemaal mee doet en hoe helder het scherm staat. Tijdens het testen speel ik natuurlijk veel met instellingen en sensoren, dan loopt-ie rapper leeg dan bij normaal gebruik. In vergelijking met de Bolt 2 zijn er geen wereldschokkende aanpassingen gedaan, maar alles bij elkaar is het best een flinke update. De ‘3’ heeft meer kleuren, lijkt iets sneller, heeft een groter scherm (2,3 versus 2,2 inch), de accu gaat langer mee en de gebruikersinterface ziet er iets beter uit. Of je daar je Bolt 2 de deur voor moet wijzen, laat ik aan jou.
Meer info vind je op de site van Wahoo.
GESPECIALISEERD IN RUBBER, SPECIALIZED FAST TRAK & AIR TRAK
Getest door Hans Raven
Wist je dat het eerste wat Specialized zelf produceerde een band was? Inmiddels zijn we bijna vijftig jaar verder en hebben ze dus de nodige ervaring opgedaan op bandengebied. Als liefhebber van rubber ben ik nieuwsgierig op pad gegaan met hun nieuwste XC-exemplaren. Air Trak, de opvolger van de Renegade, staat volgens Specialized voor snelheid zonder al te veel in te boeten op grip, bij Fast Trak is het andersom. De naam S-Works is trouwens vervangen door FlexLite.
De Fast Trak is geëvolueerd ten opzichte van de voorganger, met de noppen in een licht gewijzigde opstelling. Ook staan ze wat verder uit elkaar, voor verbeterde modderafvoer. Air Trak is een nieuw ontwerp met een hertekend profiel, andere vorm en toegenomen volume. Op de rotsen en keien van Zuid-Limburg reed ik de 2,35-inch-combi ‘Fast Trak voor, Air Trak achter’. Hoe hard ik ook ging, hoe ruw de stenen ook waren, de lichte banden boden grip en waren soepel zonder dat een vervormde wang me nerveus maakte, iets waar de uitgaande S-Works-versies last van konden hebben.



Lek? Nee. Bij Amerongen en op de Veluwe reed ik met zowel de 2,35- als de 2,2-Air Traks. De 2,35’s waren van deze twee veruit mijn favoriet. Ze bieden een fijne mix van snelheid, souplesse, controle en voldoende zomertijdgrip. Herfst? Fast Trak voor! De 2,2’s lijken mij meer iets voor gravelrijders of MTB’ers die per se zoveel mogelijk grammetjes gewicht willen besparen. De smallere Fast Trak kan wel goed in diepe, zachte blubber.
Ze zijn met 630 gram (2,35 inch) en 550 gram (2,2 inch Air Trak) erg licht, en ik verwacht weinig issues met lekrijden op Hollands zandgronden. De stevigheid van de wang blijft wel achter ten opzichte van zwaardere banden, zeker bij de smalle variant, maar met mijn 73 kilogram kon ik de 2,35 prima rijden met zo’n 1,1 bar druk, iets wat met de Renegade niet het geval was. Tot slot: Specialized heeft de naam duur te zijn, maar deze banden kosten 50 euro, wat mij betreft een koopje.
Meer info vind je op de site van Specialized.
BLIJE KOPPIES, THULE CHARIOT CROSS 2 DOUBLE
Getest door Michael Kerkhof
Zeven jaar geleden, mijn zoontje was één, testte ik een fietskar van Thule. Op dagen waarop ik alleen thuis was met hem, kon ik toch lekker op pad door de fietskar achter mijn racefiets te bevestigen. Inmiddels ben ik de trotse vader van vier mooie kinderen. Probleem: hoe neem je meer dan één kind mee?

De oplossing is simpel doch doeltreffend, een fietskar voor meerdere kinderen. De Thule Chariot Cross 2 double, die afgerond 1400 euro kost, is een mooie upgrade van de Chariot Sport, door mij in 2018 getest. Waar het bij de vorige kar niet mogelijk was om met twee achterin te zitten, kun je er nu naast een eenzitter ook een tweezitter van maken.
Hij kan maximaal 42 kilo dragen, dus een simpele rekensom leert wel dat ze per persoon niet zwaarder mogen zijn dan circa 21 kilo. Waar ik er bij de vorige versie nog wat moeite mee had, is het nu een koud kunstje om de kar in elkaar te zetten. Dat kan niet aan mijn handigheid liggen; volgens mijn vrouw zit daar helaas geen groei in. In een mum van tijd stond hij klaar voor gebruik en was het alleen nog zaak om de kar te koppelen aan de fiets. Ook dat was aan de hand van een stang zo gelukt. In het begin voel je wel dat je een flink gewicht meesleurt (16,1 kilo, zónder kinderen), maar uiteindelijk went het.


Ondanks dat de kar best breed is, neemt het weinig ruimte in de schuur in beslag omdat je de wielen vlot kunt demonteren. Met één druk op de knop haal je ze eraf. Je kunt hem bovendien inklappen, ook heel simpel. Net als het omtoveren tot hardloop- of skikar. Ik heb weinig te klagen, behalve dat het elke keer toch weer wat tijd in beslag neemt om de fiets te (ont)koppelen. Maar ach, als je daarna die blije koppies op de ‘achterbank’ ziet, is alles alweer snel vergeten.
Meer info vind je op de site van Thule.
ADEM IN, ADEM UIT, Tymeware VitalPro
Deze sensor van Tymeware staat nog wat in de kinderschoenen, maar Visma | Lease a Bike is al enthousiast. In de borstband zit niet alleen een hartslagmeter, maar ook een ademhalingssensor. Daarmee zou je zo nauwkeurig trainingszones kunnen bijhouden, dat lactaatmetingen via een druppel bloed overbodig worden. Hier gaan we meer van horen.

De band kost op dit moment 299 euro. Het bijbehorende abonnement om je data te kunnen analyseren is nu nog gratis, in de toekomst gaat dat 150 euro per jaar kosten.
Meer info vind je op de site van Tymewear


