We kijken terug op de imposante carrière van FIETS. Dan doen we door oude nummers te bekijken en te kijken wat er van sommige onderwerpen is geworden. 

Een grote foto van een Pinarello- met een model met het toentertijd kenmerkende gele(!) Livestrong armbandje… ‘Voorkom een kat in de zak’ stond er op de cover. En ook: Betaalbaar 10-speed bij Veloce en 105. We hebben het over FIETS nummer 9 van 2005. 84 pagina’s, € 4,30.

Op pagina 12 een ‘Hoe?Zo!’. Deze rubriek bestaat dus al ruim 15 jaar. Dit nummer ‘Hoe wikkel je een stuurlint’. We gebruikten een blauw lintje van Fi’zi:k. Daarnaast benoemden we nog lintjes van BBB, Selev, Pro, Deda en FSA.  Veel is er veranderd, maar er deze merken leveren nog steeds stuurlintjes. Die overigens inmiddels gevoelig duurder zijn geworden… Toen had je al een doosje voor een tientje, nu betaal je snel 15 euro of meer.

Marcel Kruithof tekende voor het artikel op pagina 21 en verder over ‘Kleur bekennen’. Hij ging op bezoek bij twee lakkerijen; die in Dieren -de Gazelles Paintshop- en bij Brady van Dalen (Special Paintwork) in toen nog Hoek van Holland. Bij de familie van Dalen zien we zowel Brady als zijn vrouw druk in de weer met het lakken.

‘Brady spuit voor onder andere Duell, Van Herwerden, Tom Schouten en de special design fietsen van Koga’. Een frame laten lakken bij Gazelle gaat niet meer; Brady is nog vol in bedrijf. www.specialpaintwork.nl.

‘In mijn uppie kan ik me Lance voelen, maar zodra andere fietsers het toneel betreden is de magie verdwenen’. De column Fietsvrouw (pagina29) van Anja Janssen.

Anja heeft een lange tijd eindredactie gedaan van FIETS. Opvallend is dat Lance nog echt een voorbeeld was in die tijd… wisten wij veel…

Red Bull Pro-SL 3000. Advertentie op pagina 25. Voordat de fietsen van Rose Versand de naam ‘Rose’ droegen stond er Red Bull op de frames. Met de opkomst van de Red Bull ‘blikjes’ reed je echt niet lekker meer op een Red Bull… Hoe het precies afgehandeld is weten we niet, maar de familie Rose heeft ervoor gekozen om de familienaam op de frames te plaatsen.

Deze 1450 euro kostende Pro-SL 3000 was ‘Eindwinnaar Tour 04/2005’. Bij Duitse merken is een predicaat ‘winnaar’ of ‘beste koop’ een absolute must. Dat verkoopt. Hoe dan ook: de fietsen van Red Bull waren prima, net als de Rose fietsen.

‘Klaar voor een tweede carrière ’. Vijf tweedehands racefietsen. 1997 Duell Zurigo, 1999 Koga Limited Edition, 20021 Principia Rex, 2002 Trek 2300, 2003 Cannondale CAAD 7 en de 2004 Colnago Mix. Staal, aluminium en aluminium met carbon. Prijzen: rond de 2100 euro voor de jongere modellen, de ‘oudere’ fietsen kosten ongeveer 1200 euro.

Met tips waar je op moet letten als je een tweedehandsje wil kopen. Opvallend is dat ‘toen’ er nog heel wat inruilers bij dealers stonden. Nu? Nog maar heel weinig. De corona periode heeft ervoor gezorgd dat de showrooms leeg raakten.  

Tot slot: op pagina 72 en verder de eerste test van Campagnolo Veloce 10-speed en Shimano 105. De Campa groep was te vinden op een compleet geleverde Bianchi 1885 Carbon ( € 1799,-) en de 105 groep werd ‘los’ gemonteerd op een Gazelle Special frame.

De groep hebben we destijds opgehaald in Nunspeet en zelf gemonteerd. Racers met een 105 groep kosten destijds rond de 1000 euro. Nou, kom daar nu maar eens om…