Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belt drive racefiets

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 14:58

Via de search is wel het e.e.a. te vinden over een belt-drive racefiets. Heel veel opties waren er nooit, maar de tijd staat natuurlijk niet stil.

Ik denk al jaren na over een belt drive fiets voor in de herfst en winter. Niet om door de regen mee te fietsen (want dat doe ik niet) maar wel over nat/vies wegdek. Ik weet het, een belt drive is minder efficiënt dan een ketting maar dat vind ik niet zo relevant. Uiteindelijk gaat het om het vermogen dat je levert, niet om hoe hard je gaat.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben. Ik heb inmiddels al geleerd dat je qua versnellingen een paar opties hebt. Rohloff of Shimano Afline als het in de naaf moet zitten of Pinion als 't in de trapstel moet zitten. Pinion lijkt me voor mijn use case een beetje een overkill.

Zelf kwam ik via via op deze Poolse fiets uit die ik wel leuk vond ogen:

https://locabikes.com/category/city-bikes-men

Ook te leveren met een krom stuur. Ofwel met een bar end shifter, of wel met "echte"shifters van Microshift. Die heeft dan wel een "waslijn", maar ok, deze fiets zou ik sowieso niet kopen omdat ie mooi is.

Ik ben benieuwd of jullie tips hebben. Ik zit nog in de oriëntatiefase. Zelf opbouwen geniet in principe de voorkeur. Voorlopig weet ik nog niet eens zeker of ik de sprong ga wagen.

P.S. Ik zoek geen single speed.

wmc
Forum-lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24

wmc 08 nov 2023 15:14

Misschien interessant, Alfine bestaat in een Di2 variant. Ik weet alleen niet of dat samen gaat met de standaard STIs op een racefiets, ik zou niet weten waarom niet, maar er zijn wel meer dingen niet compatibel bij Shimano.

Edit: P38, het kan met STIs https://si.shimano.com/nl/pdfs/dm/S7051 ... 05-DUT.pdf

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 15:24

Goede toevoeging. Ik had dat al eens gezien op een fiets gemaakt door WIND. Is in principe wel een mooie oplossing.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5973
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 08 nov 2023 15:25

Wordt het een dikke banden fiets ( ca 40mm ) of gewoon een oude classic met een bandbreedte tot ca 30mm ??

Wellicht is een los frame kopen het leukste, mooie Alfine Di2 groep er op. Beetje degelijke afmontage uitzoeken :like:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 15:27

Ik zou 'm zelf vooral willen gebruiken op de weg, dus ik zou er 28-30 mm banden in zetten. Mogelijkheid om breder te gaan is mooi meegenomen, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 nov 2023 16:06

Ik heb een Trek woon/werk met belt drive 8 speed,van versnelling 5 naar 6 voelt als op de race van 19 naar de 16.
Wel een hele gave de Crossroad Green.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 16:10

Ja die grote gaten kijk ik wel tegenop. Daar is weinig aan te doen denk ik.

IVS
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2020 17:09

IVS 08 nov 2023 16:15

Ik ben recent dezelfde zoektocht gestart als jij. Ook ik ben op zoek naar een racefiets met belt-drive en naafversnelling voor mijn woon-werk verkeer en ritjes in de herfst en winter. Bij mij geniet een zelf op of om te bouwen fiets ook de voorkeur. Ik ben inmiddels (tweedehands) onderdelen aan het verzamelen om een fiets op te kunnen bouwen met een Shimano Alfine Di2 group. Het voordeel van Alfine Di2 tegenover de gewone Alfine 11 is dat het veel makkelijker te combineren is met hydraulische drop-bar shifters. Daarnaast is het zoeken naar tweedehands onderdelen en het uitdokteren van de ultieme fiets voor mij het halve plezier.

Ik heb de knoop nog niet helemaal doorgehakt, maar ik denk dat ik de Booda Bike Tailor (https://boodabike.com/product/booda-bike-tailor/) als uitgangsbasis ga gebruiken. Het is een vrij onbekend merk uit Hongarije, wat misschien een gok is, maar ik heb wel goede ervaringen met relatief kleine fietsmerken. Booda Bikes biedt stalen frames aan geschikt voor een naafversnelling met eccentrisch bottom-bracket, zowel als los frame, drop-bar en met recht stuur. Ik heb het oog op een volledige fiets met naafdynamo en spatborden als uitgangsbasis, ook omdat dit vanwege een bruto-netto regeling vanuit mijn werk gunstiger is dan een los frame. Deze zal ik dan ombouwen tot fiets met drop-bar met hydraulische ultegra Di2 shifters en remmen en alfine Di2 naaf. Ze bieden echter ook losse frames aan voor een scherpe prijs (€540,-).

Een aantal opties die ik ben tegengekomen naast die van Locabikes en Booda bike:
- Priority Apollo (https://www.prioritybicycles.com/produc ... ity-apollo)
- Shand leveret (https://www.shandcycles.com/shop/shand-leveret/)

Het voordeel van een Booda Bikes frame tegenover die van Locabikes, Priority of Shand lijkt me de interne kabel doorvoer in het frame, wat ombouw tot Di2 wat makkelijker maakt. Mocht ik verder zijn in mijn project laat ik het je weten. Ben benieuwd of jij de sprong ook gaat maken!

Ivo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2023 16:35

De Di2-route heb ik ook al verkend, en dat lijkt me idd ook het meest interessant. Overigens heeft de Loca volgens mij wel interne kabels.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2023 17:23

Heb vrij matige ervaringen met een beltdrive. 2x een CDX belt en 1x een CDN belt versleten binnen 14000 km. En met name CDX is duur (CDN is goedkoper maar al helemaal waardeloos).
Heb me laten vertellen dat een niet stijf genoeg frame en matige uitlijning mede oorzaak kan zijn. Ik geef de prut op het wegdek de schuld. Dat sloopt ook kettingen, maar een kettingaandrijving is letterlijk 10x zo goedkoop als een belt-drive (in ieder geval bij single speed)

Shimano versnellingsnaaf is al helemaal drama. Weegt een ton en na 10000 km wil 'ie nog maar in 1 versnelling. Om die redenen ben ik juist overgestapt naar single-speed, met een ketting dus (dat allemaal voor de commuter)

Mocht je toch die route op gaan, zorg dan dus in ieder geval voor een stijf genoeg frame, met kleine toleranties (en maak de belt mss wat vaker schoon dan ik)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 08 nov 2023 17:47

Ik heb een Alpenchallenge AC01 omgebouwd naar een Alfine11 di2 met een racestuur. Het rijdt in principe prima, maar ik vind het frame eigenlijk te lang voor een racestuur en 32mm band is het breedst dat in het frame past. Ik ben ik al een tijdje op zoek naar een ander frame om de spullen over te zetten. Het is me nog niet gelukt om een Veloheld AlleyX frame los te krijgen, maar ze hebben nu echt beloofd dat ze me er volgend jaar voorjaar eentje gaan verkopen.

Maar goed, dit frame ziet er ook interessant uit en is zo te zien sneller te verkrijgen dan de veloheld.

Maar goed, ik heb twee fietsen met beltdrive, de BMC en een Focus planet (mechanische Alfine 11) die ik als stadsfiets gebruik. Ik heb er nooit problemen mee, de stadsfiets rijdt zo'n 20KM per dag door weer en wind en maak ik twee keer per jaar schoon en ik vervang de naafolie één keer per jaar.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 nov 2023 18:13

Bedenk je een ding heel goed voor je hieraan begint.

Singlespeed kettingen nog best lang mee en kosten je geen drol en zijn efficienter. Ook heb je vaak goedkope losse tandwielen voor en achter. Met naafversnelling kan je ze volledig de vernieling in rijden zonder schakelproblemen. Een ander voordeel is dat je je totale gear ratio voor een vakantie toch nog eens goedkoop wijzigen door simpelweg een ander blad en ketting te monteren.

Van een goede kwaliteit gates belt drive zijn de kosten ongeveer x3 a 4 van de vervangingsonderdelen. De voor en achter sproket zijn ook niet bepaald goedkoop.

Doe mij maar gewoon een ketting van 9 euro die na de winter kapot is. Liever dat dan een gates CDX belt van 80 euro. Vervangen is een klusje van niks. Zeker voor doorgewinterde sleutelaars hier. En havana kan volgens mij prima zelf sleutelen.

Ik zou mijn naafversnelling gewoon met een ketting uitrusten. Ik geloof niet echt in dat de belt drive daadwerkelijk economischer is. Een goede naafversnelling snap ik prima dat dat fijn en handig is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Plaats reactie