Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belt drive racefiets

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 08 nov 2023 18:22

Jaja, zo'n project als dit moet je ook alleen doen als je het wilt. Het is op nagenoeg geen enkele manier te verantwoorden, buiten het feit dat het leuk is om te doen en je hebt iets aparts dat je niet zo vaak hoeft te smeren. Goedkoop is het ook niet, maar het blijft een hobby, he? ;-)

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 nov 2023 18:38

Ik zou ergens een oudere rohloff opsnorren en het zelf bouwen, maar wel met ketting.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 08 nov 2023 18:49

thestudent schreef: 08 nov 2023 18:38 Ik zou ergens een oudere rohloff opsnorren en het zelf bouwen, maar wel met ketting.
Het topic heet 'Belt drive racefiets' ;-)

Plaatje van m'n Alpenchallenge om on-topic te blijven:
f-VJFdSJTieS_daIJ3lj6jsaeTgI3Gge5HdJ0hy3MW4-2048x1365.jpg

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6062
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 nov 2023 19:22

Mooie BMC … en gewoon een prima @Havana hebbedingetje :lol:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5397
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 nov 2023 19:26

Ik ga al :winkthumb:
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3553
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 nov 2023 07:43

Ik heb jarenlang woon werk in weer en wind gedaan met een alfine met ketting (zonder kettingkast). Beetje smeren en soms een nieuwe ketting. Daarna voor de belt gegaan want dat leek me handig. Als je voor de smerige ritjes een belt wilt gebruiken, ik was er na twee aan gort getrapte belts klaar mee. En keep in mind, de tandwielen voor belt zijn echt bizar duur. Als je die moet vervangen is dat echt niet grappig. Daar koop je die 10 kettingen en een tank smeermoddel voor.

Als je er mee fietst is het super. Maar onderhoud is duur, en je bent vrij snel aan nieuw toe als je de smerige ritten met een belt gaat doen. Ik zou er nog even over nadenken. De combi ketting /naafversnelling is me wel goed bevallen. En is behoorlijk hufterproof. (en kan in een normaal frame) .
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27615
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2023 08:17

En hoe recent is jouw ervaring? De tijd heeft immers niet stil gestaan.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3553
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 nov 2023 09:05

Ik heb denk ik een jaar terug de belt eraf gehaald en er een ketting opgezet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27615
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2023 09:18

Oei dat is wel vrij recent.

Tot nu toe zie ik nog weinig meerwaarde in de beltdrive. Jammer, ik had gehoopt dat de techniek inmiddels wat verder zou zijn...

In een naafversnelling met een ketting zie ik te weinig meerwaarde t.o.v. wat van ik nu heb.

M.a.w. ik neig ernaar dit project af te schieten.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3553
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 nov 2023 09:29

Naaf met ketting voegt zeker wat toe. Slijt minder, want vaste kettinglijn, minder poetsen, schakelt prima. Maakt makkelijker schoon (naaf is dicht, geen derailleur en tandwielen waar zooi tussen komt). En je hebt meer keuze in frames, of meer keuze in complete fietsen.

Ik zou als vervanger voor mijn crosser die ik als slechtweerbraggelbak gebruik, het zeker overwegen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8947
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 nov 2023 09:39

rikkert schreef: 09 nov 2023 07:43 Ik heb jarenlang woon werk in weer en wind gedaan met een alfine met ketting (zonder kettingkast). Beetje smeren en soms een nieuwe ketting. Daarna voor de belt gegaan want dat leek me handig. Als je voor de smerige ritjes een belt wilt gebruiken, ik was er na twee aan gort getrapte belts klaar mee. En keep in mind, de tandwielen voor belt zijn echt bizar duur. Als je die moet vervangen is dat echt niet grappig. Daar koop je die 10 kettingen en een tank smeermoddel voor.

Als je er mee fietst is het super. Maar onderhoud is duur, en je bent vrij snel aan nieuw toe als je de smerige ritten met een belt gaat doen. Ik zou er nog even over nadenken. De combi ketting /naafversnelling is me wel goed bevallen. En is behoorlijk hufterproof. (en kan in een normaal frame) .
Ook mijn ervaring. Ik heb nu een kettingaandrijving (single speed) en een Hebie chainguide. Over die chainguide was ik wat sceptisch (hij ligt los op de ketting en tandwielen), maar hij maakt nauwelijks geluid en ik merk zeker niet dat deze meer weerstand geeft. Plus het ding lijkt alle prut goed buiten te houden, dus ik sta er niet gek van te kijken als de aandrijving 4-5k km mee gaat (kosten singlespeed-aandrijving liggen nu rond de 50-60 euro. Daar kan ik er heel wat van verslijten voordat ik aan de kosten van een belt-drive zit...!)

Waarom geen single speed trouwens?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27615
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 nov 2023 09:44

Vind ik niet fijn rijden. Ik vind een 11-28 cassette al ruk rijden op 't vlakke. Dus wat dat betreft is een 11-speed Afline naaf of een Rohloff ook een paar stappen terug. Ook dat is een reden het project voorlopig te parkeren.

Plaats reactie