Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote kook topic

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 12 okt 2023 22:06

Omdat naast fietsen, onderdelen, de koers, politiek en muziek het best vaak over koken en kookspullen gaat is het tijd voor een eigen kook-topic!

Ik beschouw me zelf als een enthousiaste amateur klungelaar in de keuken, eigenlijk vergelijkbaar met zoals ik het fietsen benader: de spullen zijn minstens net zo belangrijk ;-)

Ik kook graag en mevrouw Mehekadinges gelukkig ook. Zij is meer allround trouwens. Taarten, zoet, deserts en allerlei experimenten laat ik aan haar over. Het resultaat proef ik wel heel graag! Ik ben zelf meer van voor- en hoofdgerechten. Favoriete kookboek op dit moment? Dat is Indorock, op de voet gevolgd door Polpo. Verrot lekker is ook een leuke trouwens.
Favoriete messen zijn Global. Ooit met drie begonnen en er is altijd wel weer een excuus om een modelletje bij te kopen.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2176
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 12 okt 2023 22:12

Ik kook ook graag, maar gewoon het standaard werk. Pasta courgette Boursin, moussaka, bloemkool-braadworst-aardappelen, lasagna, erwtensoep, nasi. Niks hoogstaands maar wel lekker, probeer wel eens een receptje uit van Picnic. Lekker makkelijk bestellen met 1 klik.
Geen speciale messen of toestanden, gewoon spul van Blokker etc.
Dogma F

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 12 okt 2023 22:26

Ik heb wel een kookpitje in mijn schuur.
Komt nog uit de tijd dat ik mijn ketting frituurde in een pannetje paraffine.
Gebruikte er ook echt zo'n klein design frietmandje van de action voor.
Boerke van buut'n

1094
Forum-lid
Berichten: 1700
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 13 okt 2023 09:04

Ik vind vooral de spullen mooi maar kook wel veel makkelijke dingen uit het standaard repetoire.

Zoek nog een goed kookboek met een mix van makkelijke en moeilijkere dingen, heb de zilveren lepel al dus liefst iets meet oosters, surinaamse keuken houd ik ook erg van.

Qua keukenspullen heb ik weinig bijzonders. Alleen mn espressoapparaat en mn recent aangekochte rvs pan zijn bifl. Al wil ik wel een nieuwe iets luxere espresso machine. En mn rijstkoker heeft het onlangs begeven dus daar moet een nieuwe van komen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16335
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2023 09:11

Surinaams koken leer je niet uit een boekje maar van Surinamers ;) (ga alleen alsjeblieft niet je kip afspoelen onder de kraan)
Gelukkig heeft Mevr C Surinaamse roots.

Een leuke start voor de makkelijker ingestelde kok: https://www.fajalobi.nl/recepten
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2023 09:46

Ik ben ook gek op koken, heb een zwak voor Le Creuset spullen. Mijn hardware koop ik uitsluitend bij de lokale kookwinkel in De Bilt. Heel duur, maar heel goed!

Na mijn verbouwing koop ik overigens op inductie (met draaiknoppen gelukkig!) en dat bevalt me heel goed.

Mijn zwakste punt als hobbykok is dat ik vaak weinig inspiratie heb. Het koken zelf gaat me heel goed af, ook meer technische gerechten.

Daarom ben ik zo blij met HelloFresh door de weeks. Wij doen dat 4 dagen per week. Het verzinnen wat ik moet eten vind ik echt een ramp. Ook een voordeel van HelloFresh vind ik dat we veel meer vegetarisch zijn gaan eten. Wij eten nog maar 1-2x per week vlees.

abdr
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 13 okt 2023 15:27

havana schreef: 13 okt 2023 09:46 Na mijn verbouwing koop ik overigens op inductie (met draaiknoppen gelukkig!) en dat bevalt me heel goed.
Welk fornuis is dat? Ben ik al een tijdje naar op zoek, inductie met draaiknoppen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27614
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2023 16:35

https://www.kueppersbusch-home.com/i/nl ... kookplaten

Maar Bora heeft het ook. Ook lang gezocht, maar dit is zo fijn. Voordelen van inducatie en toch direct feedback. Met een touchscreen vind ik echt waardeloos. Verpest echt het plezier van het koken.

Omdat de knoppen aan de voorkant zitten, is het schoonmaken nog altijd net zo makkelijk. Je hebt ze ook met draaiknoppen bovenop (o.a. Siemens), maar dat moet je niet willen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5936
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 okt 2023 16:48

Ik ga mezelf geen hobby kok noemen. Maar lekker koken kan ik zeker. En daarvoor hoef je niet naar de duurste kookwinkel en super dure koksmessen en le Creuset pannen te kopen. Dat is meer voor de heb.

Lekkere gerechten beginnen met goede ingrediënten. Punt. En daarna kun je gewoon met Blokker, Hema en Ikea spul aan de slag. Mijn stelling: je bent beter af met duur gehakt dan goedkope biefstuk.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8186
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 okt 2023 17:07

Haha die laatste is inderdaad ook mijn stelling, de kwaliteit van je producten bepalen voor een groot deel de kwaliteit van je gerecht.
Maar ik kan me ook wel verlekkeren aan leuke materialen voor in de keuken hoor! Een Italiaanse truffelschaaf , mooie gietijzereren pannen voor een stoof en een grote koperen pan voor de confiture. Daar beknibbel ik niet op.

Keukenmessen moeten top zijn! Niet qua prijs meer door ze altijd scherp te houden, dus een aanzetstaal moet wel van topkwaliteit zijn.

En verder ben ik van mening (en ervaring) dat je overal op en mee kunt koken zolang je maar weet wat je doet.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 okt 2023 17:56

rob74 schreef: 13 okt 2023 16:48 Ik ga mezelf geen hobby kok noemen. Maar lekker koken kan ik zeker. En daarvoor hoef je niet naar de duurste kookwinkel en super dure koksmessen en le Creuset pannen te kopen. Dat is meer voor de heb.
................
Ik geraak met mijn Bulls ook de Croix de Fer op (vandaag gedaan overigens), maar ik kan me voorstellen dat velen het fijner vinden met een Pina of Specialized.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4758
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 13 okt 2023 17:59

Enzzo schreef: 13 okt 2023 17:07 ............
Keukenmessen moeten top zijn! Niet qua prijs meer door ze altijd scherp te houden, dus een aanzetstaal moet wel van topkwaliteit zijn.

........
Helemaal mee eens, en wat je zelf doet doe je beter dacht ik, dus heb ik nu al een aantal jaren een resem japanse waterstenen in gebruik om ze scherp te houden. Ik stop bij korrel 10000. Verder ga ik niet, dus ook geen lederen riemen met polijstpasta en dergelijke.

Plaats reactie