Vandaag, 30 juli, waren wij te gast bij het Cannondale Vredestein Mountainbike Racingteam. Voor ons artikel in het augustusnummer hadden we gevraagd de olympische teamfiets te mogen zien. Helaas voor ons was dit niet mogelijk vََr de deadline want pas vandaag, 9 dagen voor het begin van de spelen zullen deze superfietsen worden opgebouwd. Sterker nog, de frames zijn gisteren uit Amerika aangekomen en op het moment dat wij binnenkomen brengt een koerier de voorvorken! Voor onze ogen wordt de fiets van Roel Paulissen opgebouwd. Jim, de Engelse mechanieker laat ons zien wat er zo speciaal is aan ‘zijn’ fietsen.


 

Alle Cannondale rijders zullen rijden op de Scalpel, een echte crosscountry fully. Dit frame is zo licht en snel dat geen van de rijders voor de hardtail kiest. Sterker nog, de enige opgebouwde team-hardtail ligt ongebruikt in een hoek! Misschien dat Roel hem komende winter gebruikt als trainingsfiets. De teamframes zijn voorzien van cannondale’s eigen cranckstel, bovendien worden ze gecombineerd met de eigen Lefty voorvorken. Zo  is het niet mogelijk een eerlijk vergelijk te maken maar zwaar is het niet. De achterdemper is van DT, een XR Carbon. De veerwegen bedragen 110mm vََr en 100mm achter.


Normaal zijn carbon frames voorzien van een laklaag die de poriën in het carbon afsluit. Die laklaag die deels in het carbon zit weegt zomaar 200 gram. Overbodige grammen dachten ze bij Cannondale en dus ontbreekt de afdeklaag. Je ziet de carbon struktuur nu niet alleen, je kan hem ook voelen! De letters zijn gewone stickers, vlak voor de spelen zullen ze worden vervangen door exemplaren in de kleuren van de nationale vlaggen van de rijders.


 

De voorvork is een getunede Lefty DLR110. Aan de buitenkant zien we behalve een afwijkende stickering ook een veel dunnere onderkant. De binnenpoot is van een nieuw, slanker type. Bovendien, en dat valt het meest op, is het air filter weggelaten. De functie van deze dikke rubber sok, lucht in en uit de vork laten tijdens in- en uitveren, is over genomen door een dun rood slangetje dat onder de shockboot door steekt. Vervallen is de filterfunctie waardoor vocht veel makkelijker binnen kan dringen. Niet erg  voor een fiets die in principe voor één wedstrijd gebouwd is maar niet verstandig voor je eigen fiets.


Het binnenwerk kregen we niet te zien. Jim:”De Duitse tuner Eighty Aid heeft alleen de binnenwerken specifiek op iedere rijder afgestemd.” Dat lijkt ons onwaarschijnlijk, we hebben het idee dat er meer is gebeurd. Deze Lefty met een veerweg van 110mm weegt slechts 1020 gram, bij ons weten een record!


 

Dankzij Mavic kan Cannondale beschikken over de aller nieuwste prototype wielen. De velgen zijn geschikt voor tubes, gelijmde banden zoals ze gebruikt worden op cycle crossers en wegfietsen. Deze aluminium velgen zijn voorzien van 4 carbon verstevigings ribben waardoor er nog minder aluminium gebruikt kon worden zonder consessies aan de stevigheid. De holle carbon spaken zijn spanningsloos gemonteerd. Deze spaken nemen niet alleen trek- maar ook druk krachten op. Voordeel hiervan is dat bij een gebroken spaak het wiel gewoon recht blijft. Jim verteld hoe Roel Paulissen dat ondervond. “Roel merkte niet dat tijdens een valpartij een spaak brak en reed gewoon verder, pas na de race merkte ik de gebroken spaak op. Roel vroeg zich meteen af hoeveel spaken je weg kan laten voor je het wel merkt, dat zou gewicht schelen!”


Jan Ten Tusscher, de teammanager zit op hete kolen, de speciaal ontwikkelde banden zijn er nog niet. “Vredestein heeft een heel bijzondere band bedacht, speciaal voor de gravel ondergrond van het olympische parcours. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de rubber compound en profiel structuur van een tennisschoen! Of ze op tijd klaar zijn voor de olympische spelen, ik hoop het..”


 

Jacob Fugelsang, teamgenoot van Roel Paulissen, kwam op het idee toen hij zich verveelde; “wat zit er aan mijn fiets dat ik kan weglaten?” Met behulp van een dremel werden de remklauw adapters in tweeën geslepen en per stuk 16 gram lichter gemaakt. Sindsdien worden er her en der aan de teamfietsen ‘overbodige’ onderdelen weggeslepen.


 

Team mechanic Jim op de foto met de fiets van Roel Paulissen, de aller eerste Cannondale teamfiets voor de olympische spelen in Peking. Hij is trots en dat mag, de door hem opgebouwde fietsen wegen slechts 8,85 kilo, echt fabelachtig licht voor een volgeveerde fiets. Vooral als je Jim’s filosofie kent; ”To finish first you’ll first have to finish,” een fiets kan alleen maar winnen als hij eerst heel blijft. Zeker kans op goud!