Nog één jaar en dan bestaat Duell dertig jaar. In 1978 begon Jan van Dalen met het maken van raceframes. Eerst ‘in het klein’ aan huis, later in een modern pand in Hoek van Holland. De Duell fietsen kwam je dan ook vaak tegen als je in Westland en de Zeeuwse eilanden rondreed. De laatste twee jaar is het wat stil geweest rond Duell. Reden: de verhuizing van Hoek van Holland naar Baarle-Nassau.


 

Baarle Nassau? Hoe komt een framebouwer nu daar terecht? De reden ligt vooral in de privé sfeer. Via de relaties die Jan heeft met een aantal ex-wielerprofs waaronder Teun van Vliet kwam hij eind 2002 terecht in Brabant alwaar hij een nieuwe liefde vond in het café van Teun van Vliet. Nu, vier jaar later, woont hij in Baarle en is zelfs eigenaar geworden van De Pomp, het bewuste café, mede door de verslechterde gezondheid van Van Vliet. Van Dalen leidt een soort dubbel leven: s’ochtends is hij bezig in zijn kleine, maar zeer moderne werkplaats, s’middags doet hij de boekhouding van de zaak en s’avonds is hij vaak in De Pomp te vinden. De exclusieve verkooprechten en de commerciele omlijsting zijn nu ondergebracht bij Van Herwerden Wielersport in Voorburg. Jan legt uit: ‘ik maak al meer dan twintig jaar frames voor Van Herwerden. Waaronder de Corsa en Stealth raceframes en Roadmaster frames voor vakantiefietsen. We kunnen prima samenwerken en begin 2006 heeft John van Herwerden Duell overgenomen. Hij zorgt nu voor de verkoop en de promotie en ik maak de frames. Het spuitwerk wordt gedaan door mijn broer Brady die de firma BCP Specialpaint Work leidt in s’Gravenzande. Ik werk vooral met Italiaanse Dedacciai buizen die ‘custom’ geleverd worden. Per frame ben ik 4 tot 5 uur bezig, ik soldeer en las de buizen’.

Jan concentreert zich echt op stalen frames. ‘Het is iets waar ik nog steeds achter sta al merk ik ook dat de markt veranderd is. Vooral jongere fietsers kijken eerder naar het gewicht dan naar de rij eigenschappen of de bouw van een fiets. En daarnaast is de vraag naar op maat gebouwde fietsen afgenomen. Dit komt vooral door de grote fabrikanten die met de Compact op de markt kwamen waarbij slechts drie maten nodig zijn. Tenminste, dat vinden zij. En ook omdat iemand als Armstrong de Tour won op een standaard frame. Maar staal is nog steeds een prima keuze als het gaat om een handgemaakt frame waarbij de wensen van de rijder goed in verwerkt kunnen worden’. Staal is vanouds gewaardeerd door fietsers die erop hebben gereden. Jan vervolgt: ‘Comfortabel, licht en door en door betrouwbaar. Door de hoge kwaliteit buizen met treksterktes die rond de 1500 Newton mm2 liggen -het vroegere Reynolds 531 had 450 Newton mm2- kunnen er dunwandige buizen met een behoorlijke diameter verwerkt worden. En er zal altijd een groep rijders blijven die zweren bij stalen frames. Zeker nu het mogelijk is om staal te mixen met carbon voor-en achtervork. Dat brengt het gewicht toch weer beneden en voegt net wat extra’s toe’. Info via www.duell.nl www.vanherwerden.nl en www.specialpaintwork.nl . In FIETS 4 een test van de nieuwe Duell Vogue