
Zwart, paars en oil- slick zijn gemaakt voor elkaar. De Nuroad C:62 is comfortabel en op veel terreinen inzetbaar. Bij snelle bochten op asfalt merk je wel dat hij minder scherp stuurt dan bijvoorbeeld de Scott. Die heeft dankzij zijn stijfheid een streepje voor. Daar staat tegenover dat de Nuroad dankzij die lange achtervork weer bredere banden kan behapstukken dan de Addict. Standaard wordt hij afgemonteerd met WTB Riddlers van 45 millimeter, wat precies de maximale breedte is. Het zijn lekkere banden met grote luchtkamers die veel oneffenheden wegfilteren. Op een natte ondergrond geven ze niet heel veel grip, daarvoor heb je wat hogere noppen nodig. Van de rolweerstand word je dan weer wel gelukkig – tijdens de fotoshoot was de fiets voorzien van Ere Tenaci TLR-bandjes. Op het frame zijn nokjes voor spatborden geplaatst en zelfs een bagagedrager is mogelijk. Fijn, maar dat zou zijn uiterlijk wel flink veranderen. Persoonlijk zou ik hem het liefst lekker houden zoals-ie is. Die ene?
De Nuroad is een heel fijne offroadfiets, en een heel mooie ook. Maar hij is niet gemaakt om ook je racer te doen vergeten. Daarvoor is zijn geometrie simpelweg te ‘gravel’. En nog een belangrijk punt: met zijn 1x-groep kom je tijdens snelle ritten op de weg versnellingen te kort.

Eén kettingblad: voor op gravel is dat prima.

Standaard zitten er WTB Riddler-banden van 45 millimeter om. Maar nu dus even niet.
Dit is een artikel uit Fiets 06, hier te bestellen voor €6,95.
