Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Pa na 1,5 uur lekker in fietsritme

fadje104
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jul 2023 07:24

fadje104 17 okt 2023 07:30

thestudent schreef: 16 okt 2023 19:06 Niet ontbijten vind ik ook geen aanrader. Maar als het te veel is en ik ben te laat op start ik ook nier zo lekker.
Beste voor mij is minimaal 2 uur voor t fietsen. Liefst 2.5 Maar dat is vooral als het erom gaat. Mag het rustiger dan kan ik wel met volle maag vertrekken.
Niet ontbijten is het andere uiterste.

Als ik naar mijn werk ga, eet ik vaak 2 boterhammen en een stuk fruit, en stap ik binnen een 15min in de auto om aan de slag te gaan.
Wanneer ik een fietsrit gepland heb eet ik vaak iets minder en zit er meer tijd tussen ontbijt en inspanning.
(bijv. 07:00 een bak brinta, voorbereiden fietsrit[fiets pakken, bidonnetjes klaar maken, stoeien met zoonlief] tegen 08:30 een stukje fruit en met 10min op de fiets)

Zoals hierboven al vermeld kost een flink ontbijt een hoop bloed wat naar de maag/darmen gaat.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 17 okt 2023 08:13

Zouden jullie een stevig ontbijt ook afraden bij een rit van meer dan vier uur?

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3533
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 okt 2023 08:28

Ik moet zeggen dat ik altijd vroeg vertrek, na een bak yoghurt met muesli (ik schuif het naar binnen en ga), en dan een 2 tot 3 uur fiets. Ik weet niet wat een stevig ontbijt is maar ik red het erop. En ik eet en drink eigenlijk nooit tijdens het fietsen. Voor mij werkt het.

Met betrekking tot na anderhalf pas lekker fietsen, dat heren ik wel, ook met hardlopen. Vroeger toen ik nog regelmatig hele en halve marathons liep, steevast een negatieve split. Op de een of andere manier moet ik er ook inkomen, is denk ik aangeboren.(en het is heel lekker om aan het einde de mensen instorten op te rapen, dat geeft ook energie).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 17 okt 2023 08:53

ColumsbusMJ schreef: 17 okt 2023 08:13 Zouden jullie een stevig ontbijt ook afraden bij een rit van meer dan vier uur?
Dat ligt helemaal aan de inspanning. Als het 4 uur op de max over de heuvels van Tecklenburg is, dan ontbijt ik vrij licht en begin in na een half uur op de fiets al te eten. Als het een lange duurtraining is dan ontbijt ik groter dan normaal. Dan helpt het bij mij juist voor het laatste uur. Ik begin dan later te eten op de fiets. Na anderhalf uur ongeveer.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 okt 2023 09:15

Rustiger beginnen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8558
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 nov 2023 16:57

Hoe gaat het ondertussen met Fryske Fytster?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 04 nov 2023 12:53

BertL schreef: 16 okt 2023 16:37 Je bent wie je bent. Misschien ben jij wel een enorme biodiesel en kom je langzaam op gang, maar kun daarna nog veel langer dan die eerste 100km doorgaan en zit iedereen na 200 huilend in jouw wiel, jankend om hun moeder.
Dat dus. Niet iedereen is vanuit de startblokken direkt goed. Helemaal niet erg, het is veel belangrijker te weten waar dat je goed in bent en waar minder goed.
Je 'probleem' is geen probleem maar gewoon een eigenschap, een eigenschap waar je gebruik van kunt maken.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 20 nov 2023 15:59

Tijd van vertrek ? Ikzelf heb gemerkt dat ik dus totaal geen ochtendmens ben als het om het sporten gaat - als we op dinsdagavond gaan rijden met een groepje, vertrekken we om 19u in het seizoen, maakt dan voor mij niet uit hoe de dag verlopen is, rustig of druk, maar dan kan ik makkelijker fietsen.

Gaan we op zondags fietsen, dan vertrekken we bijv om 09u of 09u30 - nou dan heb ik ook wel even de tijd nodig om "in het ritme" te komen (ook hier maakt het niet uit of ik het nu laat gemaakt heb de zaterdag der voor, of al betijds der in lig.

Dit merkte ik ook altijd met het hardlopen, dit deed ik dus ook altijd het liefs in de avond, dan ging het het lekkerste. Op zondag in de ochtend gaan hardlopen was eigenlijk altijd wel drama.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Plaats reactie