Begin juni kregen we een voorproefje van wat het Italiaanse Bianchi te bieden heeft voor komende seizoen. Een kort overzicht.


Tekst & foto’s Menno Grootjans 

In 2007 zullen de fietsen van Bianchi onderverdeeld zijn in drie categorieën:1. HoC (Hors Category): super-lichte frames, zonder compromissen betreffende materialen en met een ‘reactive’ geometrie. De FG Lite C -zie foto- , FG Lite A en de 928 C SL zijn de HoC frames. 

2. B4P (Born for Performance): lichte frames, geoptimaliseerde weight-stiffness ratio, multi-inzetbaar; Frames: S9 Matta C -Titanium Carbon, Freccia C HC, Freccia HA, 928 L, 1885 Alu-Carbon -zie foto-  en de Pinella Boron.

3. C2C (Coast to Coast): stabiele geometrie met een minder agressieve positie op het zadel ; een langere wielbasis, gebruik van BAT (Bianchi Active Technology, minder stijvere achtervorken) voor lange-afstand riiders, zoals diegenen die tochten als de  lange Granfondo’s, Ride Across America en Parijs-Brest-Parijs rijden. Frames: 928 C, S9 Matta, Via Nirone 7 (foto).

In 2007 gebruikt Bianchi voor het eerst carbon nanotechnologie – gemaakt bij de Reparte Corse in  Treviglio. Dit zorgt ervoor dat de topframes zo’n 30 percent minder wegen zoals de FG Lite C (aluminium/carbon), de FG Lite A (aluminium) en de 928 C SL (full carbon). De enige andere firma die de nanotechnologie inzet is BMC, die via Easton frames maakt voor het  Phonak cycling team. Nanotechnologie is niet goedkoop: de 928 C SL met Campagnolo Record 10-speed, Bora tube wielen zal rond de €9000,-  kosten. Bianchi zegt dat een 55’er 928 SL slechts 900 gram weegt. Bianchi is de enige firma die half juni al de beschikking had over de eerste goedkopere Campagnolo 10-speed groepen zoals de Mirage en de Xenon. In 2007 zal Bianchi groepen van alle drie aanbieders monteren: Shimano, Campagnolo en SRAM. De prijzen lopen uiteen van rond de €1000,- voor een instapmodel, via de ‘medium range’ (€1500,- tot €2000,-), de ‘high range’,  (€2500,- -€4000,-) tot de luxe klasse (€4500,- tot €9000,-)