Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike met spatborden voor woon/werk?

em
Forum-lid

em 31 okt 2023 21:48

Zit eraan te denken om mijn stalen singlespeed met spatborden weg te doen en daar een aluminium racefiets met spatborden voor terug te kopen. Waarschijnlijk 2e hands, waarbij ik er zo nodig gelijk een nieuwe groep op zet. Wordt gebruikt voor woon/werk door weer en wind en sporadisch een langer ritje.

De meeste racefietsen hebben hebben echter geen oogjes voor spatborden, waardoor de keuze relatief beperkt is. Bij gravelbikes is dat bijna standaard aanwezig en is er veel meer keus.

In hoeverre zou een gravelbike geschikt zijn voor woon/werk-ritten waarvan een groot gedeelte door de stad? Zullen in dat geval uiteraard andere bandjes op komen, want niets is onverhard.
Laatst gewijzigd door em op 01 nov 2023 05:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 31 okt 2023 22:06

Er zijn wel mogelijkheden om spatborden zonder frame nokjes te monteren, kijk eens bij SKS. Mbt gravel fiets, daar kun je natuurlijk prima 32-35mm snelle gravelbandjes op monteren, ietsje lagere druk en je krijgt er comfort voor terug.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 nov 2023 12:52

SKS heeft twee soorten spabo's. "Kleintjes" die je snel monteert/demonteert met bandjes en "grote" die je er voor de hele winter monteert en dan in de lente weer verwijdert.
hun fietsen.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 01 nov 2023 13:00

Ik rijd al 25 jaar woon werk op verschillende "race"fietsen. Laatse jaren op een cannondale CaadX. Officieel een CX fiets maar ik zelf vind het meer een gravelfiets. Rijd het hele jaar met spatborden op deze fiets en van alles waaar ik woon-werk op gedaan heb bevalt deze het beste. Rijd alles verhard, maar wel door weer en wind en een groot deel over een fietspad door de bossen wat 4 maanden per jaar nat en vies is (bladeren en slijk). Rijd met 28 mm banden en dat bevalt echt het beste van alles wat ik tot nu toe heb gebruikt voor woon-werk. (racefiets, randonneur, MTB, gravelfiets) De gravelfiest was een Diverge, maar deze Caadx bevalt me echt een stuk beter. Wel de naven vervangen door DT Swiss 360 naven ipv de originele.
Ach, ik zeg ook maar wat

em
Forum-lid

em 01 nov 2023 13:13

Thanks voor de reacties.

Er zullen gewone vaste spatborden opkomen (SKS Bleumels of soortgelijk). Heb ik nu ook en bevat prima. In mijn ervaring werkt dat beter dan spatborden die je monteert met klemmen of bandjes. Ze hoeven er in de zomer ook niet afgehaald worden.

Heb nooit op een gravelbike gereden en wil alleen weten of het voor mijn doeleinden geschikt zou zijn of dat een “gewone” racefiets toch beter is hiervoor.

Misschien had ik mijn vraag iets anders moeten stellen:

Heeft iemand ervaring met een gravelbike die voor vrijwel 100% gebruikt wordt op de verharde weg?

Uit bovenstaande reactie begrijp ik dat een Diverge (dus gravel) niet ideaal is. Dat is iig handige info.

RonaldH76
Forum-lid

RonaldH76 01 nov 2023 13:14

Werkt prima hoor, laat de banden gewoon zitten op mijn Grizl.
Schwalbe G one's rijden ook op het asfalt prima.

Spatbordjes erop en klaar is Kees
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 01 nov 2023 13:23

Ik heb hiervoor een Cube Nuroad, nu met 32mm Specialized Pathfinders, die banden bevallen me tot nu toe het beste, vlak loopvlak met wat meer profiel op de zijkanten. Ook even 32mm Schwalbe One (slicks) er op gehad maar die misten toch wel grip over de natte vieze herfstwegen vond ik. Daarvoor trouwens ook Schwalbe G-One allround (35mm), was ook prima eigenlijk maar de Pathfinders bevallen me voor dit gebruik tot nu toe nog net iets beter, maar dat scheelt elkaar niet veel.

Ik heb op mijn Nuroad ook een tubus baggagedrager gemonteerd die ik gebruik met een Ortlieb tas, lekker waterdicht geheel en geen rugzak nodig. Maakt het gebruik van de fiets wel weer iets specifieker natuurlijk.

Ook grotendeels verhard, maar wel over langere polderwegen, niet enkel in de stad.

Ramon73
Forum-lid

Ramon73 01 nov 2023 13:39

em schreef: 01 nov 2023 13:13
Misschien had ik mijn vraag iets anders moeten stellen:

Heeft iemand ervaring met een gravelbike die voor vrijwel 100% gebruikt wordt op de verharde weg?
Zomers een Dogma F (voorheen SuperSix) en voor de winter een Cannondale Topstone. De gravelfiets wordt 90% op verharde weg gebruikt, rijdt prima met 32mm Schwalbe bandjes op 3,5-4bar (80kg rijder).
Dogma F

marsman
Forum-lid

marsman 01 nov 2023 14:33

Canyon heeft de Grizl, waar je ook een Canyon spatbordenset voor kan kopen. Helemaal op maat. Ik heb hem net gekocht, maar zonder de spatborden. Ik rij zelden in de regen en als het een keer regent overleef ik het wel zonder spatborden.

In de zomer pak ik de racer met een rugzak met laptop en kleding naar mijn werk. Is ongeveer 40km en ik vind dat wel de max op een racer met redelijk zware rugzak.

De Grizl (en vast ook andere gravelbikes) zit net even wat meer rechtop en is comfortabeler waardoor ik nu al weet dat de Grizl mijn woon werk fiets gaat worden. Neemt niet weg dat als het regent, ik de auto pak :-) of thuis ga werken.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 01 nov 2023 15:06

Auto pak ik echt nooit meer, ik fiets liever in de regen op de gravelbike met degelijke bandjes en spatborden en gewoon redelijk goede kleding natuurlijk dan dat ik in treurig en donker weer in de auto in een of andere file sta in de middle of nowhere.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 02 nov 2023 12:47

Q: "Is een gravelfiets geschikt om mee op de weg te fietsen?"

A: "Ja."

ophetkantje schreef: 01 nov 2023 13:00 De gravelfiest was een Diverge, maar deze Caadx bevalt me echt een stuk beter.
em schreef: 01 nov 2023 13:13 Uit bovenstaande reactie begrijp ik dat een Diverge (dus gravel) niet ideaal is. Dat is iig handige info.
Dat is veel te kort door de bocht om zo te concluderen.
Iedere fiets is geschikt om mee op de weg te fietsen natuurlijk. Een gravelfiets heeft over het algemeen een iets comfortabelere zitpositie dan een 100% racefiets. Iets minder snel dus, maar ook meer comfort en overzicht, dus voor woon-werk waarschijnlijk juist beter.
Laatst gewijzigd door scepticus op 02 nov 2023 12:59, 4 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Aesch
Forum-lid

Aesch 02 nov 2023 12:51

em schreef: 31 okt 2023 21:48 Zit eraan te denken om mijn stalen singlespeed met spatborden weg te doen en daar een aluminium racefiets met spatborden voor terug te kopen. Waarschijnlijk 2e hands, waarbij ik er zo nodig gelijk een nieuwe groep op zet. Wordt gebruikt voor woon/werk door weer en wind en sporadisch een langer ritje.

De meeste racefietsen hebben hebben echter geen oogjes voor spatborden, waardoor de keuze relatief beperkt is. Bij gravelbikes is dat bijna standaard aanwezig en is er veel meer keus.

In hoeverre zou een gravelbike geschikt zijn voor woon/werk-ritten waarvan een groot gedeelte door de stad? Zullen in dat geval uiteraard andere bandjes op komen, want niets is onverhard.
Kijk evt ook eens naar een hybride. Ik doe woon werk verkeer met een (Decathlon) hybride, aluminium frame met nokjes/oogjes voor alles, die heeft een prima 1x groepset standaard. Fiets heb ik voorzien van een set sks spatborden en lichten / reflectie. Zo'n vouwslot op de plek van bidonhouder.
Ik heb net nieuwe bandjes uitgezocht, 38mm past er goed in en rijdt goed op hard en zachte ondergrond. Rij je zoals jij alleen asfalt dan kan je er 32 tot 36mm slicks in kwijt en rijdt 't denk ik ook top.

Voordeel van goedkope fiets is ook geen zorgen in evt stalling op je werk. Onderhoud is nihil (5 jaar nu gebruik ik deze fiets, maak de fiets misschien 1x in de zomer en 2x in de winter een beetje schoon. Vervangen = 1x BB, 2x ketting, 1x remblokjes. Totaal 70 euro).

Plaats reactie