We nemen een kijkje op de gigantische R&D afdeling. Daar waar de deur normaal gesloten blijft mogen we door. De afdeling bestaat uit 6 verschillende ruimtes. De grote centrale hal is de werkplaats. Wanneer er digitaal iets bedacht is en dit moet worden getest dan kunnen er in huis prototypes worden gemaakt. Dit kan om allerlei verschillende zaken gaan. Van het frezen van een klein onderdeel als een link of derailleurpad tot het lassen van complete prototype frames of custom made carbon wielen.
In de hal staat een gigantische freesmachine. Het apparaat is zo groot als menig total werkplaats en schaaft in sneltreintempo een groot stuk aluminium tot fietsonderdelen. Niet alleen prototypes worden hier gemaakt. Ook veel speciale onderdelen voor één van de vele door Specialized gesponsorde remmen worden hier gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan op maat gemaakte suspension onderdelen voor het downhill team.
Eens kunststof mal dient als basis voor het frame. Deze krimpt later in de oven zodat deze verwijdert kan worden.Mallen frezen doet Specialized in eigen huis. Zo liggen de kosten relatief laag en kan er eindeloos worden geëxperimenteerd.















