Een van de oudste tweewielerbeurzen vindt elk jaar plaats in Milaan. Dit jaar van 15 tot 18 september. Een toonaangevende beurs is de ‘Salone’ allang niet meer; door toedoen van de beurzen in  Friedrichshafen, Las Vegas en uiteraard in Taipeh. Maar nergens zie je een mooiere presentatie, kom je (ex-)coureurs tegen en zijn de dames en heren zo strak in het pak gestoken als in Milaan. We liepen een rondje. Hier deel 1, deel 2 en 3 zie je onder dit bericht.


Tekst & foto’s Menno Grootjans


Een gloednieuw model sierde de stand van Casati: de Mistral. Een carbonio Monoscocca K3, met doorgetrokken staande buis, aflopende bovenbuis en een opgegeven gewicht van slechts 860 gram. Het frame is vervaardigd bij Dedaccai, maar de specifieke vorm van de buizen is door Casati bepaald. Er zijn vijf maten leverbaar en de Mistral is er in twee kleurenschema’s.  


 

 


Steel Super Light vermelde het bordje bij deze uiterst klassieke Fondriest. En niet alleen het frame is van staal, ook de voorvork. Wat voor staal stond nergens vermeld, wel was duidelijk zichtbaar dat het frame gesoldeerd is met sierlijke lugs. Niet meer dan 8,5 kilo weegt de fiets. En dat met een 10-speed Campagnolo Chorus-groep, Campagnolo Vento-wielset en ITM-opbouwdelen. Let ook op de klassieke stuurpen.

 


De Guerciotti Edge is gemaakt van Tubazioni Amadeus Pro HDFC. De buizensets van dit Italiaanse merk vinden we in de Benelux vrijwel niet, maar in Italie zijn er toch enkele fabrikanten die deze toepassen. Deze Pro HDFC is een lichtgewicht aluminium uit de 7000-serie, met oversized buizen die TIG-gelast zijn. De staande achtervork is van carbon, de voorvork is een Dedacciai Black Force 4. frame en voorvork wegen 1800 gram. Ehhh… wie niet van roze houdt: de Edge is er ook in andere kleuren.

 


Als je een spruit hebt die het in zich heeft de nieuwe Basso, Pantani of Ballerini te worden, dan moet die wel het best mogelijke materiaal hebben. Dan heeft Olmo de oplossing: een full carbon racefiets geschikt voor jeugdrennertjes, de Aerolite 24. Gemaakt van GX2-carbon, met aflopende bovenbuis en carbon voorvork en. Hij is afgemonteerd met speciale onderdelen van FAC, ITM, Vittoria en Campagnolo. 7,8 kilo weegt het fietsje. Als die nu nog geen campione del mondo wordt.

Nevi ‘Costruzioni in Titanio’. Deze firma uit San Paolo d’Argon in Bologna heeft een vaste schare klanten die veelal zweren bij titanium. Nevi maakt een zestal modellen die zowel in standaard maten als op maat geleverd kunnen worden. En veel Nevi’s die in Italië rondrijden zijn ‘costruiti seguendo le esigenze dei clienti’. Zeg maar, hoe u het wilt en we maken het. Elk op maat gemaakt frame heeft de naam van de eigenaar gegraveerd. Deze Stelvio is van 6AL-4V-titanium, met oversized en geovaliseerde buizen en voorzien van een geïntegreerd balhoofdstel. En heel mooi regelmatig lopende lasrupsen.

FRM is de merknaam van The Bike Shop aan de Via E.Mattei 18 a in Riolo Terme. En daar staat ‘light’ met neonletters geschreven. Als het maar ‘niks’ weegt, blinkt en exclusief is. Deze Black Hole weegt minder dan 6 kilogram. Reden: een full carbon frame, 950 gram, voorvork van 350 gram, FRM-remmetjes, FRM carbon zadelpen, zadel, stuurpen en stuur, SRAM Force-groep en Zipp-tubewielen met FRM-naven. FRM heeft haar extreem lichte delen de toevoeging ‘Gold Works’ meegegeven.