Léon van Bon testte in Fiets nr.4 al eens de Berria Belador als wegfiets. Nu is de Spaanse fiets er ook in een Allroad uitvoering voor de gravelaars. Met een achtervering die verdacht veel wegheeft van Cannondale’s Kingpin systeem.

Volgens Berria is de fiets gemaakt als gravelracer, met de nadruk op races, maar ook geschikt voor niet al te zware bikepacking trips. Naast 4 carbon modellen (6, 7, 8 , Ltd) is er ook een versie met een aluminium frame (HP). De prijzen liggen tussen de €1750 en €5900 (exacte prijzen per model zijn nog niet vrijgegeven), alle specs vind je verder onderaan dit artikel.

Carbon mix

De Belador Allroad heeft een HM2X carbonframe en vork, gemaakt met een mix van Toray T700 and T800 carbonvezels. Het levert een frame op van 1060 gram in een maat M. In dat frame vind je bevestigingspunten voor een toptube tasje en drie boutjes om de locatie van de bidon op de schuine buis te kiezen. Schroefgaten voor een derde bidon aan de onderkant zul je tevergeefs naar zoeken, net als naar bevestigingspunten op de voorvork. Gemaakt voor wel heel lichte bikepackingtochten zullen we dus maar zeggen. Het model met het aluminium frame is natuurlijk een pak zwaarder, dat weegt 2600 gram. Daarop ontbreekt ook het veersysteem.

Active Flex Concept, oftewel een draaipunt voor de achtervork

Driewerf hoera!

Zal het er ooit echt van gaan komen? Standaardisatie in de fietsbranche? Ik word in ieder geval al blij van het feit dat Berria heeft gekozen voor de universele derailleurhanger van SRAM. De voorderailleur kun je weglaten als je graag met een 1X groepset op pad gaat.

Dempers & Flipchip

Zoals gezegd, de achterkant zit vast rondom een Active Flex Concept (AFC), dat zorgt dat er achterin 26mm beweging mogelijk is. Die zou alleen verticaal moeten zijn, lateraal moet het frame nog steeds zijn stijfheid hebben. Het lijkt erg op wat Cannondale gebruikt en bij hun zit het met die stijfheid inderdaad wel goed, weten we uit de praktijk. Zo’n systeem zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook dat je achterband beter contact houdt met de ondergrond…..meer grip op hoge snelheid dus! In de LTD uitvoering kun je de Bellador kopen met een dropperpost, de andere fietsen komen met een vaste 27,2mm carbon zadelpen. In diezelfde LTD zit dan ook een geveerde (30mm) RockShox XPLR vork.

De Bellador Allroad 7&8 komen met een flipchip in de voorvork. Daarmee kun je de geometrie aanpassen, draai je de flipchip om, dan verandert de wielbasis met 6mm. Zo maak je die fiets is luier, of juist reactiever, afhankelijk van hoe je hem er in stopt. Qua banden kun je 44mm breedte kwijt, 47mm als je 650b wielen monteert. Alle kabels en leidingen lopen keuring binnendoor.

Specificaties

Berria Belador Allroad HP
Frame: Belador HP – Aluminium EBS 6061
Vork: Belador Hybrid full carbon
Drivetrain: Shimano GRX RX400
Stuur: Avanforce Gravel Alloy
Wielset: Fulcrum Rapid Red 900

Berria Belador Allroad 6
Frame: Belador AllRoad – Full Carbon HM2X, Triple Monocoque, Matrix Nanotech
Vork: Belador AllRoad full carbon
Drivetrain: Shimano GRX RX810
Stuur: Avanforce Gravel Alloy
Zadelpen: Avanforce Alloy
Wielset: Fulcrum Rapid Red 900 (optionele upgrade Zipp 303S)

Berria Belador Allroad 7
Frame: Belador AllRoad – Full Carbon HM2X, Triple Monocoque, Matrix Nanotech
Vork: Belador AllRoad full carbon
Drivetrain: Campagnolo Ekar
Stuur: Avanforce Gravel Carbon
Zadelpen: Avanforce Carbon
Wielset: Fulcrum Rapid Red 900

Berria Belador Allroad 8
Frame: Belador AllRoad – Full Carbon HM2X, Triple Monocoque, Matrix Nanotech
Vork: Belador AllRoad full carbon
Drivetrain: SRAM Rival XPLR eTap AXS
Stuur: Avanforce Gravel Carbon
Zadelpen: Avanforce Carbon
Wielset: Fulcrum Rapid Red 900 (optionele upgrade Zipp 303S)

Berria Belador Allroad LTD
Frame: Belador AllRoad – Full Carbon HM2X, Triple Monocoque, Matrix Nanotech
Vork: RockShox Rudy ULT 700
Drivetrain: SRAM Rival XPLR eTap AXS
Stuur: Avanforce Gravel Carbon
Zadelpen: RockShox Reverb AXS XPLR
Wielset: Fulcrum Rapid Red 900 (optionele upgrade Zipp 303S)

Meer info op: berriabikes.com