Deel 2 van de 64e Salone Internazionale del Ciclo.


70 Jaar jong is de firma Daccordi in 2007. Ontworpen en gebouwd in ‘cuore della Toscana’. Ook deze Sansone: een ‘full carbon’ frame met ‘custom made’ buizen, extra oversized bracket en licht gebogen bovenbuis. De Sansone is er in zes maten en het is mogelijk om het frame op maat te laten bouwen. Een frame weegt circa 1100 gram, de ‘full carbon’ voorvork rond de 400 gram. Tot slot: de Sansone is er in drie kleurencombinaties. 

 


In 1977 was de Gap een van de eerste stalen frames van Alcide Basso. Dertig jaar later komen er uit Dueville zowel staal, carbon, aluminium en titanium. Deze Basso is de Zero.9 Titanium: TI 3AL/2,5 V titanium, oversized, TIG gelast, speciaal gemaakte deels geovaliseerde framebuizen, iets aflopende bovenbuis, gebogen staande achtervork en een geïntegreerd balhoofdstel. Bij de Zero.9 Titanium  hoort een ‘full carbon’ voorvork. De Zero.9 Titanium is er in zeven maten en een frame met vork weegt ongeveer 1800 gram.

 


Bij Dedacciai zagen we o.a. twee zeer licht frames. De 870 gram lichte Scuro HCR van carbon en de D 7.9 gemaakt van een zirconium- magnesium-scandium legering. Ter illustratie had Dedacciai een lijstje met gewichten en wie goed telt komt aan nog geen 750 gram voor een frame met een bovenbuislengte van 54 cm. Een echt frame voor klimgeiten derhalve.. Met een beetje geluk kunnen we binnenkort een D 7.9 aan de tand voelen.

 


Leuk: niet alleen snelle ‘solo’ fietsen bij Pinarello, ook een fiets voor twee ‘coureurs’: de 4Power. Tja, twee paar benen dus.. De 4Power is gebouwd van SC6110 scandium, dat zowel licht als stijf is. Wie doorfietst heeft ook goede remmen nodig en zie: mechanisch schijfremmen zowel voor als achter in combinatie met Campagnolo schakel onderdelen. De crankstellen zijn van FSA. De 4Power zal alleen op speciale bestelling te koop zijn in de Benelux.


 

 


Als je je fiets een persoonlijk tintje wil geven moet je contact opnemen met Cornelo Perini voor de ‘vernicature personalizzate’. Deze in Riva del Garde gevestigde kunstenaar kan je fiets omtoveren in een waar kunstwerk. Wie niet van een luipaard houdt: we zagen ook andere designs op de stand. Op www.cornelioperini.com kun je alle gegevens vinden. Nu is Riva niet in de buurt, maar wellicht kun je een ‘make over’ combineren met een fiets vakantie.

 


In 2007 zijn er drie uitvoeringen van de Colnago C 50: de Extreme-C en de Extreme Power.  De Extreme Power is speciaal ontwikkeld voor de krachtige rijder ( lees: sprinter). Een Extreme Power heeft een hogere bracketstijfheid, O.a. Alessandro Petacchi, Erik Zabel en Oscar Friere reden dit seizoen op de Extreme Power. Leuke bijkomstigheid: de Extreme Power is 40 gram lichter dan een ‘standaard’ C 50.