Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Endurance of gravel bike

dmich
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2023 11:35

dmich 03 nov 2023 17:12

Ik reed met een MBT, een Trek 9500 uit 2009. Die ging naar mijn zoon en nu rij ik al een tijdje niet meer. Wil terug starten en kijk naar een "comfortabele" racefiets, een endurance of gravel bike. Een hybrid bike heb ik overwogen, maar valt af.

Mijn doel is 2x per week een korte snelle rit te doen van 1 - 1,5uur (vlak). Als het kan, een lange rit in het weekend (max 100km vlak - heuvelachtig). Gravel komt er normaal gezien niet bij kijken en ik ben zeker niet op zoek naar 40-45mm banden, toch zijn gravel bikes voor mijn gebruik denk ik niet uit te sluiten?

Zo kom ik naar eigen denken aan volgende specificaties:
-endurance of gravel geometrie,
-banden 32-35mm voor comfort,
-aluminium vanwege budget.

Voorlopig lijstje (budget 2400EUR zonder extra's):
- Trek Domane AL5 GEN 4 (nieuwe Shimano 105 2x12 mechanical)
- Orbea Avant H30 (nieuwe Shimano 105 2x12 mechanical)
- Orbea Terra H30 (nieuwe Shimano GRX 2x12 mechanical)
- Cannondale Topstone 1 Alloy Apex (SRAM 1x12 mechanical). Deze was een tip van de fietshandelaar, maar ik lees dat de verschillen in een 1x11 cassette groot kan zijn en dat schrikt me wel af. Is een vlakkere 1x12 beter?

De Orbea Avant is 300EUR goedkoper dan de Domane en ik begrijp niet waar het verschil kan zitten. Mogelijks gewicht, staat niet op de site van Orbea, maar 300EUR is een fiets computer / GPS.

Uiteindelijk moet ik gaan kijken, dat heb ik ook gedaan en zo is Cube afgevallen (geen of zeer late productie datums). De Orbea nog niet gezien of kunnen passen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2052
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 nov 2023 17:55

Ik zou cube niet meteen afschrijven. Er staan her en der nog genoeg fietsen.
Een Domane is zowat de hoogste fiets die ik ken. Grote kans dat een Émonda je ook past en dat vergroot de keuze weer.
Het prijsverschil tussen Trek en Orbea is nergens op gebaseerd maar puur omdat Trek zijn fietsen een veel te hoge adviesprijs meegeeft.

Gravelbikes kunnen een goed alternatief zijn zoals je al aangeeft. Maar voor jouw gebruik zou ik wel kijken naar een fiets met twee voorbladen.

Je zoekt naar een endurance model ivm het comfort denk ik te lezen. Maar als je een normaal postuur hebt zou ik niet perse zoeken naar een endurance fiets als je doel is om 2 keer per week een uurtje te knallen. Dat klinkt namelijk tegenstrijdig.
Comfort haal je voor een groot stuk uit je banden, een passend zadel en een lekker stuurlintje.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1184
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 nov 2023 19:05

Ik zou vooral kijken naar een frame dat je goed past, dat zit uiteindelijk ook het lekkerste. En wat brede wielen waardoor je mooi brede banden kunt steken, ook dat geeft meer comfort. En dan evt tubeless gaan rijden met iets minder bar, nog meer comfort :).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16106
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 nov 2023 19:24

Voor 2000 euro heb je een Carbon Cube die aan je eisen voldoet.
I know myself like no one else
Nothing to defend

dmich
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 okt 2023 11:35

dmich 03 nov 2023 20:41

bakboord1 schreef: 03 nov 2023 17:55 Grote kans dat een Émonda je ook past en dat vergroot de keuze weer.

Je zoekt naar een endurance model ivm het comfort denk ik te lezen. Maar als je een normaal postuur hebt zou ik niet perse zoeken naar een endurance fiets als je doel is om 2 keer per week een uurtje te knallen. Dat klinkt namelijk tegenstrijdig.
Comfort haal je voor een groot stuk uit je banden, een passend zadel en een lekker stuurlintje.
Ja normaal gebouwd en geen gebreken, maar wel al 42 jaar en geen ervaring met race bikes, vandaar ... Maar interessante feedback als ik bikes pas.

Ik heb naar de émonda gekeken, heel mooie fiets maar nu H1.5 geometrie i.p.v. H2 (kan ik dus nu niet passen), verder is de maximum band 28mm. Zou ook tubless hard zijn?


Lcsmet schreef: 03 nov 2023 19:24 Voor 2000 euro heb je een Carbon Cube die aan je eisen voldoet.
Inderdaad, de Cube attain GTC Race (maar ook max 28mm banden).

Online heb ik nog Cube bikes gevonden, maar wil graag een dealer die ook het onderhoud zal doen en dan blijft ik liefst in een straal van 50km.

De Cube store in de buurt heeft niets meer voor mij in voorraad en het systeem van Cube geeft aan dat de productie datums nog niet gekend zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16106
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 nov 2023 21:21

Als de dealer in je buurt niet kan leveren dan haal je de fiets toch verder weg en laat je het onderhoud door jouw dealer doen.
Het allemaal niet moeilijker maken dan het is
I know myself like no one else
Nothing to defend

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 03 nov 2023 21:26

Cube is toch niet altijd zo gemakkelijk. Al je een populaire model in een populaire maat zoekt, kan het een lange zoektocht worden.
Vos heeft wel wat staan, maar niet altijd wat je zoekt.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 nov 2023 21:28

Edit: Als reactie op post van Lcsmet:

Zo denk ik er ook over.
Voor een passende fiets die qua look aan jouw smaak voldoet rij je toch wat extra km.
Trek fietsen zijn overpriced.
(Maar in principe wel kwalitatief)
28 mm banden bieden al mooi comfort, veel breder lijkt me niet noodzakelijk.
Je hebt het over 'knallen'.
Hoe moeten we dit interpreteren?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 nov 2023 21:32

galileo2 schreef: 03 nov 2023 21:26 Cube is toch niet altijd zo gemakkelijk. Al je een populaire model in een populaire maat zoekt, kan het een lange zoektocht worden.
Vos heeft wel wat staan, maar niet altijd wat je zoekt.
Dat klopt grotendeels, maar via het web kan je soms wel vinden wat je wenst.

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 03 nov 2023 21:41

Op dat gebied vind ik de site van Specialized wel handig
Je geeft bv Tarmac SL8 expert maat 56, check winkelvoorraad. En je krijgt alle winkels met …..

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 03 nov 2023 21:48

Dat is inderdaad handig.
Ik verbaas me vaak over de chaos-websites van sommige zaken.
Bv: Van Eyck in Aalst (B) was steeds toonaangevend qua prijssetting en aanbod.
De website is om te huilen. Gisteren tikte ik 'Binnenbanden' in het zoekveld. Dat resulteerde in 2 artikelen. In realiteit hebben ze een veelvoud te koop.
Dan hebben de Futurums van deze wereld de virtuele winkel beter onder controle.
Maar we wijken af.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 03 nov 2023 22:02

Als je comfort zoekt lekker een gravelfiets scoren en met 40mm bandjes rijden. Niks aantrekken van de dinosauriërs die 28mm wel genoeg vinden.

Plaats reactie