De Trek Supercaliber staat inmiddels al een jaar of twee bovenaan het lijstje ‘ideale Nederland-fiets’. Licht van gewicht, snel in eerste aanzet en een achterdemper die zorgt voor extra grip en het wegnemen van de scherpe randjes. Wat nu als we daar eens een motor opknopen en de fiets een beetje upspicen? Zie hier de E-Caliber.

Bij het introduceren van de Supercaliber moest deze fiets de ideale overgang vormen van hardtail naar fully. Een softtail. Klein beetje vering, niet zo zeer om meer of ruiger te kunnen fietsen. Nee, puur om de prestaties van de fiets te verbeteren. En dat is ze bij Trek prima gelukt. Zoals gezegd: de Supercaliber is een regelrechte raket, en dat merkt Trek ook terug in de verkoopcijfers. Want ondanks de forse prijs zijn de met IsoStrut uitgeruste fietsen niet aan te slepen.

De e-bikemarkt groeit in tussentijd gestaag door en daarbij lijkt de focus te verschuiven van range – de hoeveelheid kilometers die je kan afleggen voor je met een platte batterij aan de kant staat – naar lichtgewicht en rijervaring. Een e-bike gaat er steeds meer uitzien en vooral ook aanvoelen als een normale fiets. Klinkt een beetje raar, maar tot ruim een jaar geleden waren e-bikes van 25 kilo heel normaal.

Een hoger gewicht is op zich niet zo’n probleem, echter voelt zo’n fiets met name bergaf gewoon anders aan. Het stuur minder snel, in de lucht krijg je al snel een ‘wip’ mee. Niet altijd fijn. Zeker als je de e-bike wilt gebruiken als trainingstool, en daardoor e-biken en normaal fietsen afwisselt.

De E-Caliber dan. Een minder dan 16 kilo wegende e-bike met gemiddelde actieradius, slimme software en de zithouding van een wedstrijdfiets. Maar wel met een limiet van 25 kilometer per uur. In mijn bovenkamer maakt dat nogal kortsluiting, een heel snelle e-bike die gelimiteerd is, dat voelt als een supercar met begrenser. Je wilt door de begrenzer heen trappen. Of dit in de praktijk klopt gaan we binnenkort uitvogelen. Door de coronapandemie komt onze testfiets wat later dan gepland, en dus houden we het voor nu even bij de feiten op papier.

Fazua

Om een e-bike te maken die sub 16 kilo is moeten er restricties worden gedaan. De meeste grammen zijn er te winnen in het motorsysteem. Trek heeft gekozen om in zee te gaan met Fazua. Een systeem dat volledig in de onderbuis verwerkt zit en demontabel is. Dat betekent dat de samen 3,3 kilo wegende combinatie van motor (250 watt nominaal, 450 watt piek) en batterij (250 wattuur) uitneembaar zijn zonder veel poespas. Het bracket blijft zitten en zo is de E-Caliber ook bruikbaar als ‘pedal assist bike’, met andere woorden: een normale mountainbike zonder ondersteuning.

Het Fazua-systeem is uitgerust met ‘black-pepper’ software. Deze firmware zorgt voor een soepele oppakking van de ondersteuning en een zo geleidelijk mogelijke hulp. Met het vernieuwde kleine display kun je switchen tussen drie standen. Groen (genoeg voor 100 watt aan rugwind), blauw (maximaal 210 watt aan extra power) of rood (hierbij gaan alle registers open en krijg je de volledige 250 watt ter beschikking). In vergelijking met een normale e-bike zoals de Trek Rail die met een Bosch systeem is uitgerust, zal dit aanvoelen als ‘harder werken’. De Fazua motor heeft 55 newton meter koppel en dat is nu eenmaal minder dan de 80NM die tegenwoordig gebruikelijk is. Het gewichtsverschil zit hem ergens in natuurlijk.

Bij het motorsysteem hoort ook een app, hiermee zijn de standen afzonderlijk te finetunen. Maar ook kun je het gebruiken als trackingtool of routeplanner. Trek geeft aan dat met dit motorsysteem de E-Caliber ongeveer 50 à 60 kilometer actieradius heeft. Dit is gemeten inclusief ± 1000 hoogtemeters. Of dit klopt vogelen we binnenkort voor je uit.

Maatvoering

Weer even terug naar de Supercaliber. Een mix tussen hardtail en fully. Niet alleen op het oog, ook op papier. De zitbuishoek komt zo uit het fully rek, terwijl de voorkant dan weer lijkt op een hardtail. Om de fiets geschikt te maken voor e-bike gebruik en net wat leuker te maken berg af, krijgen de E-Calibers geen 100 maar 120 millimeter vering voor. De 60 millimeter vering aan de achterkant blijft gelijk. De geometrie hierop is deels aangepast. De balhoofdhoek is luier geworden, van 69 naar 67,5 graden. De reach groeit in maat M van 425 naar 440 millimeter. Hiermee wordt het op papier vooral een nog betere daler.

Nu weten we van eerdere testen met de Supercaliber dat de IsoStrut achterdemper met 60 millimeter vering het af en toe flink te verduren krijgt wanneer je lekker los gaat. De vraag is dan ook hoe deze zich houdt wanneer de vork meer veerweg krijgt en de fiets uitdaagt om de remmen volledig los te laten.

Voor wie is deze fiets gemaakt?

Woon je in de bergen en ben je een XC-racer dan moet dit een fantastische trainingstool zijn. Rustig klimmen en technisch dalen met een nauwelijks zwaardere fiets is nu mogelijk. Ben je minder getraind en wil je graag wat hulp, maar zonder het logge gevoel van een zware, normale e-bike dan kan de E-Caliber ook een uitvinding zijn. Een praktijktest zal uitwijzen hoe de ondersteuning aanvoelt, hoe snel je tot aan de limiet komt op vlakkere terreinen en hoe goed de fiets daardoor geschikt is om te gebruiken op Hollandse bodem. De ideale combi, of twee keer niets? We komen er snel op terug.

Modellen en prijzen


Trek E-Caliber 9.9 XX1 AXS – 15.7kg €12,999