Het was een publiek geheim dat Team Visma | Lease a Bike deze Tour al rijdt op de vernieuwde Cervélo S5. Vandaag wordt de S5 echter officieel geïntroduceerd door het merk uit Californië. Volgens de ingenieurs zijn ze erin geslaagd de snelste fiets van het peloton te maken, en daarmee opnieuw de benchmark te zetten voor aerodynamische prestaties.

Ruim een maand vóór het Tourdebuut van de vernieuwde S5 kregen wij al de primeur op de service course van de ‘Killer Bees’. Ik heb de S5 uitgebreid mogen testen, onder meer in het wiel van Nathan Van Hooydonck. Mijn bevindingen kun je uiteraard lezen in Fiets Magazine #08, die half juli verschijnt. Ben je nog geen abonnee? Maak dan gebruik van dit voordelige aanbod.

Wat goed is, moet blijven

Bij Cervélo geldt: wat goed is, moet blijven. De vernieuwde S5 bouwt dan ook duidelijk voort op zijn voorganger, mede op uitdrukkelijke wens van de profs van de geel-zwarte brigade. De herkenbare V-stuurpen en bayonet-voorvork keren terug, maar wat vooral opvalt, is de aangepaste voorkant van de fiets, met een dieper balhoofd, bredere voorvork en een compacte cockpit uit één stuk.

De zogenaamde ‘HB19-cockpit’ loopt vanuit de voorvork in een V-vorm schuin omhoog. In het midden bevindt zich bovendien een opvallend groot luchtgat. Volgens de engineers wordt de luchtstroom via de bovenzijde van het stuur naar dit diamantvormige gat geleid, wat zorgt voor minder luchtweerstand. Het stuur is bij de remgrepen bovenop 4 cm smaller dan in de beugels, wat extra stabiliteit biedt in afdalingen en sprints. Dankzij al deze aanpassingen is de vernieuwde S5 tot 6,3 watt sneller dan zijn voorganger.

124 gram winst

Naast aerodynamische winst is er, door de combinatie van een groter frameoppervlak en een geoptimaliseerde carbon lay-up, een gewichtsbesparing van 124 gram gerealiseerd ten opzichte van het vorige model. En dat verschil is toch wel prettig in Tour-etappes met meer dan 5000 hoogtemeters, waar elk detail telt.

Wout van Aert: “De nieuwe Cervélo S5 voelt bij hoge snelheid duidelijk sneller en efficiënter aan dan zijn voorganger. Aerodynamisch en snel wordt vaak geassocieerd met heel stijf maar dat is hier duidelijk niet het geval. De fiets blijft wendbaar en gemakkelijk te besturen. Een grote stap vooruit in nog beter worden.”

Bijpassende wielset: Reserve 57|64

Samen met Reserve ontwikkelde Cervélo de 57|64 Turbulent Aero-wielset, specifiek afgestemd op de vernieuwde S5. De asymmetrische vorm van het achterwiel sluit aan op de zitbuis, wat zorgt voor een vloeiende luchtstroom en meer stabiliteit bij zijwind. Deze wielset is 3 watt sneller dan zijn voorganger (52|63), terwijl het gewicht gelijk is gebleven. De maximale bandbreedte bedraagt overigens nog steeds 34 millimeter, net als bij het vorige model.

Prijzen en uitvoeringen

De vernieuwde S5 is verkrijgbaar in vijf uitvoeringen. Een frameset kost 5.999 euro. Een compleet afgemonteerde fiets met SRAM Force AXS of Shimano Ultegra Di2, uitgerust met de Reserve 57|64TA-wielset en DT Swiss 240-naven, kost 9.999 euro.

Voor de uitvoeringen met SRAM Red AXS, SRAM Red XPLR AXS 1 of Shimano Dura-Ace Di2, in combinatie met de Reserve 57|64TA-wielset en DT Swiss 180-naven, bedraagt de prijs 13.999 euro. De fietsen zijn vanaf vandaag beschikbaar.

Meer informatie vind je op de website van Cervélo.