De Tour de France, het WK wielrennen, Binckbank Tour, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik en oh ja, we hebben ook nog de Giro d’Italia. In amper twee weken hebben al deze wedstrijden straks plaatsgevonden. Wij blikken vooruit op de Giro, dat een strijd belooft te worden tussen twee Britten, een Deen en hopelijk een Nederlander.

Het parcours in vogelvlucht

Van 3 tot en met 25 oktober vindt de Giro d’Italia plaats. De ronde gaat zaterdag van start met een individuele tijdrit over 15 kilometer van Monreale naar Palermo, helemaal onderin Italië (het steentje dat wordt geschopt door de laars, voor de beeldvorming). Een razendsnelle tijdrit, want eigenlijk al vanaf het startpodium gaat het in dalende lijn. Oorspronkelijk zou de Giro in mei in Boedapest (Hongarije) van start gaan, maar door het coronavirus werd daar een streep door gezet.

De Giro d’Italia volg je via onze liveticker. 

Op dag twee begint de rit in Alcamo en ligt de finish in Agrigento. Een lastige rit, want in de laatste 4,7 kilometer door de Valle de Templi schiet de weg met gemiddeld 4,7 procent omhoog. Een dag voor de puncheurs dus en voor de klassementsmannen een dag om vooral geen tijd te verliezen. Het liefst sparen ze zo veel mogelijk krachten, want een dag later moeten ze vlammen op de vulkaan Etna. De lange slotklim (18,8 kilometer à 6,6 procent) is lood- en loodzwaar. In etappe vier zouden de sprinters eindelijk in actie kunnen komen, al moeten ze halverwege de 140 kilometer lange (of juist korte) rit wel een klim van derde categorie overleven.


De route van de 3de etappe naar Etna. 

Na vier etappes op het eiland Sicilië keert de Giro op dag vijf eindelijk terug op het vasteland. Direct mogen we vuurwerk verwachten met in de slotfase de beklimming van de Valico di Montescuro (24,2 kilometer à 5,6 procent). De finish ligt na een korte afdaling in Camigliatello Silano. Op donderdag 8 oktober wordt er in noordelijk richting koers gezet richting  Matera, waar waarschijnlijk een alleskunner met een vlammend eindschot gaat winnen. Voor echte rassprinters volgt er een dag later ein-de-lijk een vlakke etappe zonder noemenswaardige beklimmingen. Ook een dag later wacht er een rustige etappe met slechts twee hindernissen en een sprint als sluitstuk. Een dag voor de eerste rustdag worden de benen van de klassementsmannen weer getest als er door de Appenijnen meer dan 4.000 hoogtemeters moet worden overbrugd. Een mooie afsluiter van een behoorlijk gevarieerde openingsweek.


Het parcours van de 9de etappe.

Een dag na de welverdiende rustdag wacht een niet al te zware rit van Lanciano naar Tortoreto, al staan er wel veel venijnige heuveltjes op het menu. Een dag later krijgen de sprinters weer een mogelijkheid op dagwinst als er naar de populaire toeristenplaats Rimini wordt gereden. Stilte voor de storm, zo blijkt. De twaalfde etappe gaat over negen heuvels en herbergt 3.500 hoogtemeters.

Het weekend begint met een 192 kilometer lange etappe van Cervia naar Monselice. Het betekent de definitieve overgang naar het noordelijk deel van Italië. De rit is 155 kilometer zo vlak als wat, maar kent daarna nog twee pukkels van vierde categorie. Draait het op een sprint uit of ontsnapt er iemand? De klassementsmannen doen het waarschijnlijk rustig aan, want de kans is groot dat de maglia rosa in de veertiende rit van eigenaar wisselt als een lastige tijdrit over bijna 35 kilometer verreden wordt. Diegene moet op zondag flink aan de bak als een zware dolomietenrit wacht. Aankomst is op skistation Piancavallo, een 14,5 kilometer lange klim van gemiddeld 7,8 procent.


De vijftiende etappe voert naar Piancavallo, een lastige rit. 

De slotweek belooft echt een spektakelstuk te worden. De zestiende rit lijkt vooral een etappe voor de aanvallers, maar daarna kunnen de klassementsmannen – mochten ze dat hebben gedaan – zich niet meer verstoppen. De zeventiende etappe bijvoorbeeld telt twee beklimmingen van eerste categorie en eindigt op Madonna di Campiglio, de klim waarop Mikel Landa in 2015 zegevierde. Loodzwaar, en dat bedenken dat een dag later de koninginnenrit wacht. Het recept? De Stelvio én de Torre di Fraele. Het is de voorlaatste bergrit, want op vrijdag zijn de sprinters aan zet en op zaterdag wordt misschien wel de tweede koninginnenrit verreden. De Colle dell’Agnello, Col d’Izoard, Montgenèvre en Sestrière volgen elkaar dan in rap tempo op. Wordt de Giro op Frans grondgebied nog eenmaal op zijn kop gezet?


Etappe 18.

Etappe 20. 

Zondag 25 oktober valt definitief de beslissing met een 15,7 kilometer lange tijdrit naar Milaan, de plek waar Tom Dumoulin in 2017 de eindzege binnen wist te harken en Jos van Emden de slottijdrit won.

Favorieten
Wie hebben er van de Giro d’Italia een hoofddoel gemaakt en laten dus de Tour de France én Vuelta a España schieten? We moeten toegeven: het zijn niet de allergrootste namen, maar met namen als Simon Yates, Jakob Fuglsang, Geraint Thomas en Steven Kruijswijk op de startlijst mogen we wel een mooie strijd verwachten om het roze. Twee van de vier renners stonden aanvankelijk op de lijst voor de Tour, maar zowel Thomas (gepasseerd bij Ineos-Grenadiers) als Kruijswijk (door een schouderblessure uitgevallen) deden niet bij. Mannen als Vincenzo Nibali, Wilco Kelderman, Louis Meintjes en Rafal Majka richtten zich al vanaf het begin op de Italiaanse ronde.

Simon Yates 2020
Simon Yates, de topfavoriet? 

Daarmee zijn alle topfavorieten wel genoemd, maar wie maakt de meeste kans op de eindzege? Dan moeten we toch echt bij de twee Britten zijn. Thomas en Yates maakten indruk in de Tirreno-Adriatico. Yates won het eindklassement en Thomas eindigde als tweede voor Majka en Kelderman. De 28-jarige Yates won in 2018 met de Vuelta al een grote ronde en heeft in alle grote rondes al meerdere etappeoverwinningen behaald. Hij is in vorm en heeft ten opzichte van Thomas een streepje voor dat hij zich al die tijd al voorbereidde op de Giro. Thomas heeft pas de laatste maanden van de Giro een doel gemaakt. Kan hij zich daar wel écht voor motiveren?

Het verhaal van Kruijswijk en de Giro is wel bekend. In 2016 maakte een sneeuwwand een einde aan zijn droom om een grote ronde te winnen. Dit jaar krijgt hij kans op revanche. Hoewel Jumbo-Visma in de breedte een stuk minder sterk is, beschikt Kruijswijk wel over klimgeiten als Antwan Tolhoek, Koen Bouwman, Tobias Foss en… Tony Martin! De Duitser zal ongetwijfeld weer uren op kop van het peloton rijden, net zoals hij in de Tour deed voor Primoz Roglic.

Steven Kruijswijk 2020

Wilco Kelderman rijdt in de Giro zijn laatste grote koers voor Sunweb. De Nederlander maakt volgend jaar de overstap naar BORA-hansgrohe en hoopt zijn ploeg een mooi afscheidscadeau te geven. Hij finishte in 2014 al als zevende in de Giro en eindigde in 2017 als vierde in de Vuelta. De 29-jarige renner reed dit jaar vier etappekoersen en eindigde telkens bij de beste acht. Een mooi gegeven, maar kan hij voor de ultieme bekroning zorgen door in Milaan op het podium te eindigen? Dit is zijn kans… Richard Carapaz verdedigt zijn titel overigens niet: hij werd onder andere als vervanger van Thomas opgeroepen voor de Tour.

Zijn er ook outsiders? Ja, zoals Vincenzo Nibali (mogen we hem een outsider noemen twee eindzeges?), Miguel Angel Lopez (heeft al wel de Tour gereden), Rafal Majka (heeft al lange tijd geen goed klassement gereden in een grote ronde) en Aleksandr Vlasov (heeft Fuglsang als kopman). Welke renners moeten we nog meer in de gaten houden? Peter Sagan laat de klassiekers schieten en rijdt na de Tour ook de Giro. Hetzelfde geldt voor Elia Viviani, die in zijn thuisland wél hoopt te scoren. Arnaud Démare is misschien wel de grootste kanshebber op etappeoverwinningen, want de Fransman steekt in bloedvorm. Ook Michael Matthews mogen we in de sprints niet uitvlakken.

Alle deelnemers vind je hier. 

TV
De Giro is volledig op Eurosport 1 te zien. De geruchten gingen rond dat het eerst alleen op Eurosport 2 te zien zou zijn, maar dat is (denken en hopen we) niet waar. We kunnen dus gewoon van de Giro genieten op het ‘open net’.