Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aankoop nieuwe MTB

Casteur
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 24 sep 2022 21:28

Casteur 22 okt 2023 21:30

Nu het terug slecht weer begint te komen ga ik mijn Cube C62 koersfiets wat langs de kant zetten en had ik graag een MTB Gekocht.

Klinkt wat raar misschien maar zou vooral gebruikt worden om op "vuile" dagen wat te gaan fietsen op de weg...
Budget: Max 2000euro wil ik hiervoor uitgeven.

nu is mijn oog gevallen op de Cube C62 One. ( 1550Eur )
https://www.cube.eu/nl/cube-reaction-c- ... ack/616060

Mooie carbon fiets maar ik hoor vooral met een iets minder groep en vering.
Wat is jullie raad hieromtrent? Niet achter kijken om maar op de weg te fietsen of toch mee opletten?

Na wat getwijfel zou ik het wagen en voor de Aquamarine gaan... ( Anders is alles Zwart Wit maar wil toch even afwijken ).

Op mijn koersfiets heb ik een 4iii Powermeter, aangezien er nu een Doodsimpele Basic SRAM opzit vroeg ik mij af of ik hier ook een powermeter kan opkrijgen?

Alvast bedankt voor de tips / ervaringen!

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1083
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 22 okt 2023 22:32

Ik heb niet zoveel verstand van sram mtb groepen, en ook niet van vering, maar als je toch alleen op de weg gaat rijden kan die vering je natuurlijk gestolen worden.
Zou een gravelfiets niet beter aan je eisen voldoen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 okt 2023 08:57

Vicenza schreef: 22 okt 2023 22:32 Ik heb niet zoveel verstand van sram mtb groepen, en ook niet van vering, maar als je toch alleen op de weg gaat rijden kan die vering je natuurlijk gestolen worden.
Zou een gravelfiets niet beter aan je eisen voldoen?
Zelfs op de meeste MTB parcours hier in de lage landen heb je geen vering nodig.
Inderdaad, een gravelfiets lijkt me voor hem het ideale advies

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 okt 2023 09:09

Vering is wel degelijk sneller op de heuvelrug en zuid-veluwe hoor.

Maar tot 2000 euro uitgeven om je wegfiets te 'sparen' in de winter en er dan geen lol mee maken in het bos? Weet je het zeker? Ga lekker het bos in, anders lijkt het me nogal een slechte economie. Een mtb heeft net zo veel onderhoud nodig als een wegfiets en misschien wel meer.

Als je echt alleen op de weg wil rijden wil je gewoon een wegfiets met 35+mm banden en lange vaste spatborden met flappen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 okt 2023 09:28

Een MTB om op de weg te fietsen met een geveerde voorvork???
Pak dan een gravelfiets met wat dikkere banden, dan heb je de perfecte fiets om in de winter door te kunnen rijden.
Kun je ook nog wat onverharde bospaadjes nemen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 okt 2023 09:28

thestudent schreef: 23 okt 2023 09:09 Vering is wel degelijk sneller op de heuvelrug en zuid-veluwe hoor.

Kan zijn, ken die parcours niet. Op de heuvelrug hier heb je 't alvast helemaal niet nodig. Maar het is wel een goed gegeven dat de MTB'ers er collectief vanuit gaan dat ze vering nodig hebben. De economie kan er enkel maar wel bij varen. :winkthumb:

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 okt 2023 10:01

Wat nodig is en wat prettig is, zijn 2 verschillende zaken. Op een oude stalen racefiets met buiscommandeurs kan je ook het jaar rond buiten mee fietsen, inclusief licht gravel.
Maar als tweede fiets naast een racefiets, is een mtb een hele goede keuze. In mijn ogen beter dan een gravelbike. Als je namelijk een mtb hebt, dan ga je zeker af en toe het bos in voor een mtb route. Zeker als je daar geen ervaring mee hebt, dan is vering op de fiets veel veiliger.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 okt 2023 10:05

Ik bedoel alleen. Koop echt alleen een mtb als je die dan ook als mtb gaat gebruiken. Anders lijkt het me zo zonde.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37886
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2023 10:05

jakkel schreef: 23 okt 2023 09:28
thestudent schreef: 23 okt 2023 09:09 Vering is wel degelijk sneller op de heuvelrug en zuid-veluwe hoor.

Kan zijn, ken die parcours niet. Op de heuvelrug hier heb je 't alvast helemaal niet nodig. Maar het is wel een goed gegeven dat de MTB'ers er collectief vanuit gaan dat ze vering nodig hebben. De economie kan er enkel maar wel bij varen. :winkthumb:
Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Ik heb hardtails gereden, Epic met brain (iedereen maakt wel eens een foutje) en nu een fully Orbea Oiz. Daarnaast een Canyon Grizl wat een capabele gravelbike is.
Voor mij geen enkele, werkelijk geen enkele twijfel dat een hardtail met voorvering sneller en meer comfortabel is dan ongeacht welke ongeveerde fiets dan ook.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3456
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 okt 2023 10:12

CX toprijders zijn in staat een uur lang ongeveerd te rijden. Stervelingen zijn dan allang naar de k.t. Heb hier alles staan, van CX tot trailbike. Veluwe is hardtail/100mm fully terrein. Liever slicks dan geen vering.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1488
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 okt 2023 10:15

Op de UHR ongeveerd rijden betekent werken. Dan ben jij de vering.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 okt 2023 10:37

daniel1975 schreef: 23 okt 2023 10:05
Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Ik heb hardtails gereden, Epic met brain (iedereen maakt wel eens een foutje) en nu een fully Orbea Oiz. Daarnaast een Canyon Grizl wat een capabele gravelbike is.
Voor mij geen enkele, werkelijk geen enkele twijfel dat een hardtail met voorvering sneller en meer comfortabel is dan ongeacht welke ongeveerde fiets dan ook.
Over comfort spreek ik mij totaal niet uit, over snelheid en efficiëntie wel. Ik heb toch wel enige ervaring met het mountainbiken om te kunnen zeggen welke fiets op welk terrein het beste biedt op het vlak van de voornoemde dingen. Op de parcours die ik, en velen anderen hier, doorgaans rijden (meestal de kempische heuvelrug) is m'n huidige MTB veruit de snelste die ik ooit gereden heb.
Ik spreek dan over zulk parcours, de boomstronkstukken zitten er niet, maar kom, het geeft toch een bepaalde indruk: viewtopic.php?t=30923&start=1333

Gewichtsvoordeel, vooral op de voorkant biedt een enorm voordeel op een MTB, uiteraard enkel als het parcours zich daar toe leent! Zeker bij de goedkopere veervorken kan dat gewicht vooraan zelfs gereduceerd worden tot 1,5 kg! Neem gerust van me aan, dat doet héél veel. Bij mij is het 750gr. lichter (750gr vs 1.500gr), maar dat is dan ook een 'zwaardere' ali carbon vork vs een high-end veervork.

Maar, het is de eeuwige discussie. Wie zich beter voelt met een vering of veringen, dan is dat oké hé. ;)

Plaats reactie