Als uitgangspunt voor de Heckler dient de onlangs geupdate Nomad. Een laag gepositioneerde achterdemper, 27.5 inch wielmaat en 170 millimeter veerweg. Fun boven snelheid. Dat is een zekerheid. De Heckler heeft de 27,5 inch wielen mee overgenomen. De veerweg is teruggeschroefd tot 150 millimeter achter en 160 aan de voorzijde. Het frame is momenteel enkel verkrijgbaar in carbon en 4 uitvoeringen met wisselende afmontages.

De demper met laag geplaatste VPP link. Een vast Santa Cruz concept. Santa Cruz heeft gekozen om samen te werken met Shimano. De reden hiervoor is met name de compacte motor en de mogelijkheid om zo vast te houden aan de lage demperpositie en kloppende kinematica. Ook de wereldwijde servicedekking en verkrijgbaarheid van onderdelen bij talloze dealers speelt een rol. In het bracket is een Steps 8000 (XO1 en XX1 uitvoering) of 7000 (R en S uitvoering) opgehangen. Gecombineerd met een geïntegreerde accu van 504WH.

Qua geometrie is de Heckler vergelijkbaar met de Nomad. Een lange, vrij luie afdaler met gelukkig wel een behoorlijk steile zitbuis. Zo kan de extra aangeleverde power uit het bracket omgezet worden in trapkracht berg op. De keuze voor ‘kleine’ wielen is een opvallende. Waar andere merken bij hun 2e generatie E-bike bijna allemaal gaan voor een ‘mullet bike’ (29 inch voor, 27,5″ achter) of volledig 29 inch, kiest Santa Cruz dus voor 27,5″ all the way. Velgen met 30 millimeter binnenbreedte, gecombineerd met 2.6″ banden.
Hoe de Heckler het in het terrein doet moeten we je schuldig blijven. Een rijtest zal binnenkort volgen. Bij het zien van de beelden krijgen we in ieder geval wel zin om eens een rondje op de fiets te rijden.
Prijzen variëren van €7.499 voor de R versie tot een astronomische €13.399 voor het topmodel. De Heckler XX1 AXS RSV Carbon CC. Buiten een hele mond vol krijg je dan ook een E-bike met volledige Sram XX1 AXS setup. Fox 36 Factory vork en Rockshox Deluxe Ultimate demper. Santa Cruz eigen carbon velgen mogen ook niet ontbreken natuurlijk.





