Hoofdredacteur Rodrick de Munnik is in Japan om de introductie van elektronisch Dura-Ace bij te wonen. Elke dag vind je hier een verslag terug. Vandaag: de groep.

Naast de nieuwe mechanische Dura-Ace groep, komt Shimano volgend seizoen met een groep van het hoogste niveau. Het is een aanvulling op de nieuwe mechanische groep, waarmee je elektronisch kunt schakelen. Dus niet door je hendel heen en weer te bewegen, maar met een simpele druk op een knopje op de hendel. Het voordeel: sneller schakelen en de mogelijkheid die knopjes overal te plaatsen: linksvoor, rechtsvoor en een tweede set op het tijdritstuur.

Geen stalen kabels meer, maar elektriciteitskabels. Die lopen nu nog in gootjes onder de schuine buis, maar er wordt onderhandeld met framebouwers om specifieke frames te bouwen voor elektronisch Dura-Ace.

De derailleurs veranderen niet meer door het spannen of ontspannen van een veer van versnelling, maar door een elektrisch aangedreven motortje, dat op de derailleur is gemaakt. Geen zorgen voor het gewicht, hoor, want de nieuwe groep is een half ons lichter dan oud DA. Dat komt omdat er geen mechaniek meer nodig is in de handgrepen.

Een batterij voorziet het schakelen van stroom. Wie een altijd lege mobiele telefoon gewend is: Shimano garandeert dat je 2000 kilometer kunt rijden met een batterij voor deze moet worden opgeladen en dat je de batterij, lithium-ion, minstens 500 keer kunt opladen. Dan ben je meteen fietsmiljonair!

Met een knopje kun je ervoor zorgen dat je ketting altijd mooi spoort, ook al heb je net een nieuw wiel gestoken dat niet helemaal past. De voorderailleur trimt automatisch. De andere onderdelen van de groep zijn identiek aan de nieuwe mechanische vDura-Ace. De nieuwe Dura-Ace Di2 komt eind dit jaar, begin volgend jaar op de markt en gaat zo’n anderhalf keer zoveel kosten als de mechanische versie, die op zijn beurt weer 20 procent meer gaat kosten dan de huidige groep. Best een pittig prijskaartje dus.