Een toertocht in Limburg? Fiets mee op vakantie naar Frankrijk? Grote kans dat je jouw mooie racer, gravelbike of mtb met de auto mee wilt nemen. Hoe doe je dat? Wij testen verschillende fietsendragers en geven tips om je dure bolide veilig op de plaats van bestemming te krijgen. Vandaag de laatste fietsdrager, de Spinder XPLORER+. De reviews van de Hapro lees je hier en die van de ProUser en Thule hier. Onderaan dit artikel vind je ook nog wat algemene tips over andere manieren om je fiets mee te nemen op reis.

Spinder XPLORER+

De Spinder is gemaakt met veel aluminium en heeft ingeklapt een prettig handvat. Hij is zo uit de doos te gebruiken. Met een handige duostekker, aan de ene kant 13-polig, de andere kant 7-polig. Pas op dat je het afdekdopje ervan niet verliest. Een stevige stekkerhouder voor als je de stekker niet gebruikt.

De stroomkabel is mooi op lengte. De drager heeft een stevig voetpedaal voor het kantelen, dat geeft je ruimte zat om de kofferbak goed te kunnen bereiken. De kentekenplaathouder draai je op z’n plaats zodra je de drager hebt uitgeklapt.

In de wielgoten zitten verstelbare houders met rubberen velgbeschermers om de straps waarmee je de wielen vastzet. Spanbanden met hevelfunctie worden gebruikt om het frame te fixeren.

De twee staande poten zijn individueel in hoogte te verstellen en je kunt ze apart van elkaar bewegen. Zo kun je de meeste fietscombinaties goed op de drager krijgen. Om hem weer in te klappen moeten wel altijd de staanders terug naar beneden. Dus iedere keer opnieuw instellen, maar dat is een fluitje van een cent. Ook wel fijn eigenlijk, want bij dragers met een poot tussen de twee fietsen in is het plaatsen van de fiets die het dichtst bij het kofferdeksel zit lastiger dan bij dragers die deze poot achteraan hebben. Al met al een prima drager met weinig minpunten.

Specificaties en rapportcijfers

Prijs: € 539,99
Gewicht: 18 kg
Max laadvermogen: 60 kg
Max gewicht fiets: 30 kg
Aantal fietsen: 2
Uitbreidbaar: ja
Slot: ja
Soort stekker: duo
formaat ingeklapt: 30 x 71 x 60 cm
formaat uitgeklapt: 140 x 71 x 60 cm
ruimte tussen goten: 27 cm
Garantie: 3 jaar
Gebruiksgemak: 8
Prijs/kwaliteit: 8

Meer informatie: spinder.com/nl

Andere opties

We keken naar vier verschillende trekhaakdragers. Heb je geen trekhaak én geen ruimte in je auto zelf, dan zijn er nog andere manieren om je fiets mee te nemen. Er zijn dragers voor op het kofferdeksel, voor gebruik met allesdragers op het dak en er zijn vacuüm­dragers die je zonder hulpmiddelen op het autodak monteert.

Foto: Thule

Eerst iets over die dragers voor op het kofferdeksel. Die grijpen met haken onder de onder- en bovenkant van het kofferdeksel of achterklep en ze steunen op de kofferbak of op het staal net onder het achterraam. Op zich een prima optie, goed bereikbaar en redelijk uit de wind, maar ze passen niet altijd. Check dus even of jouw auto hier geschikt voor is. Ook kunnen ze vaak wat minder gewicht dragen dan trekhaakdragers.

Kwetsbaar

Dan blijft het dak nog over. Op zich een logische plek om fietsen mee te nemen. Toch een paar kanttekeningen. Als je niet de langste bent, kun je er vaak lastig bij. Je fiets staat er ook nogal kwetsbaar op. Een steentje met 100 kilometer per uur op je carbon voorvork is niet fijn. En voor de meeste oplossingen heb je niet alleen de fietsendrager nodig, maar ook nog allesdragers waar je ze op kunt monteren. Als je die nog niet hebt, wordt dit een kostbare oplossing. En de ellende is dan ook nog eens dat je bijna voor iedere auto ook weer andere allesdragers nodig hebt.

Foto: Porsche

Vacuümcups

Dan nog een wat onbekende oplossing: vacuümcups. Dit zijn ronde rubberen houders met een kleine handpomp waarmee je de cup vacuüm op je dak kunt ‘vastzuigen’. Iedere cup levert 95 kilo draagvermogen. Hoewel het eng lijkt omdat je niets kunt vastschroeven, is dit toch een prima oplossing om fietsen op je autodak te monteren. Dan moet de ondergrond trouwens wel recht, schoon en glad zijn. We hebben eerder weleens de Seasuckers getest, dat werkte als een zonnetje. Voordeel is dat ze nauwelijks ruimte innemen. Nadeel is dat je de fiets stabiliseert met de voorvork, je voorwiel moet er dus altijd uit. Die stop je dan in de kofferbak, of je moet er nog een extra vacuümcup met wielhouder bijkopen, om ook je wiel op het dak te kunnen vervoeren.

Foto: Seasucker

Nog een laatste waarschuwing: vergeet na een lange dag in de auto niet dat je fietsen op het dak staan. Je zult niet de eerste zijn die zijn dure tweewieler in stukken rijdt tegen de lage ingang van een parkeergarage.

Fiets en Trein

In vergelijking met andere landen wordt het in Nederland niet echt aangemoedigd om je fiets mee te nemen in de trein. Misschien ook wel logisch, met zoveel miljoenen fietsers. Maar het kan natuurlijk wel, al zijn er wel wat regels aan verbonden.

  • Per persoon mag je maximaal één fiets meenemen in de trein.
  • Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 uur en van 18.30 – 06.30 uur, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
  • Is er plek? Dan stal je de fiets alleen op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein en haal je de bagage van je fiets.Is er geen vrije fietsplek in de trein? Dan mag de fiets niet mee. Neem dan de volgende trein en volg de aanwijzingen van het NS-personeel.
  • Koop ook een Fietskaart Dal. Dit is het vervoer­bewijs van je fiets. Zo’n kaartje kost 7,50 euro en is te koop in de NS-app, op ns.nl en bij een NS-kaartautomaat. Koop je een Fietskaart Dal bij een NS-kaartautomaat, dan betaal je ook nog 1 euro toeslag. Het maakt voor de prijs niet uit of je van Groningen naar Maastricht reist of van Almere Centrum naar Almere Buiten.