De Pinarello Dogma is een begrip, alleen de topmodellen van het iconische Italiaanse fietsenmerk hebben deze typeaanduiding. Je hebt de Dogma F voor op de weg en de Dogma XC mountainbike. En nu is er dus ook één voor op de gravelpaden, de Dogma GR.
Boven de Grevil
Als je op een Pinarello wilde gravelen, was je tot nu toe aangewezen op de serie Grevil fietsen. Een ruim aanbod, met diverse afmontages. Maar nu kun je dus ook terecht in de Dogma familie. Deze nieuweling combineert volgens Pina de offroad handling van de Crossista met de krachtsoverbrenging van de XC. Hij is gemaakt voor races tot een uurtje of 5. Puur ontworpen voor snelheid en stabiliteit.

Lichtgewicht
De DOGMA GR is de lichtste aero gravelbike op de markt, met een framegewicht van slechts 960 gram. Compleet afgemonteerd met een SRAM Red groepset, Princeton Grit 4540 EVO wielen en Vittoria 40mm banden stopt de weegschaal bij 7.35 kg. Het frame is opgebouwd uit M40X carbon fiber, die kom je ook in de Dogma F tegen. De balhoofdbuis is aerodynamisch vormgegeven en de Onda vork is niet alleen gemaakt voor snelheid en handling, maar dempt ook trillingen om ze goed mogelijk contact met de grond te houden. Ook weer voor aero, is de compleet weggewerkte steekas.

Sturen doe je met een Talon Ultrafast GR handlebar – met 7° flare en 7° backsweep. Bovenop vind je twee bevestigingspunten om armsteunen te kunnen monteren. Die steunen zijn van carbon en zijn 10° omhoog te zetten. Ook de reach en stack zijn aanpasbaar, zowel qua buizen als qua armpads. Ze zijn verder voorzien van een geïntegreede fietscomputermount.

De fiets is geoptimaliseerd voor 42 mm brede banden, je kunt tot 45 mm gaan. De lichte carbon zadelpen kan wel 8 mm flexen, dat levert extra comfort op, zonder dat er trapkracht verloren gaat, aldus Pinarello. ns without sacrificing power transfer.
Prijzen en specs
In de schuine buis zit een storage port, waar je reservespul in kunt meenemen. Ook is er plek voor een top tube tasje, dat als extra mee te bestellen is. De Dogma GR komt in 9 maten beschikbaar. De fiets gaat 14.000 euro kosten, zowel in de SRAM Red XPLR AXS 1×13 en SHIMANO Dura Ace Di2 uitvoering. Een losse frameset komt op 6.700 euro. Het frame is er in 3 kleuren, Interstellar Grey Matt, Luxter Blue Shiny en Black on Black. In alle uitvoeringen zitten er PRINCETON Grit 4540 Evolution DB wielen onder.
Dura Ace Di2 – Princeton Grit 4540 – Vittoria Terreno T30 40mm – Talon Fast Gravel – 7.30kg
Red XPLR AXS – Princeton Grit 4540 – Vittoria Terreno T30 40mm – Talon Fast Gravel – 7.35kg




Nieuwe Pinarello Grevil modellen
De Grevil F Series bevat vijf verschillende modellen, met de F9 als topmodel, aangevuld met de F7, F5, F3 en F1. De nieuwe modellen hebben een aantal verbeteringen;
- Alle frames hebben nu inframe storage in de onderbuis.
- De bovenbuis is 1 cm langer geworden, de stuurpen een cm korter, dit verbetert de handling van de fiets.
- Bandenruimte tot 50 mm.
- Een lichtere voorvork die beter dempt.

Accessoires
Voor de Grevil series is een reeks accessoires ontworpen, een tt-stuur, frametas van 1,5 liter, Bento-tas voor in het frame, achterdrager die 15 kilo aankan.

De fietsen worden als volgt geleverd:
• F9 – SRAM Red XPLR AXS 1×13 en DT SWISS GRC 1400
• F7 – SHIMANO GRX Di2 2x12v, SRAM Force XPLR AXS 1×13 en MOST Gravel Carbon 45
• F5 – SRAM Rival XPLR AXS 1×13 en Gravel Carbon 45
• F3 – SHIMANO GRX 820 2x12v, SRAM Apex AXS 1×12 en FULCRUM Sonig AL
• F1 – SHIMANO GRX 610 2×11 en FULCRUM Sonig AL
en in de volgende kleurstellingen:
• F9 – Atlas Sun Matt
• F7 – Stone Turquoise en Polaris Purple Matt
• F5 – NamibBrown Matt
• F3 – Etna Black
• F1 – Comet Silver Shiny
De verkoopprijzen zijn:
• F9 – €11.000
• F7 – (SRAM) €7.200 (SHIMANO) €6.900
• F5 – €5.600
• F3 – (SRAM) €4.300 (SHIMANO) €4.300
• F1 – €3.500
Modelgewichten zijn als volgt:
• F9 – Red XPLR AXS – DT SWISS GRC 1400 – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar GR Carbon – 8,01 kg
• F7 – Force XPLR AXS – Most Ultrafast 45 GR – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar GR Carbon – 8,60 kg
• F7 – SHIMANO GRX Di2 – Most Ultrafast 45 GR – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar GR Carbon – 8,76 kg
• F5 – Rival XPLR AXS – Most Ultrafast 45 GR – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar Alu – 9,00 kg
• F3 – Apex XPLR AXS – Fulcrum Soniq – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar Alu – 9,24 kg
• F1 – GRX 610 – Fulcrum Soniq – Vittoria Terreno T50 45mm – Tiger Alu + Jaguar Alu – 9,62 kg
Voor meer informatie, zie pinarello.com

