‘Ouella di Ernesto Colnago, già Cavaliere, Ufficiale, Commendatore e Grande Ufficiale delle Repubblica, è una storia che ha i suoi inizi nel 1944, quando, all’età di 12 anni, prende in mano il primo cannello da saldatore, e l’anno sequente entra alla Gloria, famosa aziende di biciclette’. Zo begint het persbericht waarin gewag wordt gemaakt van de hoge onderscheiding die Ernesto Colnago onlangs heeft ontvangen. Het moge duidelijk zijn: Colnago is meer dan een fietsenmerk. We namen begin juni een kijkje bij de hoofdvestiging in Cambiago, vlakbij Bergamo.


Tekst & foto’s Menno Grootjans

Aan de Viale Brianza is aan de ene kant van de straat de expeditie, de afmontage, de kwaliteitscontrole en de administratie gevestigd, aan de andere kant worden de carbon frames gefabriceerd. En dat laatste gedeelte wilden we graag bezoeken, maar helaas, dat was niet mogelijk. Trouwens, je bent als buitenstaander wel welkom, maar teveel openheid van zaken wordt niet gegeven en fotograferen is maar mondjesmaat mogelijk. De rondleiding door het pand werd in eerste instantie gedaan door Diego Colosio, export manager. Colosio:  ‘De productie van de frames is handmatig en vindt plaats op verschillende locaties. De carbon frames hier tegenover in een ondergrondse werkplaats en het lakken gebeurt bij onze vestiging in Toscane. In totaal werken we met ruim 50 mensen. Het hele systeem is wel degelijk gestroomlijnd. Via ons computersysteem kunnen we precies zien waar een frame zich bevindt en wanneer het hetzij afgemonteerd kan worden, hetzij verzonden kan worden. Veel frames gaan naar het buitenland, in onze werkplaats worden ‘custom orders’ verzorgd. Dit zijn vooral fietsen voor onze thuismarkt en voor de ploegen’.

Met ingang van dit jaar betrekt Colnago ook fietsen uit Taiwan. De productie wordt gedaan bij Giant door ‘geselecteerde lassers en met speciale buizen, dus de Colnago Primavera en Arte zijn zeker geen kopieën van wat Giant produceert. Volgend seizoen worden er nieuwe modellen gemaakt die vooral bedoeld zijn voor een jonger publiek. Tevens houden we de kwaliteit continu in de gaten; daartoe hebben we verschillende testmachines’. Op de gemeten lage torsiestijfheid van de Cristallo en de opmerkingen van sommige coureurs antwoordde Colosio ‘dat we daar wat aan gedaan hebben’. Wat precies wordt niet helemaal duidelijk, maar ‘we luisteren wel naar onze klanten. Dat moet ook, want Colnago staat wel voor meer dan alleen een fiets. Colnago is een filosofie’.

Dat laatste wordt vooral duidelijk als Ernesto zelf het woord neemt. De 74-jarige is nog steeds hard aan het werk en iedere dag aanwezig. Als hij praat heeft hij altijd een pen in de hand, een blocnote voor zich op bureau en zet zijn woorden kracht bij met tekeningen, cijfers en allerlei schetsjes. Hij praat dus ook met zijn handen, als een echte Italiaan. En hij heeft onmiskenbaar charme en overredingskracht. Vooral over carbon kan hij vertellen. Het legt vervolgens vier doorgezaagde carbon delen op het bureau en doceert het verschil tussen het carbon van Colnago en de concurrentie. Op mijn vraag hoe je als consument het verschil ziet tussen carbon en Colnago carbon antwoordt hij ‘Colnago gebruikt alleen hoge kwaliteit carbon en alle frames worden volgens de ISO 9001-normen geproduceerd. We geven 10 jaar garantie op onze frames. En in vergelijking met andere merken zijn Colnago C 40 en C 50 frames duurder, maar de kwaliteit is zonder meer hoger dan frames van 300 euro. Kijk maar achter je, daar staan twee frames van Dekker en Boogerd, die ze in 2005 het hele seizoen hebben gebruikt zonder problemen. Onze 160 coureurs die we sponsoren zijn onze beste testers’.

Daarmee geeft hij via een omweg antwoord op de kwestie gewicht/stijfheid van frames. ‘Kijk, een coureur rijdt niet op een frame, die gebruikt een fiets. En die moet vooral in balans zijn. Vooral het frame, de voorvork en het stuur moeten sterk en stabiel zijn. Het is dom om een frame van 1000 gram te gebruiken met een stel wielen van 1600 gram. Dan kun je beter een 1300 grams frame met wielen van 1300 gram gebruiken. En de regulering van de UCI om een fiets niet lichter dan 6,8 kilo te verbieden is onzin. Krachtige renners als Boonen en Merckx hebben eerder een fiets van ruim 8 kilo nodig terwijl kleine klimmertjes als Rujano en Sella met een fiets van 5,5 kilo vooruit zouden kunnen’. Op de foto: Paolo Colnago, de broer van Ernesto in de werkplaats.

De toekomst? Hoe staat Colnago er over tien jaar bij? Zal die net zo rijk zijn als de fietsen in de showroom in wording in het nieuwe gedeelte van het pand? Ernesto lachend: ‘Dan  ben ik 84’. Dat is duidelijk. Cicli Colnago is nog steeds Ernesto Colnago. Ernesto haalt zijn constante stroom aan ideeën uit de praktijk, de coureurs, de media, de autosport en de natuur. Ook duidelijk is dat ‘de fiets nog niet af is. Meer carbon, andere vormen en vooral opvallendere designs zullen de frames bepalen. En we moeten zorgen voor een hoge kwaliteit en een veel service voor onze klanten. Daarom verkopen we Colnago altijd via een dealer en niet rechtstreeks via internet of hier vanuit onze vestiging’. Alle informatie over de modellen, de historie en de techniek via www.colnagonews.com