Bij de webtest van de Red Bull en de Wilier staat vermeld: ‘ Wat betreft de aandrijving: daar moet je zelf even naar kijken. Als je een echt crossverzet wilt moet je de Red Bull wellicht wat ’tunen’. We zullen binnenkort nog wat typische cyclecross kettingbladen ( wat een woord!) bespreken!’. Hier dus wat meer info en in FIETS 12 een test van BBB-kettingbladen.

 


De aandrijving: er zijn drie standaards van ‘maten’. Want niet elk crankstel is hetzelfde. Bij de test van de twaalf cyclocrossers in FIETS 11 zien we bijvoorbeeld  twee ‘maten’, die we aanduiden met ‘steek’. Dit is de afstand tussen de ophanging van de kettingbladen, ook aangeduid met resp. 76 ( 130), 80 ( 135) en 65 ( 110) mm. De kettingbladen zijn gemonteerd met vijf ‘boutjes en moeren’. 130 mm steek –dat is zoals Shimano heeft bij de ‘dubbel’ crankstellen en 110 mm – zogenaamd Compact. Er is ook nog 135 mm bij Campagnolo en Campa’s eigen Compact ‘steek’.


Veel merken monteren standaard een 50/34 of 50/36 Compact crankstel. Redenen: met een ‘50’ kun je je crosser ook prima gebruiken als winter- of forenzen fiets en een compact crankstel kost inkoop minder dan een standaard crankstel met losse kettingbladen. Daarnaast wordt dan een 12/27 achter gemonteerd waardoor je de crossfiets prima gebruikt kan worden –als doorij fiets. Echter, voor ‘het veld’ is een ‘50’ eigenlijk te groot. Dat wil zeggen: echte crossers steken een kleiner ‘groot blad’ voor. Dat is al jaren zo –wat echter niet wil zeggen dat dit het beste is natuurlijk. Onze ervaring is wel dat je met een ‘46’ of ‘48’ voor beter af bent dan met een ‘50’. Zeker als je de standaard combi van 50/34 neemt: een te grote stap, deze 16 tanden verschil. 36/46 is prima, 36/48 ook en zelfs 39/46 is beter –voor een crosser. En dan achter een 10-speed 12/25 of 12/27 bijvoorbeeld: mooie spreiding van versnellingen door de 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21, 23 en 25. ( de 12/27 heeft een 24 en 27 i.p.v. 23 en 25).

 


Wie levert de juiste kettingbladen? Verschillende merken. Shimano zelf levert alleen een ‘50’ en een ‘39’ –of ‘34’en ‘36’ bij een Compact- als combi. Er zijn wel kleinere Dura-Ace kettingbladen, maar die zijn behoorlijk aan de prijs – Shimano Dura-Ace Kettingblad 46-48T  € 103,- PER STUK-  aangezien ze in principe alleen voor de gesponsorde profs bedoeld zijn. Verstandiger is het om je te wenden tot merken als FSA, TA, Miche, BBB en Gebhardt. Het gaat te ver om alle verkrijgbare kettingbladen op te noemen, maar elk merk heeft een 52, 50, 48, 46 als ‘grootste’ blad en een 42, 39, 38, 36 en 34 als ‘kleinste’ blad en geschikt voor Compact en Dubbel.  Er is overigens geen echt verschil tussen ‘groot’ en ‘klein’ omdat beide bladen op een ‘spider’ gemonteerd worden –in tegenstelling tot een triple-crankstel waar je een extra ‘spider’ voor het kleinste blad hebt.  Voor een dubbel crankstel ( steek 130 of 135 mm) kan als kleinste blad hoogstens een ’38’ gemonteerd worden. Prijzen: tussen de 30 en 45 euro per kettingblad.

Info: TA en FSA via www.codagex.com, Gebhardt via www.cyclia.nl, BBB via www.bbbparts.com en Miche via www.verwimp.nl