Direct in China een titanium fiets bestellen, werkt dat? Of ben je je geld kwijt? Fiets duikt in de materie.

Op het internet circuleren allerlei fabrieken waar je direct een fietsframe kan bestellen, in allerlei soorten en maten. Maar ja, kopen in China, is dat betrouwbaar. We duiken het diepe in. We kiezen voor de Xi’an Changda in Xi’an, te vinden via www.ti-bike.com, omdat deze in allerlei fora wordt genoemd. Het eerste contact met een Chinese medewerker die zich Porter noemt, verloopt vertrouwenwekkend. Hij beheerst voldoende Engels en mailt direct antwoorden door op alle vragen, voor zo ver het tijdverschil dat mogelijk maakt. Volgens Porter is het geen probleem een titanium raceframe op maat te bestellen. Sterker, twee weken na ontvangst van betaling moet het frame alweer in huis zijn.

Op basis van ervaringen uit het verleden en natuurlijk mijn maten bepaal ik de geometrie van het frame. Een dag later vind ik alweer de bouwtekening in mijn mailbox. Het blijkt ook mogelijk om logo’s op het frame te laten brushen of graveren. Ik ben benieuwd hoe dat eruit komt te zien, dus ik stuur het logo van Fiets. Eens kijken of het fietsertje in de stip er een beetje netjes uit komt te zien.

Na het akkoord maken van de frametekening komt het moeilijke moment: betalen. Ik weet eigenlijk nog niks van het bedrijf en wellicht verdwijnt mijn geld gewoon ergens in China. Maar de rekening is gelukkig overzichtelijk. Het kale maatframe kost 450 dollar. Met alle graveringen en gebrushte namen en logo’s komt het kader op 650 dollar. Het versturen en de adminstratiekosten van het overmaken van geld tilt het totaalbedrag naar 903 dollar. Bij de geldende koers komt het frame op net geen 600 euro.

Twee weken later komt er inderdaad een doos via de post. De douane heeft geen bezwaar tegen de doos hetgeen invoerrechten en BTW scheelt. Op het eerste gezicht ziet het frame er prachtig uit. De logo’s zijn superscherp. Er is een klein probleempje: de balhoofdbuis is niet helemaal netjes afgefreesd. Met een titaniumfrees best te verhelpen, maar wie gaat dat doen? Ook de bevestiging van de voorderailleur zit voor het mooie te hoog. Pas in de uiterste stand gaat het goed. Dat is ook meteen het grote risico van de bestelling: je hebt op geen enkel moment garantie dat het goed komt en je kunt je frame niet ruilen als er iets mis is. Maar dat is precies waarom wij voor jullie op onderzoek zijn gegaan.

Eenmaal opgebouwd ziet de fiets er gesoigneerd uit. Hoe hij rijdt en wat de meetwaarden zijn, lees je in de titaniumtest in Fiets 12, dat op vrijdag 5 december verschijnt. Maar na twee maanden fietsen is er nog niks mis mee. De balhoofdbuis had door het slechte freeswerk kunnen gaan kraken, maar hij heeft nog geen problemen opgeleverd. Vooralsnog ben ik blij met de fiets. Of het op langere termijn ook zo blijft? We houden je op de hoogte..