De weg die het Italiaanse Bianchi dit jaar is ingeslagen wordt voorgezet in 2008. Dat wil zeggen dat de raceframes en -fietsen onderverdeeld zijn in drie categorieën: HoC, B4P en C2C.


Tekst & foto’s Menno Grootjans



 

HoC (Hors Category): super-lichte frames, zonder compromissen betreffende materialen en met een ‘reactive’ geometrie. De  928 C SL – Carbon en de  FG Lite C –Alu Carbon en de FG Lite A – Alu zijn de HoC frames. De 928 C SL heeft een frame van ‘High Modul Carbon’ met voor dit seizoen verschillende soorten carbon ( IM 600 en M 40) en is vervaardigd volgens de Nano technologie. In het kort komt het er op neer dat de ruimtes tussen de vezels opgevuld worden door een soort ‘addictive’ (toevoeging) waardoor de uiteindelijke structuur van het materiaal beter is geworden. In de zin van lichter, stijver en sterker. Wat die toevoeging precies is wil geen fabrikant kwijt… De 928 SL weegt in 2008 zo’n 100 gram minder dan de 2007 versie- en die is al licht (1110 gram voor een 59-cm)! Ook bij de nieuwe carbon voorvork is gewicht bespaard. De FG Lite is anno 2008 een van de weinige top-frames van aluminium dat zich kan meten met carbon. Het gebruik van ‘Hyperalloy-  ontwikkeld in samenwerking met Dedacciai-, triple butted buizen en eventueel een carbon achterzijde zorgen voor een zeer licht frame dat zeer sterk wedstrijdgericht is.

 


B4P (Born for Performance): lichte frames, geoptimaliseerde weight-stiffness ratio, multi-inzetbaar; Frames: S9 Matta  -Titanium Carbon, 928 Carbon T-Tube en de 1885 Alu-Carbon. Nieuw is de ‘Tube to Tube’ verbinding bij de 928: een soort ‘wrapping’ van carbon materiaal rond de verbindingen tussen de buizen en balhoofdbuis, bracket en zadelpen ’lug’. Deze techniek wordt ook gebruikt bij een project dat op punt staat te starten: een carbon frame op maat waarbij niet alleen ruimte is voor bijvoorbeeld de lengte van de bovenbuis, maar waar de klant kan aangeven of hij een stijf dan wel extra licht frame wil. Over deze frames binnenkort meer. 

 


De 1885 heeft als basis een stevig ‘hydroformed’ 7000 aluminium frame met al dan niet carbon achtervork. Opvallend is dat Bianchi bij een aantal modellen een soort retro-design toepast.

C2C (Coast to Coast): stabiele geometrie met een minder agressieve positie op het zadel ; een langere wielbasis, gebruik van BAT (Bianchi Active Technology, minder stijvere achtervorken) voor lange-afstand riiders. Frames: 928 Carbon en Via Nirone Alu Carbon en de Via Nirone Alu. Nieuw is het gebruik van kevlar in de frames en voorvorken: optisch is dit duidelijk te zien door de andere structuur, maar onderweg moet het kevlar- ‘K-Vid’- voor meer comfort zorgen.

Daarnaast heeft Bianchi een mooie reeks racefietsen voor vrouwen: de zeer luxe Dama Bianca Carbon T-Tube -zie foto-, Dama Bianca Elle ( Reparte Corse HF 7000-aluminium) en de Dama Bianca She (7000-aluminium). De fietsen hebben namen meegekregen van de vrouwen die bij Bianchi werken! Uiteraard heeft Bianchi ook cyclecross fietsen, een tijdrit fiets en een baanfiets. Verdwenen zijn de Pinella Boron, de Freccia Celeste en de 928 ‘Lugged’