Door je fietsketting op tijd te vervangen gaat je cassette een stuk langer mee. Maar wanneer is het tijd om er een nieuwe ketting om te leggen? En hoe meet je de slijtage aan een fietsketting?

Meten is weten?

De lengte tussen de schakels is voor 9, 10 en 11 speed gelijk. Het verschil zit hem in de breedte. Je kunt helaas niet zeggen dat een ketting standaard na 1500 kilometer vervangen moet worden. Dat is heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Schakel je veel onder belasting, trap je veel vermogen, of rijd je veel in de regen en prut, dan zal je ketting veel sneller slijten dan wanneer je een mooiweer fietser bent die rustig aan doet en weinig schakelt.

Om te weten wanneer je je ketting moet vervangen kun je drie methodes gebruiken. Meten, tooltje gebruiken, optisch checken. Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.

Schuifmaat geeft 121mm aan, een zwaar versleten ketting dus.

Als je dat onhandig vindt of geen schuifmaat hebt, kun je kiezen voor een kettingslijtagemeter, die zet je op je ketting en aan de hand van hoever de pootjes tussen de schakels zakken kun je zien hoe het met de slijtage gesteld is. Zet je onderstaande meter met de 0.75 kant op de ketting zie je dat die er nog maar een klein stukje inzakt. Vrijwel nieuwe ketting dus. Op de onderste foto zakt de meter zelfs op de 1.0 kant helemaal door, deze ketting had een poos geleden al vervangen moeten worden. Nu moet helaas ook de cassette er aan geloven.

Zo goed als nieuw.

En deze heeft zijn geld ruimschoots opgebracht. Tijd voor een nieuwe

Tenslotte kun je, met wat ervaring, ook wel optisch zien of een ketting versleten is. Dat doe je door hem vast te pakken aan de voorkant van het grote blad en hem richting het voorwiel te trekken. Bij een nieuwe ketting lukt dat nauwelijks. Bij een ketting die zo versleten is als op de foto komen de tanden van het kettingblad zelfs helemaal vrij.

[widget id=”custom_html-6″]

Dit is duidelijk een versleten ketting.

Wanneer vervang je een ketting?

Rijd je een ketting helemaal op, of vervang je hem voor die tijd?
Bij voorkeur dat laatste! Als je je ketting altijd vervangt als deze zo’n beetje half versleten is, gaat je tandwielen namelijk een stuk langer mee. Als je te lang wacht met het vervangen van je ketting, is deze zo ingesleten op de cassette dat je die ook moet vervangen. Dan ben je een boel geld extra kwijt aan een nieuwe cassette of op zijn minst je meest gebruikte kransjes. Vervang je de cassette niet, dan zal je nieuwe ketting gaan doorslaan. Ook zal deze een stuk sneller slijten als je hem op een versleten cassette gaat gebruiken.

Een veelgebruikte methode is daarom te fietsen met 2 kettingen, die je geregeld wisselt. Dan slijten de kransjes niet in op 1 ketting en gaat je hele drivetrain een stuk langer mee.


Meer onderhoudstips? In de FIETS Onderhoud & Reparatiegids vind je maar liefst 260 pagina’s met tips en tricks om je racefiets of mountainbike te onderhouden.

Met handige instructies, mooie, duidelijke fotografie en de nieuwste ontwikkelingen. Het mag duidelijk zijn: voor de fietsliefhebber een echte musthave! En dat voor slechts € 9,95!