Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Advies vermogensmeter

Pilsudski
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 nov 2017 13:18

Pilsudski 23 okt 2023 17:24

Hey,

Ik heb een specialized allez elite van 2018 met crankset Praxis Alba 2D.

Ik zit nu al een tijdje op te zoeken overal en ik geraak er niet aan uit. Welke powermeters zouden hiermee compatibel zijn? Ik ben eigenlijk op zoek naar iets budgetvriendelijk, duurzaam en toch ook wel wat accuraat natuurlijk.

Ik moet toevallig mijn btwin pedalen en schoenplaatjes ook vervangen wat een extra bron tot twijfel is.

Liefst zou ik het in de crank hebben maar volgens wat ik opzoek zijn oa de stages shimano 105 enzo niet compatibel met die praxis, waardoor ik sowieso beide kanten zou moeten vervangen + nog wat extra gedoe neem ik aan. Ik had eigenlijk gehoopt op een budget van 400 a 600€ maar ik zie dat dit nogal moeilijk haalbaar gaat zijn tenzij ik pedalen neem. Of dan toch gewoon pedalen kopen gezien ik die toch moet vervangen? Ik heb gewoon wat schrik voor de duurzaamheid van pedalen voor die prijs... hoewel ik maar een doorsnee wielertoeristje ben en niet met mijn pedalen op de grond door bochten scheur, ben ik wel nogal lomp van natuur.

Zit hier iemand met wat kennis van die crankset in combinatie met vermogensmeter in de crank?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5393
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 okt 2023 17:30

Als je nu btwin pedalen heb ( zijn dat look cleats? ) dan zou ik zeker een setje favero assioma pedalen overwegen. Het makkelijkst te installeren, relatief betrouwbaar. En nee ze gaan niet meteen kapot als ze de grond raken. Het zit allemaal in de as en aan de binnenkant.

Enkelezijdige stages of 4iii meters gaan niet werken, dus dan kijk je waarschijnlijk tegen een nieuwe crank + bb aan.

Praxis m30 is niet veel compatible mee. Omdat de linkerkant volgens mij net als gxp een kleinere diameter gebruikt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 okt 2023 17:44

Zoals gezegd Favero Assioma. Eventueel eenzijdig als het budgetvriendelijk moet maar voor dat budget lukt tweezijdig ook.

derxx
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 okt 2023 18:12

Zeker als je de bekende webshops een beetje in de gaten houdt. De Favero's zie ik vaker in de aanbieding. Ik heb ze zelf anderhalf jaar geleden bij Futurum gekocht voor 570,- (595 in de aanbieding en nog een 25,- code). Nu zie ik ze voor 660,- staan.
Ik ben er wel nog steeds uitermate tevreden over, en zit te overwegen om m'n 4iiii op mn gravelfiets te gaan vervangen voor Assioma Shi pedalen en daar m'n Shimano PD-M540 body op te zetten. Het scheelt dat ik m'n gravelfiets niet gebruik om te trainen, dus eigenlijk is de nauwkeurigheid van de enkelzijdige 4iiii ruim voldoende, maar de autistische datanerd in mij krijgt toch elke keer weer de kriebels als ik na m'n rit op intervals.icu zit te kijken :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 23 okt 2023 18:54

derxx schreef: 23 okt 2023 18:12 Ik ben er wel nog steeds uitermate tevreden over, en zit te overwegen om m'n 4iiii op mn gravelfiets te gaan vervangen voor Assioma Shi pedalen en daar m'n Shimano PD-M540 body op te zetten.
Wil dat een beetje?
Assioma geeft geloof ik niet aan dat mtb pedalen compatibel zijn, maar ik heb ook al eens gelezen dat t binnenwerk bij sommige pedalen hetzelfde is. Dus zou het moeten kunnen.
Ik loop al een tijdje te twijfelen.
Boerke van buut'n

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 23 okt 2023 19:06

Favero assiomas zijn aardig hufter proef, vorig jaar nog een beste crash mee gemaakt. Pedaal tegen boomstronkje aan en lag zelf 5 meter verderop. Nog steeds accurate metingen

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 okt 2023 20:13

Ik rijd met Garmin Rally enkelzijdig, doen het prima. En de vermogensmeting zou echt wel vrij nauwkeurig zijn. Enigste nadeel is dat je bij doortrappen in de bochten sneller de grond raakt dan met een conventionele (SPD-SL) pedaal. En dan geraakt het topkapje beschadigd waar de batterij achter zit.

Afbeelding

derxx
Forum-lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 okt 2023 21:10

CampaYolo schreef: 23 okt 2023 18:54
derxx schreef: 23 okt 2023 18:12 Ik ben er wel nog steeds uitermate tevreden over, en zit te overwegen om m'n 4iiii op mn gravelfiets te gaan vervangen voor Assioma Shi pedalen en daar m'n Shimano PD-M540 body op te zetten.
Wil dat een beetje?
Assioma geeft geloof ik niet aan dat mtb pedalen compatibel zijn, maar ik heb ook al eens gelezen dat t binnenwerk bij sommige pedalen hetzelfde is. Dus zou het moeten kunnen.
Ik loop al een tijdje te twijfelen.
Op weightweenies is er een heel topic over wat wel en niet werkt met die Assioma Shi pedalen. Daar hebben mensen de PD-M540 werkend.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 24 okt 2023 07:21

Een praxis alba dat is toch een set met de uitwisselbare spider, met een 3bolt bevestiging aan de crank armen?

Dan kan je voor een p2max ng eco kiezen, misschien kan je je eigen kettingbladen behouden.

Ik vond dat een erg goede powermeter, en een erg goede en snelle service van hrt bedrijf.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5393
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 24 okt 2023 08:10

TKMP schreef: 24 okt 2023 07:21 Een praxis alba dat is toch een set met de uitwisselbare spider, met een 3bolt bevestiging aan de crank armen?

Dan kan je voor een p2max ng eco kiezen, misschien kan je je eigen kettingbladen behouden.

Ik vond dat een erg goede powermeter, en een erg goede en snelle service van hrt bedrijf.
Ook een prima optie. Wist niet zeker of ze die dus maken, maar blijkbar wel. Ben altijd wel tevreden geweest over P2M.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 okt 2023 08:56

Even snel googlen en op de website van Praxisworks staat netjes aangegeven dat dit crankstel imderdaad compatible is met de p2m 3 bouts powermeter, of de SRM variant en uiteraard pedalen.
https://praxiscycles.com/product/alba/

Pilsudski
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 nov 2017 13:18

Pilsudski 25 okt 2023 12:05

Bedankt voor de hulp iedereen! Ik zal dus uitzoeken of ik beter af ben met p2max of met favero assioma's en een promotietje afwachten dan denk ik!

Plaats reactie