Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aankoop nieuwe MTB

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5387
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 23 okt 2023 10:44

Wat sneller voelt is vaak niet sneller dat is soms het vreemde aan de fietsbeleving. En of het na drie uur fietsen voor jou nog sneller is dat is de grote vraag. Een voorvork moet wel functioneren, anders is het maar dood gewicht. En dat is vaak het probleem van mensen, de vering krijgt nooit onderhoud en is eigenlijk binnenin onzichtbaar al jaren naar de vaantjes.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2259
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 23 okt 2023 11:35

thestudent schreef: 23 okt 2023 10:44 Wat sneller voelt is vaak niet sneller dat is soms het vreemde aan de fietsbeleving. En of het na drie uur fietsen voor jou nog sneller is dat is de grote vraag.
Klopt helemaal! Vragen die je je ook kan stellen bij de geveerde exemplaren. Nu, gewichtsreducering resulteert in een feitelijke winst naar acceleratie, wendbaarheid en klimsnelheid toe. Op bepaalde ondergronden haal je door die voornoemde feiten er ook een feitelijk voordeel uit. Soort banden en bandenspanning, daar verlies of win je heel veel mee. Persoonlijk gehoord van een bekend cyclocrosser. En die rijden zonder vering én smallere banden op dikwijls nog veel technischere parcours dan wij sterveling MTB'ers. ;)



thestudent schreef: 23 okt 2023 10:44 Een voorvork moet wel functioneren, anders is het maar dood gewicht. En dat is vaak het probleem van mensen, de vering krijgt nooit onderhoud en is eigenlijk binnenin onzichtbaar al jaren naar de vaantjes.
Ook dat nog! :D

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4391
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 okt 2023 11:38

Wat glijdt de discussie weer af. TS wil een winterfiets en dat heeft niets met snelheid op een mtb parcours te maken.
Indien hij echt alleen op de weg gaat fietsen en hooguit een bospaadje meepakt, dan is een gravelbike een veel betere keuze dan een hardtail mtb. Wil hij met weinig mtb ervaring ook een mtb route fietsen (wat absoluut aan te raden is, zeker in de winter) dan is een hardtail juist wel de betere keuze. Niet iedereen heeft de stuurmanskunsten van Mathieu van der Poel. Voor 95% van de fietsers zal het mountainbiken veel meer plezier opleveren met vering. Hoor je bij die andere 5%, dan mag je dat aangeven, maar oncomfortabel stuiteren en dito lastig sturen aanraden aan een beginner vind ik een verkeerde keuze.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6116
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2023 11:40

Precies dat,

En dan zou ik voor 2000 euro juist 2e hands kijken., meer value for money. Maar daar zit natuurlijk wel iets meer risico aan vast. Maar gezien het doel, kan je volgens mij veel plezier hebben van een paar jaar oude mountainbike met beter vork en groepset. Dan een splinternieuwe voor hetzelfde geld.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 okt 2023 11:49

Voor de winter zeker geen vering (onderhoud). Mocht je met slecht zicht (donker) op slechtere wegen rijden, vind ik een MTB toch veiliger/makkelijker. Je bent door houding en bredere banden minder gevoelig voor takjes, gaten, bladeren en andere meuk die je op de weg/pad kunt vinden. Lastig is dat de simpele MTB's heel slechte/zware voorvorken hebben.
Niet zijken maar reiden !

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 23 okt 2023 12:23

Casteur schreef: 22 okt 2023 21:30
https://www.cube.eu/nl/cube-reaction-c- ... ack/616060

Mooie carbon fiets maar ik hoor vooral met een iets minder groep en vering.
Wat is jullie raad hieromtrent? Niet achter kijken om maar op de weg te fietsen of toch mee opletten?


Op mijn koersfiets heb ik een 4iii Powermeter, aangezien er nu een Doodsimpele Basic SRAM opzit vroeg ik mij af of ik hier ook een powermeter kan opkrijgen?
Ik rijd zelf in de winter en blij slecht weer ook redelijk wat kilometers over de weg op de mtb. Vaak wel in combinatie met wat bos- en of landwegen.

Zoals in de discussie al terugkomt, kan je de vraag stellen of een mtb daar de ideale fiets voor is. Waarschijnlijk zijn er fietsen die daarvoor meer geschikt zijn. Tegelijkertijd is een mtb wel breder inzetbaar. In de zin dat je daarmee offroad wat meer mogelijkheden hebt. In zoverre heb ik zelf liever een racefiets en mtb om overal (in Nederland) uit de voeten te kunnen, dan dat ik beperkt ben tot 'gravel' terrein. Een gravelbike heb ik mezelf nog niet kunnen veroorloven. :lol: Ten overvloede: als ik de mtb zuiver op de weg gebruik (en m'n banden dan om die reden oppomp tot 2 bar), ben ik circa 10% langzamer dan op de racefiets (+- 27km/h vs +-30km/h).

Ter zake wat betreft de voorgestelde mtb. Wat mij betreft kan je hier weinig aan miskopen. Sowieso zijn mtb's over het algemeen meer waar voor je geld. In zin dat je krijgt waar je voor betaalt. En bij een merk als Cube zou ik daar al helemaal niet over twijfelen.

De SR Suntour vering is niet top. Tegelijkertijd, zal je hier op de weg ook niet al te veel eisen aan stellen. Idem eigenlijk voor de aandrijving.

Enige punten van aandacht als je hem echt alleen voor de weg gebruikt:
(1) het verzet
Ik zou de 32 vooraan wellicht vervangen door iets groters. En idealiter zou ik een cassette willen met kleinere tussenstapjes. Maar dat zal bij alle mtb's wel ongeveer hetzelfde zijn.
(2) de banden
Bij uitsluitend weggebruik / licht offroad zou je kunnen overwegen om een band te monteren die weinig profiel heeft.

Wat betreft de powermeter: voor de SRAM SX Eagle crank, heeft 4iiii volgens mij geen eenzijdige variant. Dus dan zou je of de gehele crank moeten veranderen of voor een pedaalsysteem moeten kiezen van een andere fabrikant. Voor de Shimano line-up zijn wel diverse eenzijdige mtb crankarmen beschikbaar van 4iiii. In zoverre zou je ook kunnen kijken naar een fiets die standaard met een Shimano XT crank komt.

Tot slot: voor het gebruik wat jij noemt zou ik niet per se een carbon frame nodig hebben. In zoverre zou ik met hetzelfde budget zelf wellicht eerder kiezen voor een aluminium hardtail met wat betere afmontage.

Edit: ik weet niet in hoeverre je gehecht bent aan de fietsenmaker om de hoek, maar onze Oosterburen hebben vaak wel aantrekkelijke deals. Een voorbeeld: https://www.bike-discount.de/en/radon-jealous-al-9.0-4
Gazelle Team TVM \'99

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 okt 2023 12:31

Nog een tip voor TS wanneer ie toch voor een mtb wil gaan, voor €1500,- kun je bij Vos in Zwanenburg voor een mooie Sensa Fiori Evo carbon met Sid vork en XT 12sp afmontage slagen.
Is een superaanbieding voor een 2022 model!

pino
Forum-lid
Berichten: 3460
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 okt 2023 12:35

En carbon inruilen voor alu met een Quark of soortgelijke powermeter.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37915
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2023 12:37

scottpch schreef: 23 okt 2023 12:31 Nog een tip voor TS wanneer ie toch voor een mtb wil gaan, voor €1500,- kun je bij Vos in Zwanenburg voor een mooie Sensa Fiori Evo carbon met Sid vork en XT 12sp afmontage slagen.
Is een superaanbieding voor een 2022 model!
Die zag ik ook langs komen ergens.
Als ik een hardtail zocht ging ik hem direct ophalen.

Powermeter is overrated als je daar niet per definitie mee traint.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27610
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 okt 2023 12:48

Bovendien kun je er op de MTB nauwelijks op kijken op de Hollandse knikkerbanen. Ik heb er zelf wel eentje op zitten, maar dat is meer voor de hep.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 23 okt 2023 13:18

Casteur schreef: 22 okt 2023 21:30 Nu het terug slecht weer begint te komen ga ik mijn Cube C62 koersfiets wat langs de kant zetten en had ik graag een MTB Gekocht.

Klinkt wat raar misschien maar zou vooral gebruikt worden om op "vuile" dagen wat te gaan fietsen op de weg...

Budget: Max 2000euro wil ik hiervoor uitgeven.
[knip]
Alvast bedankt voor de tips / ervaringen!
Ik heb 2 jaar geleden ongeveer dezelfde afweging gehad. Ik was in het bezit van een MTB en een nieuwe racefiets en wilde de winter doorfietsen en in de zomer niet mijn (te dure) racefiets meenemen met kamperen. Ik heb toen een goedkope carbon comfort racer (giant defy) gekocht en daarbij bedacht dat ik wielen en groepset enz kon updaten als het me goed beviel.

Geen seconde spijt gehad, inmiddels wel een extra wielsetje(ivm gravel) aangeschaft.

[edit]
Uiteraard wel opgelet of ik minimaal 35mm banden kon steken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12727
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2023 14:36

Ik rijd normaal in de wintermaanden op een MTB op de weg, maar dat is ook omdat ik daar 30 jaar terug mee ben begonnen en ik er altijd twee heb een oude en een nieuwe, de oude gebruik ik dan als pekelfiets en daar rijd ik al mijn oude spullen op. Dan kost het niets en je gebruik je alles helemaal op. Wegketting op 0.5 of 0.75 rijd ik gewoon in de winter verder op.

Als je moet gaan kopen en je gaat niet het bos is, dan zou ik zeker als je nu een racer hebt een gravelbike nemen.
Nadeel is dat gravel mode=duur en MTB uit de mode = spotgoedkoop, dan scheelt echt vaak 30 a 40%

Plaats reactie