Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Powermeter enkel of dubbel?

jwst1979
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 aug 2019 18:52

jwst1979 16 okt 2023 10:24

Heb een nieuwe racer gekocht. En wil graag een dubbele powermeter kopen, maar jullie snappen wel dat het geld op is. Nu heb ik op mijn gravel een dubbele en die meet meestal 51/49 balans. L/R Wat heeft dan de dubbel meerwaarde ten opzichte van de enkele?
Alvast bedankt voor uw reactie
Mvrgr Jan-Willem

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 okt 2023 10:44

Hoe belangrijk is het voor jou dat de meetwaarde zo juist mogelijk is? Wil je absoluut ook 5% zoals bij je dubbele meter (of 2,5%... of wat die ook zegt), of ben je tevreden met een grotere afwijking?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4392
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 okt 2023 10:55

Als je serieus aan het trainen bent op vermogen, dan ga jij met een links metende powermeter te laag trainen, aangezien de waardes te hoog worden weergegeven. Indien je FTP ook met een enkelzijdige meter bepaald is, dan maakt dat niet uit. Wel kan je als extra met een dubbele meter gericht trainen om de balans tussen je linker en rechter been te verbeteren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2023 10:56

Enkelzijdige kun je meestal ook corrigeren via de bijbehorende app. Als je dus weet dat je L/R balans 51/49 is, dan kan je dat zo instellen zodat de enkelzijdige betrouwbaarder wordt.

Wel kan je als extra met een dubbele meter gericht trainen om de balans tussen je linker en rechter been te verbeteren.
Een paar procent verschil is normaal en het heeft geen enkele zin om hierop te gaan trainen.
Laatst gewijzigd door havana op 16 okt 2023 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2023 10:59

Nadeel is dan wel dat L/R verschil nooit op alle vermogens gelijk is. Dus ga je het aanpassen in een app dan klopt het misschien wel bij rustige duur, maar weer niet op blokken rond je FTP of visaversa.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 okt 2023 11:01

Dat is precies de reden dat ik altijd voor dubbelzijdig zou gaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2023 11:21

Ik ook, maar mijn L/R balance bij rustige duur is ook groter dan 51/49

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4392
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 okt 2023 12:45

Aan de andere kant, zijn die paar procenten zo nadelig voor een juiste training?
Als ik namelijk buiten fiets, dan lukt het mij echt niet om in een bandbreedte van 5% te blijven qua vermogen.
(Maar ik heb ook nog nooit met een dubbele meter getraind)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 16 okt 2023 12:51

scottwilko schreef: 16 okt 2023 12:45 Aan de andere kant, zijn die paar procenten zo nadelig voor een juiste training?
Als ik namelijk buiten fiets, dan lukt het mij echt niet om in een bandbreedte van 5% te blijven qua vermogen.
(Maar ik heb ook nog nooit met een dubbele meter getraind)
Nee

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5396
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 16 okt 2023 13:26

In mijn ogen kan je niet iets half meten en denken dat de helft x2 goed genoeg is. In mijn ogen zijn left only powermeters een 'random number generator' voor mensen die graag cijfertjes op hun fietscomputer scherm zien. In globale trend is het wel goed genoeg om je trainings stress mee bij te houden. Ik weet het dat is nogal een sterke opinie is voor op een forum, maar neem het niet te zwaar mensen. Alles heeft zijn prijs en ook een left only meter kan nuttig zijn. Maar als ik iets wil meten, dan wil ik zeker weten dat het ook klopt, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Je meet het goed of maar gewoon niet. Dan hoef je je ook niet telkens af te vragen of je data klopt. Achteraf via je klimtijden kijken wat ongeveer het vermogen was werkt ook goed genoeg.

L/R is niet belangrijk als op zichzelf staande data. Smoothness, torque effectiveness etc ook niet.

Ik heb drie power2max spiders gehad op verschillende fietsen, werken altijd en meten altijd het totale vermogen. En zaten alle drie super dicht op elkaar, waardoor ze door elkaar te gebruiken waren. L/R is via algoritme teruggerekend, maar zoals ik al zei is an sich niet belangrijk en iets waarop je kan trainen. Een powermeter moet het doen en je moet erop kunnen vertrouwen dat het klopt, zelfs als je totaal scheef op je fiets zit die dag en kramp in je rechterkuit hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6117
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2023 15:40

Als je test met dezelfde meetapparatuur als dat je gaat trainen, dan maakt het niet zoveel uit.
Dan ga ik er vanuit dat je traint in zones, en dat de rustigere trainingen vaak ook in zones zit met grotere bandbreedtes.
Bij intervallen zal het gevraagde vermogen tov je FTP wat preciezer komen, kleinere bandbreedte. Maar voor de meeste mensen geldt toch dat bij de hogere vermogens (dus ook tijdens je FTP test), de L/R balans richting 50/50 gaat. En zelfs als dat niet zo is en je FTP is bepaald op je ene been, maar je vermogen feedback tijdens je training komt ook van dat ene been, dan is het nog steeds in verhouding.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5154
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 okt 2023 16:04

Maar dan ga je er vanuit dat het elke dag hetzelfde is.
Ik heb dagen dat ik 54/46 trap, maar ook dagen dat ik 48/52 zie.

Dus ja enkele kant meten is een leuke indicatie maar de foutmarge neemt dan wel (flink) toe.

Plaats reactie